Berta Sándor
2020-ban a SIM-kártya lesz a személyazonosságunk alapja
Tim Jones jövőkutató szerint növekedni fog az emberek mobil követésének elfogadottsága, ami annak köszönhető, hogy a tartózkodási helyünk egyet jelent a mobiltelefonunk pozíciójával.
"Az, hogy valakinek a mobilja hol található, mondjuk a vonaton vagy a hálószobában, egyenértékű azzal, hogy az illető hol található. Ezt továbbgondolva a személyazonosságunk egyenlő lesz a SIM-kártyával" - jelentette ki Tim Jones, a Future Agenda alapítója, aki azzal foglalkozik, hogy milyen lesz a világ 2020-ban. A szakember szerint az emberek egyre inkább elfogadják majd azt, hogy a mobiljaikon keresztül nyomon követik a viselkedésüket és a mozgásukat.
"Tíz évvel ezelőtt még senki sem hitte volna, hogy az olyan dolgok, mint a helyhez kötött szolgáltatások és alkalmazások elterjednek, manapság pedig mindennaposak. Öt vagy tíz éven belül azonban "magánszféra-Csernobil" következhet be - legalábbis ezt lehet hallani amerikai kormányzati körökből. A mi véleményünk ezzel kapcsolatban az, hogy a magánszférával kapcsolatos hozzáállás alapvetően megváltozik majd. Sok függ majd attól, hogy ki férhet hozzá az adatokhoz és kikben bízunk meg. Mindenkinek foglalkoznia kell ezzel a problémával, még azelőtt, hogy hirtelen bekövetkezne" - fejtette ki Tim Jones.
A jövőkutató szerint 2020-ban várhatóan 50 milliárd SIM-kártya lesz forgalomban (többsége eszközökben lesz) és addigra az összes adatot digitalizálni fogják. Eddig a Google az adatok 30-40 százalékát digitalizálta világszerte. A személyes adatok elérhetősége miatt nem átlagáruk lesz a különböző információcsomagoknak, az ár függ majd a személyes profiltól. Az árakat dinamikusan fogják kialakítani és közrejátszik, hogy kicsoda az illető, mennyire gazdag és mit vásárolt legutóbb - legalábbis ezt szeretnék elérni a mobil fizetés elterjedését támogató kereskedők.
Tim Jones hangsúlyozta: az alternatív fizetési módok - például Kenyában, Tanzániában, Dél-Afrikában és Indiában az M-Pesa - egyre inkább elterjednek. "Kenyában a pénz 70 százaléka már így cserél gazdát. Afrikában több pénzt forgalmaznak az M-Pesa segítségével, mint amennyi segély a világ összes országából érkezik. Ezeket a fizetési módszereket nem szabad szem elől téveszteni, mivel komoly befolyásuk lehet. Ezen az úton azt sem lehet ellenőrizni, hogy mennyi adót fizettek be, a kormányok éppen ezért tartanak tőle. Az alternatív fizetőeszközöket, például a Bitcoin és az Amazon Coins rendszerét is érdemes figyelemmel kísérni. 2020-ban a pénzforgalom legalább öt százaléka alternatív fizetési módszereken keresztül valósul majd meg. A készpénz ugyanakkor soha nem fog eltűnni és ez részben a feketepiacnak köszönhető, mert ott teljesen sosem fognak elektronikus pénzre átállni" - nyilatkozta a szakember.
A Future Agenda alapítója végül leszögezte: 2020-ban már nem lesznek összeütköző gépkocsik, de ehhez az kell, hogy a járművek minden adathoz hozzáférhessenek. Ez egy nagy kihívás lesz, elsősorban a robot teherautók megjelenése és elterjedése várható. Szerinte lesznek külön sávok az intelligens autópályákon, amelyek kifejezetten a teherautóknak lesznek fenntartva. Több tehergépkocsi lesz elektronikus úton összekötve egymással és vezető közülük csak az elsőben fog ülni. A 3D-nyomtatók viszont nem fognak elterjedni, ezek az eszközök csak bizonyos területeken jelennek majd meg. Ennek egyik oka, hogy kérdéses lesz kié a kinyomtatott tárgyak szerzői joga.
