MTI
Igazi bulikat szerveznek az online társkeresők
Az internetes társkereső ügynökségek eddig azt ígérték, hogy a statisztikai tudományok felhasználásával segítenek az egymáshoz illő partnerek felkutatásában.
Újabban viszont a nagyobb amerikai irodák régimódi szolgáltatással egészítik ki palettájukat: "offline", az életben hozzák össze a párkeresőket, bárokban rendeznek összejöveteleket, ahol szeszesitalokat is fogyaszthatnak, sőt flörtölhetnek is. "Túl gyakran fordult elő, hogy valakivel a világhálón ismerkedtem meg és amikor személyesen találkoztam vele, semmit sem éreztem iránta" - mondta a The New York Times amerikai napilapnak Emily Clapp, az OkCupid nevű népszerű társkereső szolgáltatás által a Manhattan egyik pincebárjában rendezett legutóbbi sörkóstolón.
Sok más társkeresőhöz hasonlóan Clapp úgy véli, a hálón kívüli rendezvények segítik abban, hogy könnyebben találjon partnert. Az interneten heteken vagy hónapokon keresztül üzengethet valakinek, hogy végül találkozzanak egy kávéházban, ahol percek alatt kiderül, hogy a másik egy tökfej. "Az adatoknak megvannak a maguk korlátai. Mindig akadnak az emberi természettel és a feromonokkal - a viselkedéshormonokkal - összefüggő kiszámíthatatlan tényezők" - hangoztatja Susan Etlinger, az Altimeter Group kutatója. A cég vállalatoknak ad tanácsot a technológia alkalmazásának legjobb lehetőségeiről.
De mire jó befizetni egy társkereső szolgáltatásba pusztán azért, hogy egy bárban ismertessen össze a partnerrel? A 31 éves Clapp kisasszony, aki foglalkozására nézve adószakértő, szűrőnek tekinti a portálokat. Az általuk közvetített partnerek nagyobb valószínűséggel lesznek maguk is igazi románcot kereső, nem túlságosan elriasztó szinglik. A kizárólag feliratkozott társkeresőknek rendezett offline események jobbára a havi előfizetéssel járó szolgáltatások, vagy szerény díjazásért kiegészítik azt. Gyakorta kerül sor rájuk bárokban, mások programok köré szerveződnek: házi tészta készítés, kirándulások vagy valamilyen játék. Mind a fizetős Match.com, mind az általa tavaly megvásárolt, de önállóan működő OkCupid híve ennek a módszernek.
A Match az olimpiai idején hirdetésekben népszerűsítette a The Stir (kb: kavarás) néven emlegetett eseményeket. A csaknem kétmillió fizető taggal rendelkező Match saját közlése szerint május óta havonta sok száz társas megmozdulást rendezett több mint 50 városban. A 2,9 millió aktív előfizetővel büszkélkedő OkCupid július eleje óta mintegy száz rendezvényt hozott össze New Yorkban és októberben San Franciscóra, Los Angelesre, Chicagóra stb. is ki akarja terjeszteni a kezdeményezést. A példát kisebb cégek is követik. A MeetMoi iroda, amely használóinak lehetővé teszi annak közlését, hogy hol elérhetőek, majd megszervezi, hogy röviden találkozzanak egy kávé vagy egy ital mellett, újabban olyan összejöveteleket kezdeményezett, amelyeken egyszerre többen is megismerkedhetnek egymással.
Az érdekeltek személyes találkozóinak párosítását az online kereséssel több olyan, nagy visszhangot keltő tanulmány előzte meg, amely kétségbe vonta, hogy pusztán személyiségtesztek és adatok alapján meg lehet mondani, összeillő-e két ember. Egy februárban közzétett vizsgálat pszichológus szerzőinek megfogalmazása szerint "nincs döntő bizonyíték" arra, hogy a párkereső internetes programok hatékonyabbak, mint a "kezdetlegesebb módszerek".
