Gyurkity Péter
Új utakat keres magának az Apple
Az Apple hagyományosan új termékkategóriák kiötlésével, azok kialakításával szerzett komoly előnyt a gyorsan reagáló riválisokkal szemben, ám az utóbbi években mintha elvesztették volna korábbi lendületüket. Steve Wozniak szerint jelenleg is új utakat keresnek, és bár még az okostelefonok terén is lenne mit javítani, itt egyelőre inkább a stagnálás a jellemző. A meglévő szolgáltatásaik erősítésével, illetve az okosórák korai elrajtolásával javíthatnak saját helyzetükön.
A cég egykori társalapítója egy Mexikóvárosban megrendezett fórumon beszélt arról, hogy az Apple még mindig nagyszerű vállalat, amely jelenleg egy kissé hosszúra nyúló várakozó időszakot él át, miközben az új utakat, kitörési lehetőségeket keresik. Hozzátette, hogy az új okosóra (smartwatch) jelentheti a mentőövet számukra, amely sokaknak biztosíthat új, kényelmesen igénybe vehető szolgáltatásokat.
A társaságot, illetve annak új vezetését meglehetősen sok kritika érte az elmúlt időszakban, amelyekben főleg a korábbi innovatív képzelőerő hiányát róják fel nekik - ezt jósolták néhányan Steve Jobs halálakor is. A tavaly bemutatott iPhone 5 és iOS 6 egyértelműen csalódást keltett a rajongótáborban, sokan úgy érzik, hogy a szoftver inkább stagnál, komoly lépéselőnyt adva ezzel a riválisoknak. Egyes pletykák szerint az Apple iWatch néven mutathatja be saját okosóráját, erre utalnak bizonyos szabadalmi beadványok is, ám a konkrétumokat egyelőre nem ismerjük.
Elemzők egy része szerint a cég belső kultúrája semmit sem, vagy alig változott a hetvenes évek közepe óta. A bevétel és a profit növelése helyett az új termékkategóriák meghatározásában, azok megszületésében játszott szerepükben látják az esélyt a további sikerek elérésére, ezen a felfogáson, valamint a belső felépítésen pedig az új vezető, Tim Cook, sem akar változtatni. Kétségtelen tény, hogy a cég vásárlóközönsége alaposan kibővült, kiszélesedett az utóbbi években, hiszen immár több százmillió felhasználó érdeklődik termékeik iránt, ám Jobs távozása óta egyre inkább úgy viselkednek, mint egy hagyományos hardvergyártó, amely nem sok jót vetít előre.
Igaz, van is mire támaszkodniuk ezen a téren, hiszen a vásárlói elégedettség terén általában jól szerepelnek. Legutóbb egy dél-koreai felmérés igazolta ezt, amelyben 52 százalék volt elégedett termékeikkel, miközben a Samsung 50, az LG pedig 46 százalékot tudott itt felmutatni. Mi több, a vásárlást követő egy évben alig 17 százaléknak volt szüksége valamilyen segítségnyújtásra az új készülék kapcsán, míg a Samsung esetében ez az arány már 29 százalék volt.
A nagy rivális eredménye legutóbb már elmaradt az előzetes várakozásoktól, amiben a Galaxy S 4 okostelefon lassabb forgalma játszott komoly szerepet - igaz, az eladások terén még mindig ők vezetnek. Teszik ezt úgy, hogy jóval többet (tavaly például az USA-ban éppen négyszer annyit) költöttek reklámokra, a vásárlók meggyőzésére, mint az almás cég vezetése, ám sok felhasználó még mindig úgy gondolja, hogy az Apple termékei a legjobbak.
Az okostelefonok piacán több fontos lépésre is sor került, illetve kerül sor a közeljövőben. 2014-től például egyetlen chipgyártóra támaszkodnak majd, ami nyilván szintén a Samsung befolyását hivatott csökkenteni, hiszen eddig a rivális szállította számukra ezen alkatrészeket. Idén a jelek szerint egyszerre két új iPhone is bemutatkozik majd, ezek között kaphat helyet egy 99 dolláros, kifejezetten olcsó példány, valamint egy többek között ujjlenyomat-olvasóval ellátott drágább változat, amely minden bizonnyal iPhone 5S néven jelenik majd meg. Reménykedésre adhat okot, hogy a már bemutatott iOS 7 közvetlen elődjéhez képest jóval kellemesebb benyomást tett a felhasználókra, bár azért a világhálón találunk olyan írásokat is, amelyekben a szükségtelen, eltávolításra ítélt funkciókat sorolják fel.
