Berta Sándor

A hasztalan fenyegetőzés rombolja a szerzői jog tekintélyét

Till Kreutzer ügyvéd és szakértő úgy véli: a legnagyobb probléma napjainkban az, hogy a szerzői jogot nehéz elfogadtatni az emberekkel és ebben nagy szerepe volt a fájlcserélők ellen indított hajtóvadászatnak.

"A szerzői jogot nagyon különleges jogként alkották meg, ami régen csak nagyon kevés embert és piaci szereplőt érintett: nagy cégeket, kiadókat és szerzőket. A digitális technológiák, mindenekelőtt az internet terjedésével viszont a szerzői jog jelentősége megváltozott, ma már nagyon erősen benyúlik a magánszférákba is. A különböző dolgok, amiket az emberek a mindennapok során készítenek - például a remixek - gyakran tiltottnak minősülnek. A szerzői jog ezt a folyamatot nem követte végig. Számos olyan dolog, amit technikai értelemben meg lehetne csinálni, egyszerűen tilos. Ez pedig elfogadási problémához vezet."

"A felhasználók nem látják be, hogy a mindennapi tevékenységükért beperelhetők és figyelmeztethetők. De a világhálón nem lehet mindent ellenőrizni, ezért fontos, hogy a szerzői jogot miként fogadják el az emberek. Számos ötlet van arra, hogy miként lehet a mai követelményekhez igazítani a szerzői jogot. Ezek közül néhányat csak hosszú távon lehet megvalósítani, rövid távon viszont meg lehetne oldani, hogy kevesebb dolgot tiltsanak és több mindent engedélyezzenek. Ehhez azonban szükség lenne átalánydíjra" - fejtette ki a szakember, az irights.info nevű platform társalapítója.


Till Kreutzer

Kreutzer példaként hozta fel az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett Fair Use szabályozási elvet, ami kimondja, hogy amit fair módon használnak az nem tilos. A fő gondolat az volt, hogy számos dolgot engedélyeznék, még olyanokat is, amelyek a technikai lehetőségekkel folyamatosan változnak. Európában egy másik rendszert alkalmaznak, amely bizonyos értelemben katalógusként működik és ezt módosítják időnként. A probléma csak az, hogy a katalógusban lévő hely sosem elég, ráadásul a Fair Use-elv sokkal dinamikusabb. Amennyiben új kulturális formák bukkannak fel, például olyan YouTube-videók, amelyekben különböző tartalmak keverednek, akkor automatikusan a Fair Use-elv hatálya alá esnek. Európában ezért meg kellene változtatni egy irányelvet, ami komoly munka lenne.

"A fájlcserélők elleni figyelmeztetési kampány az egyik fő oka annak, hogy a szerzői jogot nehezen fogadják el az emberek. Amennyiben valakit megkérdeznek az utcán arról, hogy hallott-e a szerzői jogról, akkor azt fogja válaszolni: az az a dolog, amiért az emberek figyelmeztetést kapnak, meg több ezer eurót követelnek tőlük, mert letöltöttek egy dalt. Ugyan ez így önmagában nem igaz, de ezek a kampányok rendkívül károsak az egész szerzői jogi rendszernek. Meg kellene próbálni lehetőség szerint az ilyen jelenségek kialakulását elkerülni, mert a jogtulajdonosoknak is ártanak. A szerzői jog egyik legfontosabb feladata arról gondoskodni, hogy ilyen dolgok többé ne fordulhassanak elő."

"Az elmúlt 15 évben folyamatosan szigorították a szerzői jogot. Az volt a középpontban, hogy gondoskodni kell arról a világhálón, hogy a jognak érvényt lehessen szerezni. Ez a szemléletmód lassan változik, mert rájöttek a döntéshozók, hogy ez így nem működik. A szerzői jog nem csak azért van ott, hogy a lehetséges monopoljogokat maximálisan biztosítsuk, hanem egy kiegyenlítő eszköz. A jogtulajdonosok, a jogvédők és a felhasználók érdekeit egyensúlyba kell hozni. Amennyiben komolyan vesszük ezt, akkor egy másik irányba kell elindulni. "

"Hosszú távon mindenképpen búcsút kell inteni az ellenőrzési gondolatoknak. Amikor több millió embert érint a szerzői jog, akkor más megoldásokat kell találni. A szerzői jognak rugalmasabbnak kell lennie, kevésbé a tiltásokra és az exkluzív jogokra, sokkal inkább az értékesítési mechanizmusokra kell építeni. Fontos, hogy mindez lehetőleg automatikusan működjön. A védettségi időt le kell rövidíteni. Sok mindent lehet tenni, de ez időbe telik" - hangsúlyozta végül Till Kreutzer.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Zoltan21 #12
    Mi volt a 10. hsz.?
    Mert már törölve lett.
  • JÚ TYÚB #11
  • Jakuza001 #9
    A masik ami felbosszant, a CD/DVD/memoria kartyaba/nyomtato stb arakba a jogdijak beepitese, olyan magyarazattal, hogy a vasarlo ugy is warezre vagy szerzoi jogok athagasara hasznalja. Ennyit az artatlansag velelmerol.
  • jézusom #8
    Kedves artisjusvagymiatököm!

    Bizony szívesen fizetnék bizonyos átalánydíjat, ha lenne mire.

