Gyurkity Péter
Az asztali PC-t is megelőzik a táblák
Erre számítanak a szegmensben abszolút első Apple vezetésében, és joggal bizakodhatnak, hiszen az év utolsó negyedében minden korábbinál jobb eredményt értek el, amelyben saját táblájuk kiemelt szerepet játszott. Nemcsak ők, hanem az Android tábor is kiugróan jól teljesített, egyre többen szereznek be okostelefonjuk mellé egy-egy tábla PC-t, a karácsonyi időszakban pedig minden hordozható eszköz forgalma megugrott, ami jól jelzi a következő években várható trend további erősödését. A menők árnyékában azonban a legtöbb gyártó kudarcos időszakon van túl, egyesek nem igazán tudnak mit kezdeni saját operációs rendszerükkel, mások pedig hiába próbálják rátukmálni készülékeiket a vásárlókra.
A Strategy Analytics legfrissebb felmérésében 2010 utolsó három hónapját hasonlították össze az egy évvel későbbi, nem sokkal ezelőtt lezárt periódussal. Ebből kiderül, hogy az Apple megőrizte első helyét a táblák szegmensében, több mint kétszer annyi iPad 2-őt szállítottak le, mint egy évvel korábban, azonban ez sem volt elég ahhoz, hogy tartsák az akkori, több mint kétharmados előnyüket (csak sikerült belecsempésznünk egy kis politikát a cikkbe). Ugyanezen időszak alatt ugyanis az Android mellett döntő gyártók több mint megháromszorozták saját számaikat, a 10,5 millió készülék pedig (amely még mindig elmarad az Apple 15 milliójától) már a teljes piac csaknem 40 százalékát tette ki.
Jól látszik tehát, hogy az Android szinte megállíthatatlanul nyomul előre, igaz még kell egy kis idő ahhoz, hogy megelőzzék az abszolút slágernek számító iPad sorozatot. Ebben főszerepet játszanak majd az olyan fejlesztések, mint a Kindle Fire, amely lecsupaszított, ezáltal pedig olcsó fejlesztést kínál a vásárlóknak, valamint a különleges kedvezmények és árleszállítások - ez utóbbival nyilván azon gyártók élnek, amelyek nem különösebben elégedettek saját számaikkal. Táblából egyébként összesen 26,8 millió darab kelt el 2011 utolsó negyedévében, szemben az egy évvel korábbi 10,7 millióval, az éves eredmény pedig 67 millió példány volt, ami a 2010-es 18,6 millióhoz képest nem piskóta. Érdekesség, hogy a Windows részesedése nulláról 1,5 százalékra nőtt, miközben az erre a területre (is) szánt Windows 8 még hivatalos bétaváltozatban sem volt elérhető.
Jól megfigyelhető trend, hogy egyre többen szereznek be az okostelefon mellé egy-egy tábla PC-t. A Google által összegzett adatok az ünnepi időszak nélkül is kitűnően rávilágítanak erre a tényre, hiszen miközben az amerikai felhasználók lassan majdnem fele rendelkezik okostelefonnal, ezen tábor 17 százaléka már tábla tulajdonosnak is vallhatja magát (az Egyesült Királyságban ez 10 százalék, Németországban és Franciaországban pedig 8-8 százalék). Elemzők véleménye szerint ez pusztán véletlen egybeesés, hiszen a vásárlók nagy többsége nem telefonját, hanem meglévő asztali és mobil PC-jét szeretné kiegészíteni egy tűrhető méretű kijelzőt kínáló készülékkel, amelyen ugyanúgy elvégezhetik az olyan alapvető műveleteket, mint a böngészés és a videózás.
A komplexebb feladatok egyelőre még nem igazán megvalósíthatók ezen megoldásokon, ám a Google, az Apple és társaik folyamatosan dolgoznak azon, hogy egyre könnyebb legyen az átjárás az asztali és a tábla szegmens között. Az is figyelemreméltó adat, hogy a tengerentúlon a felnőtt lakosság 19 százaléka rendelkezik táblával, az e-olvasókkal vegyítve pedig a teljes lakosság 29 százaléka vonható be ebbe a körbe - és akkor még nem beszéltünk az üzleti szféráról, ahol még többen szánják rá magukat a váltásra, vagy legalábbis a hagyományos PC kiegészítésére.
