Berta Sándor
Stephen Elop győzni akar
Bármennyire is rossz helyzetben van a Nokia, a finn mobiltelefon-gyártó vezetője még mindig bizakodó és úgy véli: akár újra vezető pozícióba kerülhetnek.
Stephen Elop szeretné, ha társasága hamarosan újra előkelő helyen lenne a mobil ranglistán. "Előbb az ötödik, majd a negyedik, a harmadik, a második és az első helyet célozzuk meg, ebben a sorrendben. Ugyanakkor nem tudok most pontos időpontokat mondani, de azért vagyunk ezen a piacon, hogy nyerjünk. Rengeteg munka van előttünk és szükségünk van időre, de újra ki fogjuk harcolni az erős pozíciónkat. Az elmúlt öt évben volt néhány figyelemre méltó változás a mobil piacon: megérkezett az iPhone és az érintőképernyős technológia. A Nokia nem reagált olyan gyorsan, ahogy ezekre a dolgokra reagálnia kellett volna" - jelentette ki a társaság vezetője.
Elop úgy tűnik, hogy még a legrosszabb helyzetben is szinte csak a jó dolgokat hajlandó meglátni. A Nokia Siemens Networks (NSN) veszteséget termelt, de ennek ellenére azt emelte ki, hogy az NSN "éppen története legeredményesebb negyedévét produkálta". Az okostelefon-üzlet is "erős eladási katalizátort kap", s egyáltalán a vállalat "nagyon jól van felépítve ahhoz, hogy megvívja a következő csatákat". Az elemzők ezzel szemben nagyon pesszimistán látják a helyzetet és azt vetik Elop szemére, hogy "szétrombolja" a Nokiát. Azzal ugyanis, hogy a Microsoft rendszerére váltott lerombolta a régi kapcsolatokat, amelyek a korábbi platformokhoz, a távközlési társaságokhoz és terjesztési rendszerekhez fűződtek.
Persze könnyen lehet, hogy Elopnak lesz igaza, hiszen a Lumia 920-ról eddig jó véleménnyel vannak a tesztelők és a gyártó komoly marketingkampányba is kezdett, amelynek fő mottója, hogy mindenki szereti a visszatérést. Ezzel gyakorlatilag a saját helyzetét ironizálja. "A vásárlókért folyó legfontosabb harcra a boltokban kerül sor. Jól felkészítjük az eladókat. Nem csak azt kell mondaniuk, hogy ez egy Lumia, hanem az iPhone készülékkel vagy a Samsung egyik termékével is össze kell hasonlítaniuk az új modellt és be kell mutatniuk, hogy egy Nokia-mobil mitől kínál jobb élményeket a felhasználónak."
"A Nokia a kiváló felhasználói tapasztalatok, a megbízhatóság, a tartósság és a bizalom szinonimája. De ezt még egy dologgal ki kell egészítenünk: a felső kategóriába tartozó okostelefonok esetében az embereknek a Nokiáról az innovatív termékekre kell asszociálniuk. Ezt már a múltban is megtettük, de meg kell mutatnunk, hogy most újra meg tudjuk tenni. Természetesen tudunk gyönyörű hardvereket gyártani, de a mobil rendszerek harcában sokkal többről van szó. Aki okostelefont vásárol, az egyúttal a lehetőségek széles körére is szert tesz: zenei és helyhez kötött szolgáltatásokat, játékokat, irodai programokat is vesz" - fejtette ki a menedzser.
A Nokia sokáig a mobiltelefon-gyártás legnagyobb szereplője volt, de lemaradt a piac legutóbbi átalakulásánál, az okostelefonok és a táblagépek térhódításánál, így elveszítette elsőségét és veszteségessé vált. Szeptemberben olyan hír jelent meg, hogy egyre kevesebb ideje marad a bizonyításra Stephen Elopnak és gyakorlatilag ultimátumot kapott. A fő elvárás vele szemben, hogy a Lumia termékcsalád sikeres legyen. Az áttörés egyelőre várat magára; az idei harmadik negyedévben az Apple 27 millió okostelefont adott el, a Lumia-modellekből viszont csak 2,9 millió darab kelt el. A Nokia így a július-szeptemberi időszakban 969 millió euró veszteséget szenvedett el, árbevétele pedig az egy évvel korábbihoz képest 20 százalékkal 7,24 milliárd euróra csökkent. A világszerte csaknem 130 ezer embert foglalkoztató cég idén februárban bejelentette, hogy a komáromi gyárából elbocsát 2300 embert.
