Alex
Piacot nyit a Windows 8
Három éves várakozás és folyamatos, de tudatosan minimális információ csepegtetés után holnap a Microsoft bemutatja legújabb, táblagépekre is alkalmazható operációs rendszerét, a Windows 8-at.
A szakma és a fogyasztók egyaránt óriási elvárásokkal tekintenek az új termék bevezetése elé, és a Microsoft is rendkívül optimista, év végéig mintegy 150 millió eladást prognosztizálnak a Gartner Dataquest elemzői. A szoftveróriás ezzel átstrukturálhatja a táblagép piacot, azaz minden bizonnyal csökkenti majd az Apple 60%-os részesedését.
Egyes szakértők már temetik az Androidos táblákat, arra hivatkozva, hogy a robotfigurás operációs rendszerrel üzemelő táblagépek legnagyobb gyártói - a Samsung, az Asus, az Acer és a Lenovo - már készen állnak a megjelenésre, és ez új platform minden bizonnyal az Android elől veheti el az új és akár a már meglévő kuncsaftokat. A képet tovább színesíti a Microsoft saját fejlesztésű táblagépe. A netezésre, e-mailezésre és filmnézésre ideális méretű táblagépek további térnyerése nem csak azért indokolt, mert az előrejelzések szerint 2013-ra eléri, 2014-ben pedig meghaladja a mobil eszközön történő netes szörfözés aránya a hagyományos, PC-n és laptopon megvalósuló netezés arányát.
A Microsoft évtizedek óta vezető pozíciójának töretlensége a szoftverpiac üzleti szegmensében előfeltételezi azt, hogy a végfelhasználók és a szakma egyaránt jelentős piaca választja majd azt a lehetőséget, amellyel „eredetiben” lehet az Excelt és a Word-öt használni, és amellyel akár az irodai környezethez hasonlóan elemzéseket vagy éppen havi zárást lehet készíteni. A Microsoftra az iPad bevezetése óta mély pesszimizmus a jellemző, véli Matt Bolduc, a dán székhelyű globális befektetési bank, a Saxo Bank szakértője. A cég borúlátó hangulata már 2000-ben a technológiai buborék kipukkadása idején megkezdődött, soha nem sikerült ugyanis visszatornásznia magát az 1999-ben elért magas tőzsdei értékelési szintre. Mivel befektetési döntéseiket sokan kördiagramokat tanulmányozva hozzák meg, jó tudni, hogy a 10 éves kördiagram alapján a Microsoft bóvlinak tűnik.
Két dolog is felvillanyozhatja a világot, és megváltoztathatja a Microsoftról kialakult véleményt. Az egyik az új Surface táblagép, a másik pedig a Windows 8 táblagépek hatalmas családja, amelyek a társaság számára új bevételi forrást nyithatnak meg. Először is, ha a Surface sikeresnek bizonyul, a befektetők újra érdeklődéssel fordulhatnak a cég felé - mint arról beszámoltunk, a Surface RT alapmodelljét kevesebb, mint 24 óra leforgása alatt elkapkodták. Bár sok elemző a táblagépet csupán egy újabb bevételi forrásnak tekinti, ha megfelelő módon tálalják, és az iPad riválisának tekintik, akkor lassan megváltozhat az egész cégről alkotott kép. A vállalatot jelenleg esetlen, lassú óriásnak tartják, amely nincs felkészülve arra, hogy Google- és az Apple-félékkel felvegye a versenyt.
A második és még fontosabb szempont, hogy a Windows 8 hatalmas piacot nyit meg a társaság számára. Pillanatnyilag akárhonnan is nézzük, a Microsoft részesedése a táblagép szegmensben 0%. Jelenleg a Windows 8 táblagépes előrejelzései nagyon borúlátónak tűnnek, az IDC szerint 2013 végére 6%-os piaci részesedést ér el. Még ennél is silányabb az a várakozás, amely szerint a Windowsnak a táblagépek piacán 2016-ra durván 15%-os részesedése lesz. A növekedő piacon gyarapodó piaci részesedés mindig kellemes dolog, ezek a számok azonban túlságosan is negatívnak tűnnek, mégpedig az alábbiak miatt:
A Goldman Sachs elemzői szerint a Microsoft mostantól 2013 végéig 15-20 millió Surface táblagépet gyárt és értékesít, azaz csupán 2013-ban 10-15 millió darabot. Ennek a 10 millió darabnak az értékesítése a táblagépek 2013-ra tervezett teljes (160 millió darabos) forgalmán belül mintegy 6%-ot képvisel. Csakhogy ugye az IDC szerint a Windows 2013-ban mindösszesen 6%-ot szakít ki magának a táblagépek forgalmából, és ez a részesedés tartalmazza azt a tengernyi sok tábla/hibrid/konvertibilis gépet, amelyeket az OEM gyártók hadserege Windows 8 operációs rendszerrel forgalmaz.
Ha a Goldman a feladatát jól végezte, és a Surface számadatai helyesek, akkor az IDC számai köszönő viszonyban sincsenek a valósággal, mert a Surface önmaga kimeríti azt a részesedést, amelyet a táblagépek piacán az IDC a Windowsnak tulajdonít. Egyes érvek szerint a Windows 8 táblagépek a hagyományos laptop gépek piacából hasítanak ki maguknak egy szeletet, ami fordítva is elsülhet, azaz az érintőképernyős (hibrid és konvertibilis) laptopok is elszipkázhatják a piac egy részét a nem Microsoft márkájú táblagépek elől. Akárhogy is lesz, a Microsoft Windows divíziója ismét növekedésnek indul, emelkedik a nyereség és a Microsoft nyertesen kerül ki.