Természetesen az Apple tekinthető itt követendő példának, hiszen ők az eddigi kedvező adatokat újabb rekorddal tudták megfejelni az utolsó negyedévben, ez pedig 46,3 milliárd dolláros bevételt jelentett számukra. Jellemző, hogy ezzel még a HP-t is megelőzték, ami jól mutatja az erőviszonyok módosulását a kilencvenes, de akár még a kétezres évekhez képest is, a 37 millió iPhone, illetve a már említett 15 millió iPad 2 pedig olyan eredmény, amely nehezen lesz kikezdhető. A jelentéssel egy időben a cég vezérigazgatója elmondta, hogy idővel az asztali PC-ket is megelőzi majd ez a szegmens, amit szerintük az IDC mostani felmérése is előrevetít, hiszen ebben többek között az szerepel, hogy az utolsó negyedben az USA-ban ez már megtörtént - több táblát szállítottak le, mint asztali PC-t. Elismerik ugyan, hogy az iPad 2 sikere negatívan hat a Mac számítógépek forgalmára, de ehhez hozzáteszik, hogy a Windows vonalat még komolyabb érinti a jelenség, ez pedig a jövőben csak erősödni fog.
Az Apple és a Google sikere azonban nem jelenti azt, hogy a teljes ágazat ennyire jó állapotban lenne, számos egyéb gyártó ugyanis komoly nehézségekkel küszködik, számukra egyre inkább a túlélés az elsődleges kérdés. Itt a HP jut rögtön eszünkbe, amely 2010-ben felvásárolta a Palmot, kifejezetten azzal a céllal, hogy ily módon erősítsék saját helyzetüket a mobil szegmensben. Az eredeti elképzelés szerint többek között a jól ismert névre is támaszkodtak volna, ez azonban nem tartott ki, a márkát végül kukázták, majd pedig a webOS platformra építve igyekeztek kiépíteni egy erősebb jelenlétet. Ez sem jött be, néhány új mobil készüléken kívül nem tudtak maradandót alkotni (a TouchPad is csak a kivezetés bejelentése után vált népszerűvé, a 99 dolláros ár miatt), mára pedig a szoftver nyílt forráskódúvá tétele az elsődleges feladat, amit egy új vezető felügyel majd. A Palmtól érkezett Jon Rubinstein bejelentette távozását a cégtől, ami sokak szemében az eredeti manőver teljes kudarcát jelképezi - ebben az esetben tehát sem a név, sem pedig a méret nem jelentett önmagában megoldást.
A Motorola hasonló cipőben jár, bár ők több eltérő példánnyal is próbálkoztak, egyik sem hagyott maradandó nyomot. A Xoom annak idején kedvező fogadtatásra talált az elemzők körében, egyike volt az első androidos fejlesztéseknek, ezt enyhén szólva nem követte az iPad körülihez hasonló hisztéria. Olyannyira nem, hogy a negyedéves jelentésekből rendkívül lassú forgalomra következtethettünk, ami természetesen a bevételen is tükröződött. A legutóbbi ilyen jelentés szerint a cég alig 200 ezer példányt tudott leszállítani október és december között, de az éves eredmény is mindössze 1 millió darab körül van. Arról nem szól a fáma, hogy ebből mennyi kelt el az üzletekben, de ez is bőven elég ahhoz, hogy kudarcosként jellemezzük az eddigi próbálkozásokat. Az okostelefonok területén ugyan némileg jobban állnak, hiszen itt 5,3 millió példányt szállítottak le a negyedik negyedben, a táblás eredmény alakulása, valamint a mostani nettó veszteség további nehézségeket vetít előre. Az majd csak idén derül ki, hogy a Google által történő felvásárlásuk (amelyre elsősorban a szabadalmak miatt kerül sor) mennyiben változtat a helyzeten.
