Gyurkity Péter

Okostelefonok: az USA és Európa stagnál, a többiek növekednek

A friss adatok szerint mind az Egyesült Államokban, mind pedig Nyugat-Európában arra utalnak, hogy e két régió szinte telítődött, legalábbis ami az okostelefonok piacát, illetve a készülékek iránti keresletet illeti. A tengerentúlon a szolgáltatók és gyártók által eladott telefonok száma mutatja a stagnálást, az öreg kontinensen pedig az LTE hálózatok kiépülésének, a meglévő technológiák lecserélésének lassú tempója okozza a felhasználók tétovaságát, ám globális szinten a növekedés folytatódik, vagyis a fejlődő országokban töretlen a korábbi lendület. Nem véletlen, hogy ez utóbbiaknál egyes gyártók igencsak nagyratörő terveket fogalmaznak meg.

Néhány nappal ezelőtt mi is írtunk arról, hogy a legújabb negyedéves adatok alapján a Samsung újabb sikert aratott, az Apple pedig némileg visszaesett, amit - legalábbis az almás cég esetében - a legújabb verzió várható megjelenésének, a vásárlók által tanúsított kivárás számlájára írtak. Az utolsó három hónap eredményeit ezalatt több piackutató cég is feldolgozta, egyesek az Egyesült Államokra koncentrálva, míg mások a globális adatokat vették figyelembe, ezekből próbáltak következtetéseket levonni a piac egészére, annak alakulására nézve. Eltérő eredményre jutottak, mégpedig nemcsak globális, de amerikai viszonylatban is.


A Strategy Analytics például az USA esetében azt fogalmazta meg, hogy 2012 második negyedéve egyértelműen a stagnálás, sőt a visszaesés periódusa volt, különösen ha az egy évvel korábbi hasonló időszakkal vetik azt össze. Amíg ugyanis tavaly ilyenkor éves viszonylatban még 70 százalékos növekedést mértek az okostelefonok szegmensében (az USA-ra fókuszálva), addig ezt most 5 százalékos csökkenés követte, ami némileg kiábrándító. 2011 második negyedében a gyártók és forgalmazók összesen több mint 25 millió ilyen készüléket szállítottak le, ezt a mostani periódusban 23,8 millió követte, ami már önmagában jelzi a csökkenő érdeklődést, pontosabban a piac telítődését.

A legnagyobb vesztes egyértelműen a RIM, amely 2,7 millió helyett már csak 1,6 millió Blackberry kütyüt adott el, piaci részesedése pedig 10,5 százalékról egészen 6,5 százalékra esett vissza. Érdekes módon a Google Android operációs rendszerének befolyása is mérséklődött, ám ők a korábbi 60,6 helyett voltak most kénytelenek beérni 56,3 százalékkal, vagyis a legnagyobb szelet még mindig az övék. Az iOS alatt futó telefonok száma viszont 5,9-ről 7,9 millióra ugrott, ennek révén az Apple egy év alatt 23,2-ről 33,2 százalékra növelte részesedését, míg a többiek a futottak még kategóriában vegetáltak. A comScore viszont saját felmérésben éppen azt mutatta ki, hogy az újonnan okostelefont vásárlók nagy többsége (54,2 százaléka) az Android mellett teszi le voksát, alig 33,5 százalék dönt az Apple mellett, a hagyományos készülékről okostelefonra váltók körében pedig még nagyobb a Google előnye.

A Wireless Intelligence felmérésében arról olvashatunk, hogy Európában szintén lassult a lendület, amit elsősorban az LTE-szolgáltatások lassú kiépülésével és ezek lassú terjedésével magyaráznak. Kiemelik, hogy miközben a meglévő 27 millió, LTE-t használó előfizető 47 százaléka az USA-ban található, további 27 százalék Dél-Koreában, 13 százalék pedig Japánban veszi azt igénybe, addig Európa alig 6 százalékot mondhat magáénak, hiszen a legtöbb szolgáltató egyelőre próbajelleggel üzemelteti saját hálózatát, és nem siet a kiépítéssel. Franciaországban és az Egyesült Királyságban egyaránt az évtized közepétől indulhat be a nagyüzem, vagyis kontinensünk az elkövetkező években sem gyorsul igazán fel.


