Napi Online
Bíznak a netes cégekben az elemzők
Meglepően gyengén teljesítettek az internetes közösségi oldalakat üzemeltető cégek az elmúlt időszakban.
Egyelőre keveseknek sikerült előrukkolni életképes, fenntartható és eladható üzleti modellel, így nem meglepő, hogy az utóbbi időszak monstre bevezetései − különböző okokból ugyan, de − rendre elbuktak. Meglehetősen nehézkes az internetes közösségi oldalakhoz köthető cégek összehasonlítása, ugyanis a társaságok által követett stratégiák merőben eltérnek, és szem előtt kell tartani, hogy a jövőre vonatkozó árbevétel- és nyereségelképzelések is nagy ütemben változhatnak. További problémát okoz, hogy a közösségi háló árazására még mindig viszonylag kevés használható modell létezik, így a hozzáértők is sok esetben hivatkoznak 2014-es, 2015-ös EBITDA-ra, szinte csak így van esély fundamentálisan értelmezhető mutatók legyártására.
A Facebook tőzsdei színre lépése eddig nem sok örömöt okozott a befektetőknek, a májusi 42 dollár feletti ár már a múlté, jelenleg 18,50 dollár körül jár a jegyzés. Az utóbbi hetekben felerősödött a félelem, hogy a november közepéről október végére előrehozva lejáró eladási moratórium újabb eladási hullámot indíthat el. Mi sem bizonyítja jobban a részvény körüli feszültséget, mint az a tény, hogy Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató tegnapelőtti bejelentése, miszerint legalább egy évig nem csökkenti a tulajdonrészét, azonnal 5 százalékos áremelkedést indukált. A legfrissebb hírek szerint a korábban beharangozott növekedési tervek egyelőre nem tarthatók, a reklámbevételekkel kapcsolatos becslések is inkább csökkennek, így a jelenlegi szinteken sem árt az óvatosság.
Az optimistább elemzők az év hátralevő részére már a hirdetési bevételek felfutását prognosztizálják, köszönhetően az okos telefonok térhódításának, azonban a fizetős applikációk versenyében a cég egyelőre alulmarad az Apple-lel és a Google-lel szemben. Számottevő EBITDA-növekmény csak jövőre és 2014-re várható (23-25 százalék), így a jelenlegi 20 feletti EV/EBITDA szint is ekkortájt csökkenhet a piaci átlagnak megfelelő 14-15 körülire. A szektorban használatos mutatók közül P/S alapon még így is viszonylag drágának tekinthető a cég, a 6,5-ös értéke bőven meghaladja az átlagot. Az elemzői konszenzus szerint a jelenlegi szintek mellett már érdemes lehet elgondolkodni a vételen, a szeptemberben publikált célárak átlaga − jelentős szórás mellett − meghaladja a 30 dolláros szintet.
A LinkedIn részvényei meglepően stabilan mozogtak az elmúlt hetekben, és a szektortársaktól eltérően tisztességes profitot hoztak azoknak, akik év elején vásároltak. A társaság kiváló eredménnyel örvendeztette meg a részvényeseket, mind a bevétel, mind az érvényesített árrés tekintetében a vártnál jobb számokról jelentett, így a részvény jelenleg éves csúcsa közelében, 113 dollár környékén tartózkodik. A cég elsősorban üzleti felhasználóknak nyújt webes megoldásokat, és úgy tűnik, hogy új marketingmegoldásaival, fejlesztéseivel képes lépést tartani a rohamosan fejlődő mobiltelefónia piacán.
A LinkedIn meglehetősen jól pozicionált a 70 milliárd dolláros online hirdetési piacon, így az elemzők 2 éves távlatban az árbevétel 800 százalékos és a nettó profit 1000 százalékos növekményét prognosztizálják, így már értelmet nyerhet a 15,8-as P/S és a 100 feletti EV/EBITDA érték is. A szektor legkedveltebb papírjaként az elemzők egyöntetű vételi ajánlás mellett további 20 százalékos felértékelődést valószínűsítenek.
A Zynga vesszőfutása a Facebook gyengélkedésének is köszönhető, utóbbi társaságnak megváltozott az üzletpolitikája a netes játékok terén. A negyedéves számok azonban minden szempontból csalódást okoztak, így a jelenlegi modell felülvizsgálatra szorul. Kitörési pont lehet a valódi pénzes játékok elindítása a jövő év első felében, továbbá a cég hatalmas készpénzállománya is rendelkezésre áll felvásárlásra és részvény-visszavásárlásra. A 2,9 dolláros árfolyam az év eleji szint töredéke, míg az elemzői célárak 4,3 dollár körül vannak.
A Groupon tavalyi bevezetése szintén nem volt sikertörténet, az egykoron 30 dollár feletti árfolyam gyakorlatilag folyamatosan zuhant, jelenleg 4,18 dollár. Ezen a szinten a részvény 1 körüli P/S szinten mozog, 14 feletti EV/EBITDA szinten, és kevesen jósolnak számottevő eredménybővülést a kuponos cégnek.