Nyugaton a helyzet változatlan, mondhatjuk, hiszen a két-három óriás mellett a többiek (köztük korábban ugyanilyen nagynak és megkerülhetetlennek látszó cégek) csak szenvednek. Itt még a Microsoftnak is bizonyítania kell, hogy van esélye a megmaradásra, bár a Windows 8 kifejezetten biztatónak tűnik. Az idei év sok kérdésre választ adhat, és nagy valószínűséggel tovább csökken majd a versenyzők száma - ez remélhetőleg nem vezet majd évekig tartó monopóliumhoz.
A Strategy Analytics legfrissebb felmérésében 2010 utolsó három hónapját hasonlították össze az egy évvel későbbi, nem sokkal ezelőtt lezárt periódussal. Ebből kiderül, hogy az Apple megőrizte első helyét a táblák szegmensében, több mint kétszer annyi iPad 2-őt szállítottak le, mint egy évvel korábban, azonban ez sem volt elég ahhoz, hogy tartsák az akkori, több mint kétharmados előnyüket (csak sikerült belecsempésznünk egy kis politikát a cikkbe). Ugyanezen időszak alatt ugyanis az Android mellett döntő gyártók több mint megháromszorozták saját számaikat, a 10,5 millió készülék pedig (amely még mindig elmarad az Apple 15 milliójától) már a teljes piac csaknem 40 százalékát tette ki.
Jól látszik tehát, hogy az Android szinte megállíthatatlanul nyomul előre, igaz még kell egy kis idő ahhoz, hogy megelőzzék az abszolút slágernek számító iPad sorozatot. Ebben főszerepet játszanak majd az olyan fejlesztések, mint a Kindle Fire, amely lecsupaszított, ezáltal pedig olcsó fejlesztést kínál a vásárlóknak, valamint a különleges kedvezmények és árleszállítások - ez utóbbival nyilván azon gyártók élnek, amelyek nem különösebben elégedettek saját számaikkal. Táblából egyébként összesen 26,8 millió darab kelt el 2011 utolsó negyedévében, szemben az egy évvel korábbi 10,7 millióval, az éves eredmény pedig 67 millió példány volt, ami a 2010-es 18,6 millióhoz képest nem piskóta. Érdekesség, hogy a Windows részesedése nulláról 1,5 százalékra nőtt, miközben az erre a területre (is) szánt Windows 8 még hivatalos bétaváltozatban sem volt elérhető.
Jól megfigyelhető trend, hogy egyre többen szereznek be az okostelefon mellé egy-egy tábla PC-t. A Google által összegzett adatok az ünnepi időszak nélkül is kitűnően rávilágítanak erre a tényre, hiszen miközben az amerikai felhasználók lassan majdnem fele rendelkezik okostelefonnal, ezen tábor 17 százaléka már tábla tulajdonosnak is vallhatja magát (az Egyesült Királyságban ez 10 százalék, Németországban és Franciaországban pedig 8-8 százalék). Elemzők véleménye szerint ez pusztán véletlen egybeesés, hiszen a vásárlók nagy többsége nem telefonját, hanem meglévő asztali és mobil PC-jét szeretné kiegészíteni egy tűrhető méretű kijelzőt kínáló készülékkel, amelyen ugyanúgy elvégezhetik az olyan alapvető műveleteket, mint a böngészés és a videózás.
A komplexebb feladatok egyelőre még nem igazán megvalósíthatók ezen megoldásokon, ám a Google, az Apple és társaik folyamatosan dolgoznak azon, hogy egyre könnyebb legyen az átjárás az asztali és a tábla szegmens között. Az is figyelemreméltó adat, hogy a tengerentúlon a felnőtt lakosság 19 százaléka rendelkezik táblával, az e-olvasókkal vegyítve pedig a teljes lakosság 29 százaléka vonható be ebbe a körbe - és akkor még nem beszéltünk az üzleti szféráról, ahol még többen szánják rá magukat a váltásra, vagy legalábbis a hagyományos PC kiegészítésére.
