Berta Sándor
Egyre inkább hírforrássá válik a YouTube
A Pew Research Center for Excellence in Journalism tanulmánya alapján a videomegosztó platform a klasszikus tudósítások hírforrásává, egyúttal hírcsatornává alakul át.
A magánszemélyek által a különböző eseményekről készített és a YouTube honlapjára feltöltött videók egyre gyakrabban szerepelnek a hírekben. A tavaly Japánt sújtó földrengés és szökőár után sokan a videomegosztóról jutottak információkhoz. A katasztrófát követő 7 napban a 20 leggyakrabban megtekintett videó mindegyike kapcsolódott valamilyen formában a cunamihoz. Ezekre a felvételekre összesen több mint 96 milliószor kattintottak a látogatók.
A kutatók megvizsgálták a Hírek kategóriában megtalálható legnépszerűbb anyagokat és elemezték ezeket a tartalmuk, a témájuk és a népszerűségük alapján. Kimutatták, hogy szinte szimbiózis alakult ki az emberek és a hírközlő szervezetek között, az emberek ugyanis feltöltik a videóikat a platformra és ezzel párhuzamosan a tartalmakat megosztják a különböző hírcsatornákkal, kiadókkal is. A sajtóorgánumok pedig felhasználják a magánszemélyek felvételeit és ezeket integrálják a tudósításaikba.
A Japánt sújtó szökőár mellett népszerű témát jelentett még a legutóbbi oroszországi választás, az arab forradalmak és a Costa Concordia tragédiája. Ugyanakkor bármennyire jól működik ez a kapcsolat a felhasználók és a média között, előjöhetnek különböző problémák. A YouTube ugyanis meghatározott bizonyos irányelveket, azonban a látogatók ezeket nem mindig tartják be és ezek a szabályok nem is alkalmazhatók minden tartalomra. Nem minden képsor kerülhet adásba, de az is igaz, hogy sok sajtóorgánum még nem igazán tudja a helyén kezelni a valós idejű tudósításokat és azok korrekt használata sem általános.
A szakemberek megállapították, hogy a televízióadók és a felhasználók közötti kapcsolat a YouTube esetében - a többi platformhoz képest - az átlagosnál jóval dinamikusabb és sokoldalúbb. A videók több forrásból származnak, így sokkal részletesebb, az eseményeket jobban és több szempontból bemutató anyagok készíthetők.
A magánszemélyek által a különböző eseményekről készített és a YouTube honlapjára feltöltött videók egyre gyakrabban szerepelnek a hírekben. A tavaly Japánt sújtó földrengés és szökőár után sokan a videomegosztóról jutottak információkhoz. A katasztrófát követő 7 napban a 20 leggyakrabban megtekintett videó mindegyike kapcsolódott valamilyen formában a cunamihoz. Ezekre a felvételekre összesen több mint 96 milliószor kattintottak a látogatók.
A kutatók megvizsgálták a Hírek kategóriában megtalálható legnépszerűbb anyagokat és elemezték ezeket a tartalmuk, a témájuk és a népszerűségük alapján. Kimutatták, hogy szinte szimbiózis alakult ki az emberek és a hírközlő szervezetek között, az emberek ugyanis feltöltik a videóikat a platformra és ezzel párhuzamosan a tartalmakat megosztják a különböző hírcsatornákkal, kiadókkal is. A sajtóorgánumok pedig felhasználják a magánszemélyek felvételeit és ezeket integrálják a tudósításaikba.
A Japánt sújtó szökőár mellett népszerű témát jelentett még a legutóbbi oroszországi választás, az arab forradalmak és a Costa Concordia tragédiája. Ugyanakkor bármennyire jól működik ez a kapcsolat a felhasználók és a média között, előjöhetnek különböző problémák. A YouTube ugyanis meghatározott bizonyos irányelveket, azonban a látogatók ezeket nem mindig tartják be és ezek a szabályok nem is alkalmazhatók minden tartalomra. Nem minden képsor kerülhet adásba, de az is igaz, hogy sok sajtóorgánum még nem igazán tudja a helyén kezelni a valós idejű tudósításokat és azok korrekt használata sem általános.
A szakemberek megállapították, hogy a televízióadók és a felhasználók közötti kapcsolat a YouTube esetében - a többi platformhoz képest - az átlagosnál jóval dinamikusabb és sokoldalúbb. A videók több forrásból származnak, így sokkal részletesebb, az eseményeket jobban és több szempontból bemutató anyagok készíthetők.