"Az, hogy valakinek a mobilja hol található, mondjuk a vonaton vagy a hálószobában, egyenértékű azzal, hogy az illető hol található. Ezt továbbgondolva a személyazonosságunk egyenlő lesz a SIM-kártyával" - jelentette ki Tim Jones, a Future Agenda alapítója, aki azzal foglalkozik, hogy milyen lesz a világ 2020-ban. A szakember szerint az emberek egyre inkább elfogadják majd azt, hogy a mobiljaikon keresztül nyomon követik a viselkedésüket és a mozgásukat.
"Tíz évvel ezelőtt még senki sem hitte volna, hogy az olyan dolgok, mint a helyhez kötött szolgáltatások és alkalmazások elterjednek, manapság pedig mindennaposak. Öt vagy tíz éven belül azonban "magánszféra-Csernobil" következhet be - legalábbis ezt lehet hallani amerikai kormányzati körökből. A mi véleményünk ezzel kapcsolatban az, hogy a magánszférával kapcsolatos hozzáállás alapvetően megváltozik majd. Sok függ majd attól, hogy ki férhet hozzá az adatokhoz és kikben bízunk meg. Mindenkinek foglalkoznia kell ezzel a problémával, még azelőtt, hogy hirtelen bekövetkezne" - fejtette ki Tim Jones.
A jövőkutató szerint 2020-ban várhatóan 50 milliárd SIM-kártya lesz forgalomban (többsége eszközökben lesz) és addigra az összes adatot digitalizálni fogják. Eddig a Google az adatok 30-40 százalékát digitalizálta világszerte. A személyes adatok elérhetősége miatt nem átlagáruk lesz a különböző információcsomagoknak, az ár függ majd a személyes profiltól. Az árakat dinamikusan fogják kialakítani és közrejátszik, hogy kicsoda az illető, mennyire gazdag és mit vásárolt legutóbb - legalábbis ezt szeretnék elérni a mobil fizetés elterjedését támogató kereskedők.
Tim Jones hangsúlyozta: az alternatív fizetési módok - például Kenyában, Tanzániában, Dél-Afrikában és Indiában az M-Pesa - egyre inkább elterjednek. "Kenyában a pénz 70 százaléka már így cserél gazdát. Afrikában több pénzt forgalmaznak az M-Pesa segítségével, mint amennyi segély a világ összes országából érkezik. Ezeket a fizetési módszereket nem szabad szem elől téveszteni, mivel komoly befolyásuk lehet. Ezen az úton azt sem lehet ellenőrizni, hogy mennyi adót fizettek be, a kormányok éppen ezért tartanak tőle. Az alternatív fizetőeszközöket, például a Bitcoin és az Amazon Coins rendszerét is érdemes figyelemmel kísérni. 2020-ban a pénzforgalom legalább öt százaléka alternatív fizetési módszereken keresztül valósul majd meg. A készpénz ugyanakkor soha nem fog eltűnni és ez részben a feketepiacnak köszönhető, mert ott teljesen sosem fognak elektronikus pénzre átállni" - nyilatkozta a szakember.
A Future Agenda alapítója végül leszögezte: 2020-ban már nem lesznek összeütköző gépkocsik, de ehhez az kell, hogy a járművek minden adathoz hozzáférhessenek. Ez egy nagy kihívás lesz, elsősorban a robot teherautók megjelenése és elterjedése várható. Szerinte lesznek külön sávok az intelligens autópályákon, amelyek kifejezetten a teherautóknak lesznek fenntartva. Több tehergépkocsi lesz elektronikus úton összekötve egymással és vezető közülük csak az elsőben fog ülni. A 3D-nyomtatók viszont nem fognak elterjedni, ezek az eszközök csak bizonyos területeken jelennek majd meg. Ennek egyik oka, hogy kérdéses lesz kié a kinyomtatott tárgyak szerzői joga.