A szakma és a fogyasztók egyaránt óriási elvárásokkal tekintenek az új termék bevezetése elé, és a Microsoft is rendkívül optimista, év végéig mintegy 150 millió eladást prognosztizálnak a Gartner Dataquest elemzői. A szoftveróriás ezzel átstrukturálhatja a táblagép piacot, azaz minden bizonnyal csökkenti majd az Apple 60%-os részesedését.
Egyes szakértők már temetik az Androidos táblákat, arra hivatkozva, hogy a robotfigurás operációs rendszerrel üzemelő táblagépek legnagyobb gyártói - a Samsung, az Asus, az Acer és a Lenovo - már készen állnak a megjelenésre, és ez új platform minden bizonnyal az Android elől veheti el az új és akár a már meglévő kuncsaftokat. A képet tovább színesíti a Microsoft saját fejlesztésű táblagépe. A netezésre, e-mailezésre és filmnézésre ideális méretű táblagépek további térnyerése nem csak azért indokolt, mert az előrejelzések szerint 2013-ra eléri, 2014-ben pedig meghaladja a mobil eszközön történő netes szörfözés aránya a hagyományos, PC-n és laptopon megvalósuló netezés arányát.
A Microsoft évtizedek óta vezető pozíciójának töretlensége a szoftverpiac üzleti szegmensében előfeltételezi azt, hogy a végfelhasználók és a szakma egyaránt jelentős piaca választja majd azt a lehetőséget, amellyel „eredetiben” lehet az Excelt és a Word-öt használni, és amellyel akár az irodai környezethez hasonlóan elemzéseket vagy éppen havi zárást lehet készíteni. A Microsoftra az iPad bevezetése óta mély pesszimizmus a jellemző, véli Matt Bolduc, a dán székhelyű globális befektetési bank, a Saxo Bank szakértője. A cég borúlátó hangulata már 2000-ben a technológiai buborék kipukkadása idején megkezdődött, soha nem sikerült ugyanis visszatornásznia magát az 1999-ben elért magas tőzsdei értékelési szintre. Mivel befektetési döntéseiket sokan kördiagramokat tanulmányozva hozzák meg, jó tudni, hogy a 10 éves kördiagram alapján a Microsoft bóvlinak tűnik.
Két dolog is felvillanyozhatja a világot, és megváltoztathatja a Microsoftról kialakult véleményt. Az egyik az új Surface táblagép, a másik pedig a Windows 8 táblagépek hatalmas családja, amelyek a társaság számára új bevételi forrást nyithatnak meg. Először is, ha a Surface sikeresnek bizonyul, a befektetők újra érdeklődéssel fordulhatnak a cég felé - mint arról beszámoltunk, a Surface RT alapmodelljét kevesebb, mint 24 óra leforgása alatt elkapkodták. Bár sok elemző a táblagépet csupán egy újabb bevételi forrásnak tekinti, ha megfelelő módon tálalják, és az iPad riválisának tekintik, akkor lassan megváltozhat az egész cégről alkotott kép. A vállalatot jelenleg esetlen, lassú óriásnak tartják, amely nincs felkészülve arra, hogy Google- és az Apple-félékkel felvegye a versenyt.
A második és még fontosabb szempont, hogy a Windows 8 hatalmas piacot nyit meg a társaság számára. Pillanatnyilag akárhonnan is nézzük, a Microsoft részesedése a táblagép szegmensben 0%. Jelenleg a Windows 8 táblagépes előrejelzései nagyon borúlátónak tűnnek, az IDC szerint 2013 végére 6%-os piaci részesedést ér el. Még ennél is silányabb az a várakozás, amely szerint a Windowsnak a táblagépek piacán 2016-ra durván 15%-os részesedése lesz. A növekedő piacon gyarapodó piaci részesedés mindig kellemes dolog, ezek a számok azonban túlságosan is negatívnak tűnnek, mégpedig az alábbiak miatt:
A Goldman Sachs elemzői szerint a Microsoft mostantól 2013 végéig 15-20 millió Surface táblagépet gyárt és értékesít, azaz csupán 2013-ban 10-15 millió darabot. Ennek a 10 millió darabnak az értékesítése a táblagépek 2013-ra tervezett teljes (160 millió darabos) forgalmán belül mintegy 6%-ot képvisel. Csakhogy ugye az IDC szerint a Windows 2013-ban mindösszesen 6%-ot szakít ki magának a táblagépek forgalmából, és ez a részesedés tartalmazza azt a tengernyi sok tábla/hibrid/konvertibilis gépet, amelyeket az OEM gyártók hadserege Windows 8 operációs rendszerrel forgalmaz.
Ha a Goldman a feladatát jól végezte, és a Surface számadatai helyesek, akkor az IDC számai köszönő viszonyban sincsenek a valósággal, mert a Surface önmaga kimeríti azt a részesedést, amelyet a táblagépek piacán az IDC a Windowsnak tulajdonít. Egyes érvek szerint a Windows 8 táblagépek a hagyományos laptop gépek piacából hasítanak ki maguknak egy szeletet, ami fordítva is elsülhet, azaz az érintőképernyős (hibrid és konvertibilis) laptopok is elszipkázhatják a piac egy részét a nem Microsoft márkájú táblagépek elől. Akárhogy is lesz, a Microsoft Windows divíziója ismét növekedésnek indul, emelkedik a nyereség és a Microsoft nyertesen kerül ki.