    Jelenleg a torrent oldalak képviselik a különböző média tartalmak beszerzésének forrását. Nem a user tehet arról, hogy ingyenes.
    Tessék egy jó minőségű fizetős torrent oldalt létrehozni, fizetnének az emberek!

    A tescós CD-k, DVD-k nem alternatívák. A magyar popslágerek 64k-s minőségben, az iTunes utánzatokról maximum csengőhangnak jók.

    Ha egyszer az ember otthonról kényelmesen letölt a drága jogdíjjal terhelt HDD-re, a nem olcsó interneten keresztül, és azt urambocsá kiírja a matricás CD-re, az nem elég?! Ezért büntetés jár? Mennyek az áruházba a karcolódós gagyi korongokért? Hát a nagy lópikulát!
  • Jakuza001 #7
    Nekem a kedvencem az, amikor egy mar reg elhunyt kolto/iro verset megzenesit valaki, aztan ri a szervezetnel, hogy sarba tiporjak a szerzoi jogait, ha mas ugyanugy felhasznalja a muvet. :D
  • thrawnguru #6
    Van ám az Artisjusnak nagyobb disznósága is.. Azt tudtátok pl., hogy ha teszemazt Pista bácsi ír egy zenét, de ő úgy dönt, hogy nem jegyezteti be az AJ-nál, mert szabadon ingyen akarja terjeszteni, ezt nem teheti meg, mert ha akarod, ha nem, az AJ akkor is beszedi érte a pénzt? Ebben az esetben persze mivel nincs kinek odaadni a díjat, megtartják maguknak.

    A legjobb lenne kihagyni a buliból minden kiadót meg jogvédőszervezetet. Mire a bolti ár jövedelem formájában eljut a szerzőig, amúgy is csak fillérek maradnak belőle. Ma, amikor már szinte mindenkinek van internet, miért ne lehetne egyenesbe kötni az egészet? Egyenesen a szerzőtől kellene letölteni a terméket, és egyenesen az ő zsebébe fizetni a pénzt. A vevő is jól járna, mert nem lenne iszonyatos felár a terméken, meg a szerző is jól járna, mert lényegesen többet keresne így, mintha 1000 + 1000 közvetítőállomáson keresztül hízlalt árú termékét tizedannyian sem veszik meg, mert rohadtul drága!

    Tudom én miért nem jutnak el idáig a nagy elemzésekkel, valamiből nekik is meg kell élni, én is szívesen keresném a pénzt a tökömet lógatva a ventillátor előt, miközben koktélt szürcsölök...
  • gothmog #5
    Mondjuk ha csak egy mód van rá, artisjus matricás adathordozót eszemben sincs venni.
    Ez persze megint nekik, meg az őket eltűrő államnak öngól.
  • mrlujoak #4
    "Amennyiben valakit megkérdeznek az utcán arról, hogy halott-e a szerzői jogról..."

    Igen, mégpedig itthon olyan formában, hogy az az üres adathordozóm felára.
    Olyan felár, amit egy üres, tartalom mentes adathordozóra rónak.

    A legszemetebb módon azért, hogy biztos, majd szerzői jogvédett tartalmat teszek rá...

    Köszönöm, de majd ÉN eldöntöm, kit, melyik előadót/szerzőt tisztelem meg azzal, hogy fizetek azért, amit alkotott.

    Nálunk, kishazánkban pont az Artisjus zsivány banda mutatja be, hogy nem létezik az ártatlanság vélelme.

    Micsoda arcátlan dolog feltételezni MINDEN állampolgárról, aki adathordozót vesz, hogy az az ember majdan illegális, vagy legalábbis szerzői jogdíjas tartalmat fog arra az adathordozóra tenni.

    Nekem, amíg ilyen rablóbandák feltételes alapon kiszabnak felárat, senki, de senki ne jöjjön itt a szerzői jogdíj dumával, mert bizony azt már előre - jóelőre - kifizettetik velem egyes szervezetek.

    Vagy legyen akkor általános jogdíjadó minden adathordozóra kiróva világszinten, és kussoljon minden szerző, vagy sehol se legyen ilyen előreszabott vélelmezett jogdíj, hanem a letöltött alkotásokra legyen MB-onként, vagy darabra kiszabott %-os befizetendő díj, amit a szolgáltatónak kell befizetni, ha egyéni letöltők vagyunk.

    Ez így, jelen formában katasztrofális, és buta szabályozás.
  • Szefmester #3
    Egy Star Wars paródiát készítettek haverék még régen. megvolt eredetiben a régi trilógia, ők összevágták, és átszinkronizálták. Mégis a kiadó levetette a youtube-ról és a többi videomegosztóról mondván az az övéké. Innentől kezdve egy remix semmiben sem járhat másabb elbánásban. Ha te alkottad meg a zenédet azzal azt csinálsz amit akarsz, de amíg csak (durván sarkosítva) két lemezt játszol le ide oda váltogatva mint önjelölt szuper didzsé addig bizony kell az engedély.
  • gothmog #2
    Még el fog telni pár év, mire a félkegyelmű "jogvédő" uraknak leesik, hogy amit csinálnak az kontraproduktív. Ha van egy kis szerencsénk, úgy jönnek majd rá, ahogy az a BSA magyarországal is történt:
    LINK