Az Apple TV platformot is igyekeznek még vonzóbbá tenni, mégpedig exkluzív szerződésekkel. Ezek között lehet első a Time Warner Cable céggel között egyezség, amelynek értelmében a kábeltársaság saját tartalmai válhatnak közvetlenül elérhetővé az előfizetők számára. A fokozatos bővítés ezen a területen elengedhetetlen az életben maradáshoz, különösen úgy, hogy olyan komoly riválisok vannak itt jelen, mint a Microsoft és a Google. A tartalomszolgáltató egyelőre saját appjaival van jelen az iOS alatt, ám az elő műsorok megjelenése a 99 dollárba kerülő set-top-boxon nyilván népszerűbbé tenné azt. Ez egyben irányváltást is jelent az Apple részéről, amely korábban nem vágyott feltétlenül szoros együttműködésre a tengerentúli kábeltársaságokkal.
A cégvezetésen belül megújulást hozhat magával Paul Deneve, aki a kilencvenes években hét esztendőn át dolgozott a cégnek, az európai részleg élén. Az elmúlt években divatházaknál szolgálatot teljesítő Deneve visszatérőként a cég különleges projektjeiért lesz felelős, ám a mintegy 400 Apple Store nem kerül majd befolyása alá - ez utóbbiak teljesítményével egyébként az elmúlt időszakban nem volt igazán elégedett Tim Cook vezérigazgató (a telefonok alig 20 százaléka talál gazdára ezen üzletekben, míg a problémák felét kénytelenek ott később megoldani a munkatársak), így nem lenne meglepő, ha itt is változtatásra szánnák el magukat.
Ahogy azt már említettük, az okosóra megjelenése hozhat új lendületet a cég háza táján. Ezen valószínű termékekről április elején hosszasan értekeztünk, így felesleges lenne megismételni az újonnan beszállók listáját, ám arra érdemes emlékeznünk, hogy a legnagyobb nevek itt is gyorsan jelezték részvételi szándékukat. Néhány termék már most is kapható, ám az még mindig nem dőlt el, hogy a jól ismert márkák megjelenése után a vásárlók mennyire lesznek hajlandók kompromisszumokra a szolgáltatások és az üzemidő terén.
Az iWatch közeli megjelenése biztosnak látszik, Japánban már be is adták kérelmüket a név bejegyzésére, hasonló lépésre pedig Oroszországban, Törökországban, valamint Mexikóban is sor került. Az Európai Unióban egy olasz cég birtokolja a nevet, így itt problémák adódhatnak, amit a jól értesültek szerint valamikor az év végére, illetve 2014 első felére oldhatnak meg. Hogy mekkora sikerrel, illetve hogy ez mennyiben jelent majd megváltást a cégnek, az csak nagyjából egy év múlva derül ki.
A cég egykori társalapítója egy Mexikóvárosban megrendezett fórumon beszélt arról, hogy az Apple még mindig nagyszerű vállalat, amely jelenleg egy kissé hosszúra nyúló várakozó időszakot él át, miközben az új utakat, kitörési lehetőségeket keresik. Hozzátette, hogy az új okosóra (smartwatch) jelentheti a mentőövet számukra, amely sokaknak biztosíthat új, kényelmesen igénybe vehető szolgáltatásokat.
A társaságot, illetve annak új vezetését meglehetősen sok kritika érte az elmúlt időszakban, amelyekben főleg a korábbi innovatív képzelőerő hiányát róják fel nekik - ezt jósolták néhányan Steve Jobs halálakor is. A tavaly bemutatott iPhone 5 és iOS 6 egyértelműen csalódást keltett a rajongótáborban, sokan úgy érzik, hogy a szoftver inkább stagnál, komoly lépéselőnyt adva ezzel a riválisoknak. Egyes pletykák szerint az Apple iWatch néven mutathatja be saját okosóráját, erre utalnak bizonyos szabadalmi beadványok is, ám a konkrétumokat egyelőre nem ismerjük.
Elemzők egy része szerint a cég belső kultúrája semmit sem, vagy alig változott a hetvenes évek közepe óta. A bevétel és a profit növelése helyett az új termékkategóriák meghatározásában, azok megszületésében játszott szerepükben látják az esélyt a további sikerek elérésére, ezen a felfogáson, valamint a belső felépítésen pedig az új vezető, Tim Cook, sem akar változtatni. Kétségtelen tény, hogy a cég vásárlóközönsége alaposan kibővült, kiszélesedett az utóbbi években, hiszen immár több százmillió felhasználó érdeklődik termékeik iránt, ám Jobs távozása óta egyre inkább úgy viselkednek, mint egy hagyományos hardvergyártó, amely nem sok jót vetít előre.