Természetesen az Apple tekinthető itt követendő példának, hiszen ők az eddigi kedvező adatokat újabb rekorddal tudták megfejelni az utolsó negyedévben, ez pedig 46,3 milliárd dolláros bevételt jelentett számukra. Jellemző, hogy ezzel még a HP-t is megelőzték, ami jól mutatja az erőviszonyok módosulását a kilencvenes, de akár még a kétezres évekhez képest is, a 37 millió iPhone, illetve a már említett 15 millió iPad 2 pedig olyan eredmény, amely nehezen lesz kikezdhető. A jelentéssel egy időben a cég vezérigazgatója elmondta, hogy idővel az asztali PC-ket is megelőzi majd ez a szegmens, amit szerintük az IDC mostani felmérése is előrevetít, hiszen ebben többek között az szerepel, hogy az utolsó negyedben az USA-ban ez már megtörtént - több táblát szállítottak le, mint asztali PC-t. Elismerik ugyan, hogy az iPad 2 sikere negatívan hat a Mac számítógépek forgalmára, de ehhez hozzáteszik, hogy a Windows vonalat még komolyabb érinti a jelenség, ez pedig a jövőben csak erősödni fog.
Az Apple és a Google sikere azonban nem jelenti azt, hogy a teljes ágazat ennyire jó állapotban lenne, számos egyéb gyártó ugyanis komoly nehézségekkel küszködik, számukra egyre inkább a túlélés az elsődleges kérdés. Itt a HP jut rögtön eszünkbe, amely 2010-ben felvásárolta a Palmot, kifejezetten azzal a céllal, hogy ily módon erősítsék saját helyzetüket a mobil szegmensben. Az eredeti elképzelés szerint többek között a jól ismert névre is támaszkodtak volna, ez azonban nem tartott ki, a márkát végül kukázták, majd pedig a webOS platformra építve igyekeztek kiépíteni egy erősebb jelenlétet. Ez sem jött be, néhány új mobil készüléken kívül nem tudtak maradandót alkotni (a TouchPad is csak a kivezetés bejelentése után vált népszerűvé, a 99 dolláros ár miatt), mára pedig a szoftver nyílt forráskódúvá tétele az elsődleges feladat, amit egy új vezető felügyel majd. A Palmtól érkezett Jon Rubinstein bejelentette távozását a cégtől, ami sokak szemében az eredeti manőver teljes kudarcát jelképezi - ebben az esetben tehát sem a név, sem pedig a méret nem jelentett önmagában megoldást.
A Motorola hasonló cipőben jár, bár ők több eltérő példánnyal is próbálkoztak, egyik sem hagyott maradandó nyomot. A Xoom annak idején kedvező fogadtatásra talált az elemzők körében, egyike volt az első androidos fejlesztéseknek, ezt enyhén szólva nem követte az iPad körülihez hasonló hisztéria. Olyannyira nem, hogy a negyedéves jelentésekből rendkívül lassú forgalomra következtethettünk, ami természetesen a bevételen is tükröződött. A legutóbbi ilyen jelentés szerint a cég alig 200 ezer példányt tudott leszállítani október és december között, de az éves eredmény is mindössze 1 millió darab körül van. Arról nem szól a fáma, hogy ebből mennyi kelt el az üzletekben, de ez is bőven elég ahhoz, hogy kudarcosként jellemezzük az eddigi próbálkozásokat. Az okostelefonok területén ugyan némileg jobban állnak, hiszen itt 5,3 millió példányt szállítottak le a negyedik negyedben, a táblás eredmény alakulása, valamint a mostani nettó veszteség további nehézségeket vetít előre. Az majd csak idén derül ki, hogy a Google által történő felvásárlásuk (amelyre elsősorban a szabadalmak miatt kerül sor) mennyiben változtat a helyzeten.
Nyugaton a helyzet változatlan, mondhatjuk, hiszen a két-három óriás mellett a többiek (köztük korábban ugyanilyen nagynak és megkerülhetetlennek látszó cégek) csak szenvednek. Itt még a Microsoftnak is bizonyítania kell, hogy van esélye a megmaradásra, bár a Windows 8 kifejezetten biztatónak tűnik. Az idei év sok kérdésre választ adhat, és nagy valószínűséggel tovább csökken majd a versenyzők száma - ez remélhetőleg nem vezet majd évekig tartó monopóliumhoz.