A nagy társkereső cégek cáfolják, hogy ezekre a tanulmányokra reagáltak újításaikkal, de mindenképpen versenyben állnak olyan irodákkal, amelyek teljesen mellőzik az algoritmusokat. Ilyen a How About We, amely a "kezdjük a találkozással" módszer híveinek is rendelkezésére áll, valamint a Grouper, amely találomra összeállított hatfős csoportokban szervezi a társkeresők ismerkedését. "Továbbra is használjuk társkereső informatikai programjainkat, de talán könnyebb besétálni egy zsúfolt szobába és ott találkozni, beszélgetni másokkal" - mondja Mandy Ginsberg, a Match.com elnöke.
A comScore elemző cég friss adatai szerint az elmúlt évben nem nőtt a tíz legnépszerűbb társkereső cég forgalma. Ez a mobiltelefonos partner-szolgáltatások növekvő népszerűségével is magyarázható. Az online irodák nehezen képesek megtartani ügyfeleiket. A használók gyakran törlik tagságukat, amikor rátalálnak a szerelemre. A sikertelenek beleunhatnak a sokadik eredménytelen randevúba, ezért a szolgáltatásoknak fel kell mutatniuk valamit, hogy továbbra is megőrizzék őket előfizetőik között - és itt kapnak szerepet a társasági események. Egyes társkereső szolgáltatások és alkalmazások másokat megelőzve szerveztek ilyen közös találkozásokat. A meleg férfiakra szakosodott Grindre mobiltelefonos alkalmazás 2009-ben úgy vezette be szolgáltatását, hogy helyi bárokban rendezett partikat - ma már 4 millió előfizetője van.
Persze korántsem minden társkereső cég tartja jó ötletnek összecsődíteni az embereket egy bárba pusztán azzal, hogy hátha kijön ebből valami. Az EHarmony, az egyik legrégibb társkereső ma is ragaszkodik tudományosnak nevezett megközelítéséhez. "Mi továbbra is mélyen összeillő emberek számára szervezünk találkozókat, a néhány órás örömbuli nem a mi műfajunk" - fejtette ki Becky Terecka, a cég képviselője.
Újabban viszont a nagyobb amerikai irodák régimódi szolgáltatással egészítik ki palettájukat: "offline", az életben hozzák össze a párkeresőket, bárokban rendeznek összejöveteleket, ahol szeszesitalokat is fogyaszthatnak, sőt flörtölhetnek is. "Túl gyakran fordult elő, hogy valakivel a világhálón ismerkedtem meg és amikor személyesen találkoztam vele, semmit sem éreztem iránta" - mondta a The New York Times amerikai napilapnak Emily Clapp, az OkCupid nevű népszerű társkereső szolgáltatás által a Manhattan egyik pincebárjában rendezett legutóbbi sörkóstolón.
Sok más társkeresőhöz hasonlóan Clapp úgy véli, a hálón kívüli rendezvények segítik abban, hogy könnyebben találjon partnert. Az interneten heteken vagy hónapokon keresztül üzengethet valakinek, hogy végül találkozzanak egy kávéházban, ahol percek alatt kiderül, hogy a másik egy tökfej. "Az adatoknak megvannak a maguk korlátai. Mindig akadnak az emberi természettel és a feromonokkal - a viselkedéshormonokkal - összefüggő kiszámíthatatlan tényezők" - hangoztatja Susan Etlinger, az Altimeter Group kutatója. A cég vállalatoknak ad tanácsot a technológia alkalmazásának legjobb lehetőségeiről.
De mire jó befizetni egy társkereső szolgáltatásba pusztán azért, hogy egy bárban ismertessen össze a partnerrel? A 31 éves Clapp kisasszony, aki foglalkozására nézve adószakértő, szűrőnek tekinti a portálokat. Az általuk közvetített partnerek nagyobb valószínűséggel lesznek maguk is igazi románcot kereső, nem túlságosan elriasztó szinglik. A kizárólag feliratkozott társkeresőknek rendezett offline események jobbára a havi előfizetéssel járó szolgáltatások, vagy szerény díjazásért kiegészítik azt. Gyakorta kerül sor rájuk bárokban, mások programok köré szerveződnek: házi tészta készítés, kirándulások vagy valamilyen játék. Mind a fizetős Match.com, mind az általa tavaly megvásárolt, de önállóan működő OkCupid híve ennek a módszernek.