Igaz, van is mire támaszkodniuk ezen a téren, hiszen a vásárlói elégedettség terén általában jól szerepelnek. Legutóbb egy dél-koreai felmérés igazolta ezt, amelyben 52 százalék volt elégedett termékeikkel, miközben a Samsung 50, az LG pedig 46 százalékot tudott itt felmutatni. Mi több, a vásárlást követő egy évben alig 17 százaléknak volt szüksége valamilyen segítségnyújtásra az új készülék kapcsán, míg a Samsung esetében ez az arány már 29 százalék volt.
A nagy rivális eredménye legutóbb már elmaradt az előzetes várakozásoktól, amiben a Galaxy S 4 okostelefon lassabb forgalma játszott komoly szerepet - igaz, az eladások terén még mindig ők vezetnek. Teszik ezt úgy, hogy jóval többet (tavaly például az USA-ban éppen négyszer annyit) költöttek reklámokra, a vásárlók meggyőzésére, mint az almás cég vezetése, ám sok felhasználó még mindig úgy gondolja, hogy az Apple termékei a legjobbak.
Az okostelefonok piacán több fontos lépésre is sor került, illetve kerül sor a közeljövőben. 2014-től például egyetlen chipgyártóra támaszkodnak majd, ami nyilván szintén a Samsung befolyását hivatott csökkenteni, hiszen eddig a rivális szállította számukra ezen alkatrészeket. Idén a jelek szerint egyszerre két új iPhone is bemutatkozik majd, ezek között kaphat helyet egy 99 dolláros, kifejezetten olcsó példány, valamint egy többek között ujjlenyomat-olvasóval ellátott drágább változat, amely minden bizonnyal iPhone 5S néven jelenik majd meg. Reménykedésre adhat okot, hogy a már bemutatott iOS 7 közvetlen elődjéhez képest jóval kellemesebb benyomást tett a felhasználókra, bár azért a világhálón találunk olyan írásokat is, amelyekben a szükségtelen, eltávolításra ítélt funkciókat sorolják fel.
Az Apple TV platformot is igyekeznek még vonzóbbá tenni, mégpedig exkluzív szerződésekkel. Ezek között lehet első a Time Warner Cable céggel között egyezség, amelynek értelmében a kábeltársaság saját tartalmai válhatnak közvetlenül elérhetővé az előfizetők számára. A fokozatos bővítés ezen a területen elengedhetetlen az életben maradáshoz, különösen úgy, hogy olyan komoly riválisok vannak itt jelen, mint a Microsoft és a Google. A tartalomszolgáltató egyelőre saját appjaival van jelen az iOS alatt, ám az elő műsorok megjelenése a 99 dollárba kerülő set-top-boxon nyilván népszerűbbé tenné azt. Ez egyben irányváltást is jelent az Apple részéről, amely korábban nem vágyott feltétlenül szoros együttműködésre a tengerentúli kábeltársaságokkal.
A cégvezetésen belül megújulást hozhat magával Paul Deneve, aki a kilencvenes években hét esztendőn át dolgozott a cégnek, az európai részleg élén. Az elmúlt években divatházaknál szolgálatot teljesítő Deneve visszatérőként a cég különleges projektjeiért lesz felelős, ám a mintegy 400 Apple Store nem kerül majd befolyása alá - ez utóbbiak teljesítményével egyébként az elmúlt időszakban nem volt igazán elégedett Tim Cook vezérigazgató (a telefonok alig 20 százaléka talál gazdára ezen üzletekben, míg a problémák felét kénytelenek ott később megoldani a munkatársak), így nem lenne meglepő, ha itt is változtatásra szánnák el magukat.
Ahogy azt már említettük, az okosóra megjelenése hozhat új lendületet a cég háza táján. Ezen valószínű termékekről április elején hosszasan értekeztünk, így felesleges lenne megismételni az újonnan beszállók listáját, ám arra érdemes emlékeznünk, hogy a legnagyobb nevek itt is gyorsan jelezték részvételi szándékukat. Néhány termék már most is kapható, ám az még mindig nem dőlt el, hogy a jól ismert márkák megjelenése után a vásárlók mennyire lesznek hajlandók kompromisszumokra a szolgáltatások és az üzemidő terén.
Az iWatch közeli megjelenése biztosnak látszik, Japánban már be is adták kérelmüket a név bejegyzésére, hasonló lépésre pedig Oroszországban, Törökországban, valamint Mexikóban is sor került. Az Európai Unióban egy olasz cég birtokolja a nevet, így itt problémák adódhatnak, amit a jól értesültek szerint valamikor az év végére, illetve 2014 első felére oldhatnak meg. Hogy mekkora sikerrel, illetve hogy ez mennyiben jelent majd megváltást a cégnek, az csak nagyjából egy év múlva derül ki.