Ötvös Tibor
A konzolok fejlődésének mérföldkövei
A PS4 és az Xbox One megjelenésével érdemes kicsit áttekinteni, hogy pontosan melyek is voltak a konzolok fejlődésének mérföldkövei, melyek nélkül ma teljesen másképp nézne ki egy gép vagy a hozzá tartozó kontroller.
Egy ilyen listáról természetesen nem lehet kihagyni a világ első konzolját, az 1972-ben megjelent Magnavox Odyssey-t. Ez a gép volt az első, ami kihozta a játéktermekből a kedvenceinket és átvitte az ott megtapasztalt érzéseket az otthonunkba. A konzol megálmodója, Ralph Baer sokak szemében a videojátékok atyjaként jelenik meg. Bár viszonylag kevés program volt elérhető rá, ennek ellenére kimondottan sikeres lett. A következő lépcsőt az 1976-os Fairchild Channel F jelenti, ahol először alkalmaztak a gépbe betehető cartridgeokat. Sajnos azonban a konzol kimondottan a Pong-sikere köré épült és mindössze 27 cartridge volt elérhető hozzá... ráadásul az Atari is belépett a piacra és így a Channel F eltűnt a semmiben.
Szintén '76--ban jelent meg a piacon az Analog Stick, melyet az Acetronic MPU 1000 hozott be a köztudatba. Sikerét jól mutatja, hogy a Nintendo 64 is használta ezt a fajta irányítási rendszert. Talán meglepő, de 1981-ben már megjelentek a letölthető játékok az Intellivision PlayCable rendszerében. A Mattel által gyártott gép memóriájára lehetett letölteni a kiválasztott alkotást, ehhez pedig a kábeltelevíziós rendszerre kellett felcsatlakoznunk, hiszen azon küldték át nekünk a kért alkotásokat.
A D-Pad 1983-ben debütált a Famicom (a NES japán változata) mellett és ezzel alapvetően változott meg a konzolok világa. A joysticket lecserélték négy iránygombra valamint kaptunk további kettőt (A és B). Ezek után kicsit meglepő, hogy egészen 1990-ig kellett várni arra, hogy a D-Pad tetején megjelenjen két újabb gomb, de ezt is a Nintendonak köszönhetjük (SNES - Super Famicom). Ez az év azonban más újítást is tartalmazott. A Neo Geo nagyon ambiciózus konzol volt és ennek ékes bizonyítéka, hogy ez a gép hozta be a köztudatba a memória-kártya fogalmát.
'91-ben újabb mérföldkő jelent meg a játékvilágban, hiszen elérhetővé vált a Sega CD, melyben először jelent meg a CD-meghajtó. A játékok mellett elsőnek a Sega kiegészítőjével lehetett zenét is hallgatni a konzolon. Ezután egy kicsit nagyobb szünet következett és a következő, a mai napig is használatos újítást a PlayStation hozta be 1997-ben az analóg karok formájában, mellyel sokkal jobb és pontosabb irányítást kaptunk és sikerrel emulálták a PC-n alkalmazott billentyűzet-egér kombót... persze szokni kellett a dolgot.
Szintén ebben az évben mozgatta meg elsőnek a kontrollert a kezünkben a Nintendo 64 a Rumble Pack segítségével. 1999-ben a Sega Dreamcast mutatta meg az online játéklehetőség szépségeit, egy évvel később pedig a PlayStation 2-vel már DVD filmeket is nézhettünk. Sokan mosolyogtak az Xbox láttán, ám a robosztus termetnek meg volt az oka. A konzolban ugyanis merevlemez volt, ami akkoriban szintén hatalmas újdonságnak számított és ma már elképzelhetetlen egy HDD-mentes konzol.
2003-ban a Sony ismét nagyott robbantott, mikor megjelentette csatlakoztatható vezérlőként a PlayStation 2 EyeToy-t, mellyel képesek voltunk a saját testünkkel irányítani bizonyos játékokat. 2006-ban a Nintendo Wii megjelenésével megnyílt az út a mozgásérzékelős kontrollerek piaca és a Wii Remote nélkül nem lett volna Kinect vagy PS Move sem. A jelenlegi generáció is rejteget magában érdekes lehetőségeket, ám azt majd csak pár év múlva tudjuk meg, hogy a PS4 kontrolleren megjelent touch-pad vagy a felhő-rendszer mennyire időtálló és valóban mérföldkövet jelentenek az iparban.