Az úgynevezett m-kereskedelem, vagyis a mobil készülékeken keresztül lebonyolított online vásárlások terén némileg jobban állunk, itt a comScore saját adatai szerint minden nyolcadik európai készüléktulajdonos próbálta már ki ezt a funkciót, ami egyetlen év alatt a korábbi arány csaknem megduplázását jelenti. Az öt legfejlettebb európai piacra (Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Olaszország, valamint Spanyolország) vonatkozó kutatás szerint májusban a készülékek 16 százalékán látogattak meg e-kereskedelemmel foglalkozó weboldalakat, a vásárlások aránya pedig 12 százalékot ért el.

Ami a globális játszóteret illeti, itt a teljes mobiltelefon-piac 1 százalékkal nőtt, az újonnan leszállított készülékek száma elérte a 406 milliót. Az okostelefonoknál a Samsung és az Apple megduplázták piaci befolyásukat, egyértelműen ők uralják a mezőnyt, ám míg a Samsung számos eltérő ajánlatával igyekszik minél szélesebb területet lefedni, addig az Apple egyértelműen a felső-középkategóriára fókuszál a meglévő és jövőben megjelenő iPhone változatokkal. A listát a dél-koreai gyártó vezeti 50 millió új okostelefonnal, a második Apple 26 milliót produkált a második negyedévben, míg a harmadik helyezett Nokia alig 10,2 millióval követi csak őket. A finn cég a negyedik HTC-vel együtt visszaesett az egy évvel korábbi eredményéhez képest, míg az ötödik ZTE nagyot javított, hogy bekerüljön az első ötbe - az összes többi gyártó a teljes piac csaknem egyharmadán volt kénytelen osztozkodni.

Egyetlen év alatt (globális szinten) 42 százalékkal bővült az okostelefonok piaca, itt azonban a jóslatok szerint a jövőben sokkal nehezebb lesz az erőviszonyok megváltoztatása, hiszen a gyors növekedés hatalmas erőfeszítéseket követel a versenyzőktől, amely erőfeszítéseket csak a legnagyobbak tudnak kifejteni. A gyártók már azt elemzik, hogy jövőre miként teljesíthetnek a kulcsfontosságú piacok, közöttük a fejlődő régiók, valamint az európai országok, globális szinten azonban az IDC további növekedést jósol, hiszen arra nem számíthatunk, hogy a mobil készülékek csökkenő szerepet játszanak majd a mindennapokban.

Jellemző, hogy a kínai és a globális piacon is fontos tényezőként jelenlévő Huawei ambíciózus tervekkel állt elő, amelyek elsősorban a leszállított készülékek számára vonatkoznak. Tavaly ugyan összesen 60 millió hordozható kütyün adtak túl (ebből 20 millió volt az okosok száma), idén viszont csak okostelefonból ugyanennyit szállítanának le, ennek egyharmadát Kínában. 200 millió dollárt szánnak marketingre és promócióra, és két külön vonalon nyomulnának előre, hiszen egyrészt a szolgáltatók számára szállítanának egyénire szabott példányokat, de ezzel egy időben saját név alatt is számos modellt kínálnának a vásárlóknak. Az Android mellett a Windows Phone támogatása is elérhető lesz, okostelefonjaik pedig 100 és 400 dollár közötti árakon találnak majd gazdára.

Mivel Tajvan fontos szerepet játszik a gyártás és utánpótlás terén, itt saját irodát és kutatás-fejlesztési központot nyitnának, ezzel egy időben tovább erősítve kapcsolataikat a meglévő partnerekkel, amelyek között a MediaTek és a Foxconn kiemelt szerepet tölt be. Kétségtelen, hogy a további növekedéshez a Huawei is komoly mértékben hozzájárul majd, az év végén pedig meglátjuk, milyenre sikerült 2012.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sir Ny #1
    Az első kép fotosoppolt, ennyire nem hasonlít a samu az almára, meg egyébként is egy telefon csak egyféleképpen nézhet ki !!!!4!!