A Match az olimpiai idején hirdetésekben népszerűsítette a The Stir (kb: kavarás) néven emlegetett eseményeket. A csaknem kétmillió fizető taggal rendelkező Match saját közlése szerint május óta havonta sok száz társas megmozdulást rendezett több mint 50 városban. A 2,9 millió aktív előfizetővel büszkélkedő OkCupid július eleje óta mintegy száz rendezvényt hozott össze New Yorkban és októberben San Franciscóra, Los Angelesre, Chicagóra stb. is ki akarja terjeszteni a kezdeményezést. A példát kisebb cégek is követik. A MeetMoi iroda, amely használóinak lehetővé teszi annak közlését, hogy hol elérhetőek, majd megszervezi, hogy röviden találkozzanak egy kávé vagy egy ital mellett, újabban olyan összejöveteleket kezdeményezett, amelyeken egyszerre többen is megismerkedhetnek egymással.
Az érdekeltek személyes találkozóinak párosítását az online kereséssel több olyan, nagy visszhangot keltő tanulmány előzte meg, amely kétségbe vonta, hogy pusztán személyiségtesztek és adatok alapján meg lehet mondani, összeillő-e két ember. Egy februárban közzétett vizsgálat pszichológus szerzőinek megfogalmazása szerint "nincs döntő bizonyíték" arra, hogy a párkereső internetes programok hatékonyabbak, mint a "kezdetlegesebb módszerek".
A nagy társkereső cégek cáfolják, hogy ezekre a tanulmányokra reagáltak újításaikkal, de mindenképpen versenyben állnak olyan irodákkal, amelyek teljesen mellőzik az algoritmusokat. Ilyen a How About We, amely a "kezdjük a találkozással" módszer híveinek is rendelkezésére áll, valamint a Grouper, amely találomra összeállított hatfős csoportokban szervezi a társkeresők ismerkedését. "Továbbra is használjuk társkereső informatikai programjainkat, de talán könnyebb besétálni egy zsúfolt szobába és ott találkozni, beszélgetni másokkal" - mondja Mandy Ginsberg, a Match.com elnöke.
A comScore elemző cég friss adatai szerint az elmúlt évben nem nőtt a tíz legnépszerűbb társkereső cég forgalma. Ez a mobiltelefonos partner-szolgáltatások növekvő népszerűségével is magyarázható. Az online irodák nehezen képesek megtartani ügyfeleiket. A használók gyakran törlik tagságukat, amikor rátalálnak a szerelemre. A sikertelenek beleunhatnak a sokadik eredménytelen randevúba, ezért a szolgáltatásoknak fel kell mutatniuk valamit, hogy továbbra is megőrizzék őket előfizetőik között - és itt kapnak szerepet a társasági események. Egyes társkereső szolgáltatások és alkalmazások másokat megelőzve szerveztek ilyen közös találkozásokat. A meleg férfiakra szakosodott Grindre mobiltelefonos alkalmazás 2009-ben úgy vezette be szolgáltatását, hogy helyi bárokban rendezett partikat - ma már 4 millió előfizetője van.
Persze korántsem minden társkereső cég tartja jó ötletnek összecsődíteni az embereket egy bárba pusztán azzal, hogy hátha kijön ebből valami. Az EHarmony, az egyik legrégibb társkereső ma is ragaszkodik tudományosnak nevezett megközelítéséhez. "Mi továbbra is mélyen összeillő emberek számára szervezünk találkozókat, a néhány órás örömbuli nem a mi műfajunk" - fejtette ki Becky Terecka, a cég képviselője.