Egy ilyen listáról természetesen nem lehet kihagyni a világ első konzolját, az 1972-ben megjelent Magnavox Odyssey-t. Ez a gép volt az első, ami kihozta a játéktermekből a kedvenceinket és átvitte az ott megtapasztalt érzéseket az otthonunkba. A konzol megálmodója, Ralph Baer sokak szemében a videojátékok atyjaként jelenik meg. Bár viszonylag kevés program volt elérhető rá, ennek ellenére kimondottan sikeres lett. A következő lépcsőt az 1976-os Fairchild Channel F jelenti, ahol először alkalmaztak a gépbe betehető cartridgeokat. Sajnos azonban a konzol kimondottan a Pong-sikere köré épült és mindössze 27 cartridge volt elérhető hozzá... ráadásul az Atari is belépett a piacra és így a Channel F eltűnt a semmiben.
Szintén '76--ban jelent meg a piacon az Analog Stick, melyet az Acetronic MPU 1000 hozott be a köztudatba. Sikerét jól mutatja, hogy a Nintendo 64 is használta ezt a fajta irányítási rendszert. Talán meglepő, de 1981-ben már megjelentek a letölthető játékok az Intellivision PlayCable rendszerében. A Mattel által gyártott gép memóriájára lehetett letölteni a kiválasztott alkotást, ehhez pedig a kábeltelevíziós rendszerre kellett felcsatlakoznunk, hiszen azon küldték át nekünk a kért alkotásokat.
A D-Pad 1983-ben debütált a Famicom (a NES japán változata) mellett és ezzel alapvetően változott meg a konzolok világa. A joysticket lecserélték négy iránygombra valamint kaptunk további kettőt (A és B). Ezek után kicsit meglepő, hogy egészen 1990-ig kellett várni arra, hogy a D-Pad tetején megjelenjen két újabb gomb, de ezt is a Nintendonak köszönhetjük (SNES - Super Famicom). Ez az év azonban más újítást is tartalmazott. A Neo Geo nagyon ambiciózus konzol volt és ennek ékes bizonyítéka, hogy ez a gép hozta be a köztudatba a memória-kártya fogalmát.
'91-ben újabb mérföldkő jelent meg a játékvilágban, hiszen elérhetővé vált a Sega CD, melyben először jelent meg a CD-meghajtó. A játékok mellett elsőnek a Sega kiegészítőjével lehetett zenét is hallgatni a konzolon. Ezután egy kicsit nagyobb szünet következett és a következő, a mai napig is használatos újítást a PlayStation hozta be 1997-ben az analóg karok formájában, mellyel sokkal jobb és pontosabb irányítást kaptunk és sikerrel emulálták a PC-n alkalmazott billentyűzet-egér kombót... persze szokni kellett a dolgot.
Szintén ebben az évben mozgatta meg elsőnek a kontrollert a kezünkben a Nintendo 64 a Rumble Pack segítségével. 1999-ben a Sega Dreamcast mutatta meg az online játéklehetőség szépségeit, egy évvel később pedig a PlayStation 2-vel már DVD filmeket is nézhettünk. Sokan mosolyogtak az Xbox láttán, ám a robosztus termetnek meg volt az oka. A konzolban ugyanis merevlemez volt, ami akkoriban szintén hatalmas újdonságnak számított és ma már elképzelhetetlen egy HDD-mentes konzol.
2003-ban a Sony ismét nagyott robbantott, mikor megjelentette csatlakoztatható vezérlőként a PlayStation 2 EyeToy-t, mellyel képesek voltunk a saját testünkkel irányítani bizonyos játékokat. 2006-ban a Nintendo Wii megjelenésével megnyílt az út a mozgásérzékelős kontrollerek piaca és a Wii Remote nélkül nem lett volna Kinect vagy PS Move sem. A jelenlegi generáció is rejteget magában érdekes lehetőségeket, ám azt majd csak pár év múlva tudjuk meg, hogy a PS4 kontrolleren megjelent touch-pad vagy a felhő-rendszer mennyire időtálló és valóban mérföldkövet jelentenek az iparban.