Egyelőre keveseknek sikerült előrukkolni életképes, fenntartható és eladható üzleti modellel, így nem meglepő, hogy az utóbbi időszak monstre bevezetései − különböző okokból ugyan, de − rendre elbuktak. Meglehetősen nehézkes az internetes közösségi oldalakhoz köthető cégek összehasonlítása, ugyanis a társaságok által követett stratégiák merőben eltérnek, és szem előtt kell tartani, hogy a jövőre vonatkozó árbevétel- és nyereségelképzelések is nagy ütemben változhatnak. További problémát okoz, hogy a közösségi háló árazására még mindig viszonylag kevés használható modell létezik, így a hozzáértők is sok esetben hivatkoznak 2014-es, 2015-ös EBITDA-ra, szinte csak így van esély fundamentálisan értelmezhető mutatók legyártására.
A Facebook tőzsdei színre lépése eddig nem sok örömöt okozott a befektetőknek, a májusi 42 dollár feletti ár már a múlté, jelenleg 18,50 dollár körül jár a jegyzés. Az utóbbi hetekben felerősödött a félelem, hogy a november közepéről október végére előrehozva lejáró eladási moratórium újabb eladási hullámot indíthat el. Mi sem bizonyítja jobban a részvény körüli feszültséget, mint az a tény, hogy Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató tegnapelőtti bejelentése, miszerint legalább egy évig nem csökkenti a tulajdonrészét, azonnal 5 százalékos áremelkedést indukált. A legfrissebb hírek szerint a korábban beharangozott növekedési tervek egyelőre nem tarthatók, a reklámbevételekkel kapcsolatos becslések is inkább csökkennek, így a jelenlegi szinteken sem árt az óvatosság.
Az optimistább elemzők az év hátralevő részére már a hirdetési bevételek felfutását prognosztizálják, köszönhetően az okos telefonok térhódításának, azonban a fizetős applikációk versenyében a cég egyelőre alulmarad az Apple-lel és a Google-lel szemben. Számottevő EBITDA-növekmény csak jövőre és 2014-re várható (23-25 százalék), így a jelenlegi 20 feletti EV/EBITDA szint is ekkortájt csökkenhet a piaci átlagnak megfelelő 14-15 körülire. A szektorban használatos mutatók közül P/S alapon még így is viszonylag drágának tekinthető a cég, a 6,5-ös értéke bőven meghaladja az átlagot. Az elemzői konszenzus szerint a jelenlegi szintek mellett már érdemes lehet elgondolkodni a vételen, a szeptemberben publikált célárak átlaga − jelentős szórás mellett − meghaladja a 30 dolláros szintet.
A LinkedIn részvényei meglepően stabilan mozogtak az elmúlt hetekben, és a szektortársaktól eltérően tisztességes profitot hoztak azoknak, akik év elején vásároltak. A társaság kiváló eredménnyel örvendeztette meg a részvényeseket, mind a bevétel, mind az érvényesített árrés tekintetében a vártnál jobb számokról jelentett, így a részvény jelenleg éves csúcsa közelében, 113 dollár környékén tartózkodik. A cég elsősorban üzleti felhasználóknak nyújt webes megoldásokat, és úgy tűnik, hogy új marketingmegoldásaival, fejlesztéseivel képes lépést tartani a rohamosan fejlődő mobiltelefónia piacán.
A LinkedIn meglehetősen jól pozicionált a 70 milliárd dolláros online hirdetési piacon, így az elemzők 2 éves távlatban az árbevétel 800 százalékos és a nettó profit 1000 százalékos növekményét prognosztizálják, így már értelmet nyerhet a 15,8-as P/S és a 100 feletti EV/EBITDA érték is. A szektor legkedveltebb papírjaként az elemzők egyöntetű vételi ajánlás mellett további 20 százalékos felértékelődést valószínűsítenek.
A Zynga vesszőfutása a Facebook gyengélkedésének is köszönhető, utóbbi társaságnak megváltozott az üzletpolitikája a netes játékok terén. A negyedéves számok azonban minden szempontból csalódást okoztak, így a jelenlegi modell felülvizsgálatra szorul. Kitörési pont lehet a valódi pénzes játékok elindítása a jövő év első felében, továbbá a cég hatalmas készpénzállománya is rendelkezésre áll felvásárlásra és részvény-visszavásárlásra. A 2,9 dolláros árfolyam az év eleji szint töredéke, míg az elemzői célárak 4,3 dollár körül vannak.
A Groupon tavalyi bevezetése szintén nem volt sikertörténet, az egykoron 30 dollár feletti árfolyam gyakorlatilag folyamatosan zuhant, jelenleg 4,18 dollár. Ezen a szinten a részvény 1 körüli P/S szinten mozog, 14 feletti EV/EBITDA szinten, és kevesen jósolnak számottevő eredménybővülést a kuponos cégnek.