MTI

Munkaadói irányelvek a közösségi oldalakhoz

Irányelveket fogalmazott meg az osztrák közszolgálati rádió és televízió (ORF) a munkatársai számára arról, hogy hogyan viselkedjenek az internetes közösségi oldalakon.

Az ORF mindenekelőtt azt a tanácsot ajánlja munkatársai figyelmébe, amelyet a brit BBC fogalmazott meg a saját újságírói számára: "Ne tégy semmi butaságot!" Az osztrák közszolgálati média Szerkesztői Tanácsa által megfogalmazott útmutatóban első pontként kiemelték: "Nem csak magánszemélyként tekintenek rád az interneten, hanem ORF-munkatársként is". A tíz pontba foglalt, 13 oldalas iránymutatásban hangsúlyozzák, hogy nem "szájkosarat" akarnak alkalmazni, sokkal inkább arra bátorítják a kollégákat, hogy "aktívan, de felelősségteljesen" jelenítsék meg magukat a közösségi oldalakon. Mint írták, az irányelveket ajánlásnak, és nem utasításnak szánják. A dolgozóknak szerdán megküldött szöveget a Der Standard című napilap teljes terjedelmében közölte.

Az ORF-es ajánlásban megjegyzik egyebek között, hogy az interneten nehéz különválasztani egymástól a magánjellegű és a szakmai ügyeket, ezért a szociális média magánjellegű használatakor is az irányelvek betartását javasolják. "Ügyelj a hírnevedre - és az ORF-ére is" - fogalmaznak az útmutatóban. A tanácsok között szerepel, hogy tartózkodjanak az ORF-es kollégákról, műsorokról való negatív tartalmú véleménynyilvánításoktól és a saját mindenkori munkamoráljukra vonatkozó megjegyzésektől is. Nem ajánlják olyan fotók közzétételét, "amelyek egyértelműen nem a nyilvánosságnak szólnak". "A szexuális ízlés, a saját és a másoké is, alapvetően magánügy" - írták.

Az újságírói hitelesség és objektivitás érdekében óvatosságra intenek az internetes petíciók és kezdeményezések támogatását illetően. Megtörténhet, hogy később a munkatársnak tudósítania kell ugyanarról a kezdeményezésről - mutattak rá. Ugyancsak az objektivitás megkérdőjelezhetetlensége érdekében azt is ajánlják az ORF újságíróinak, hogy facebookos "barátaik" között ne túlnyomórészt csak egyetlen párthoz tartozó személyek legyenek.

Zsinórmértékként ajánlják azt is a munkatársaknak, hogy ne posztoljanak olyan véleményt, amit ne vállalnának egy pódiumbeszélgetésen is. Figyelmeztetnek az "időzített bombákra" is. Felhívják a figyelmet arra, hogy a közösségi portálokon egyszer közzétett információk évekkel később is kereshetők maradnak. Rámutatnak arra is: nem tudható előre, hogy később mely szakterületen dolgozik majd valaki. "Ne tégy vagy írj semmi olyat, amiről nem akarod, hogy holnap vagy néhány év múlva terjesszék rólad" - írták. Az útmutató kitér a nézőkkel, olvasókkal való kapcsolattartásra is. Azt kérik az újságíróktól, hogy ugyanolyan barátságos, udvarias hangnemet használjanak, mintha ORF-es mikrofon vagy kamera előtt beszélnének.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • himihumi27 #2
    Nem tudom pontosan mit is gondoljak ilyenkor, mert egyszerre két dolog jut eszembe:

    Egyrészt egyetértek azzal a kitétellel, hogy felelősen kell használni a közösségi szolgáltatásokat, de mivel ez alapvetően a "normális viselkedés" kategóriájába kéne essen - sajnos nem esik - ezért kissé felesleges a kijelentés.

    Másfelől pedig nekem egyre inkább ellenszenvesebb az az - amúgy érthető - jelenség miszerint egy adott személy megítélésében egyre nagyobb szerepet játszik egy közösségi oldali profilja. Azonban már a profil megléte is társadalmi elvárás kategóriájába látszik esni.

    Vajon pár év múlva kifejezett követelmény lesz egy állás betöltéséhez egy olyan profil ami igazodik a cég imázsához?

    Érdekesen bosszantó évek következnek...
  • gforce9 #1
    Ez nem újdonság, a nagyobb cégeknél erre külön ember van, hogy figyelik a munkatársak online profilját, hogy nehogy rosszat mondjon a cégről, még akkor sem ha jogos. Dehogynem szájkosár. Szájkosár a javából.