Stephen Elop szeretné, ha társasága hamarosan újra előkelő helyen lenne a mobil ranglistán. "Előbb az ötödik, majd a negyedik, a harmadik, a második és az első helyet célozzuk meg, ebben a sorrendben. Ugyanakkor nem tudok most pontos időpontokat mondani, de azért vagyunk ezen a piacon, hogy nyerjünk. Rengeteg munka van előttünk és szükségünk van időre, de újra ki fogjuk harcolni az erős pozíciónkat. Az elmúlt öt évben volt néhány figyelemre méltó változás a mobil piacon: megérkezett az iPhone és az érintőképernyős technológia. A Nokia nem reagált olyan gyorsan, ahogy ezekre a dolgokra reagálnia kellett volna" - jelentette ki a társaság vezetője.
Elop úgy tűnik, hogy még a legrosszabb helyzetben is szinte csak a jó dolgokat hajlandó meglátni. A Nokia Siemens Networks (NSN) veszteséget termelt, de ennek ellenére azt emelte ki, hogy az NSN "éppen története legeredményesebb negyedévét produkálta". Az okostelefon-üzlet is "erős eladási katalizátort kap", s egyáltalán a vállalat "nagyon jól van felépítve ahhoz, hogy megvívja a következő csatákat". Az elemzők ezzel szemben nagyon pesszimistán látják a helyzetet és azt vetik Elop szemére, hogy "szétrombolja" a Nokiát. Azzal ugyanis, hogy a Microsoft rendszerére váltott lerombolta a régi kapcsolatokat, amelyek a korábbi platformokhoz, a távközlési társaságokhoz és terjesztési rendszerekhez fűződtek.
Persze könnyen lehet, hogy Elopnak lesz igaza, hiszen a Lumia 920-ról eddig jó véleménnyel vannak a tesztelők és a gyártó komoly marketingkampányba is kezdett, amelynek fő mottója, hogy mindenki szereti a visszatérést. Ezzel gyakorlatilag a saját helyzetét ironizálja. "A vásárlókért folyó legfontosabb harcra a boltokban kerül sor. Jól felkészítjük az eladókat. Nem csak azt kell mondaniuk, hogy ez egy Lumia, hanem az iPhone készülékkel vagy a Samsung egyik termékével is össze kell hasonlítaniuk az új modellt és be kell mutatniuk, hogy egy Nokia-mobil mitől kínál jobb élményeket a felhasználónak."
"A Nokia a kiváló felhasználói tapasztalatok, a megbízhatóság, a tartósság és a bizalom szinonimája. De ezt még egy dologgal ki kell egészítenünk: a felső kategóriába tartozó okostelefonok esetében az embereknek a Nokiáról az innovatív termékekre kell asszociálniuk. Ezt már a múltban is megtettük, de meg kell mutatnunk, hogy most újra meg tudjuk tenni. Természetesen tudunk gyönyörű hardvereket gyártani, de a mobil rendszerek harcában sokkal többről van szó. Aki okostelefont vásárol, az egyúttal a lehetőségek széles körére is szert tesz: zenei és helyhez kötött szolgáltatásokat, játékokat, irodai programokat is vesz" - fejtette ki a menedzser.
A Nokia sokáig a mobiltelefon-gyártás legnagyobb szereplője volt, de lemaradt a piac legutóbbi átalakulásánál, az okostelefonok és a táblagépek térhódításánál, így elveszítette elsőségét és veszteségessé vált. Szeptemberben olyan hír jelent meg, hogy egyre kevesebb ideje marad a bizonyításra Stephen Elopnak és gyakorlatilag ultimátumot kapott. A fő elvárás vele szemben, hogy a Lumia termékcsalád sikeres legyen. Az áttörés egyelőre várat magára; az idei harmadik negyedévben az Apple 27 millió okostelefont adott el, a Lumia-modellekből viszont csak 2,9 millió darab kelt el. A Nokia így a július-szeptemberi időszakban 969 millió euró veszteséget szenvedett el, árbevétele pedig az egy évvel korábbihoz képest 20 százalékkal 7,24 milliárd euróra csökkent. A világszerte csaknem 130 ezer embert foglalkoztató cég idén februárban bejelentette, hogy a komáromi gyárából elbocsát 2300 embert.