Gyurkity Péter
A reklámok miatt rövid a telefonok üzemideje
Érdekes megállapítást tesz egy most elkészült tanulmány, amelyből kiderül, hogy az okostelefonokon futó ingyenes appok jó része a felhasznált energia túlnyomó részét a felhasználók követésére és reklámok megjelenítésére használja.
Maga a tény nem túl meglepő, hiszen köztudott, hogy a jól ismert és egyben igencsak népszerű ingyenes appok reklámokat jelenítenek meg, ez pedig nyilván nem megy magától, az egyes alkotások által támasztott fogyasztás egy részét természetesen erre fordítják. Az azonban már lényeges, hogy számos elterjedt fejlesztés esetében ezen fogyasztás túlnyomó része a reklámok miatt keletkezik.
A Microsoft Research portálon fellelhető tanulmány készítői elsősorban az Android, valamint - némi meglepetésre, ez talán hiba az anyagban - a Windows Mobile okostelefonokon megtalálható appok fogyasztását igyekeztek felmérni, illetve különválasztani az ingyenes app futtatására és a reklámok megjelenítésére felhasznált energiát. Ennek érdekében saját, eprof névre keresztelt appot készítettek, amely megfigyelte a kiválasztott alkotások viselkedését és működését, ennek segítségével mérték fel, majd pedig összegezték az adatokat.
Kiderült, hogy több népszerű fejlesztés, úgy mint az Angry Birds, a Facebook, a Free Chess és a NYTimes, esetében alig 10-30 százalék közötti a fogyasztás azon része, amelyet az app futtatására szánnak, a többit elfecsérlik a személyre szabott reklámok megjelenítésére. Részletesen levezetik az Angry Birds példáját, itt ugyanis a teljes fogyasztás 20 százaléka megy el a játék renderelésére és futtatására, míg 45 százalékot fordítanak a felhasználó GPS-en keresztül történő folyamatos követésére, ezen információ feltöltésére, hogy ezután kiválaszthassák a megfelelőnek tűnő reklámokat, és azokat letöltsék, majd pedig megjelenítsék a kijelzőn. Az alkalmazás ráadásul minden egyes esetben 10 másodpercig nyitja meg a 3G-elérést, annak ellenére, hogy a szükséges adatforgalmat fele ennyi idő alatt lebonyolítja - ez további 28 százalékot pazarol el a teljes étvágyból.
A tanulmány részletes eredményeit a jövő hónapban Svájcban esedékes EuroSys konferencián ismertetik majd.
Maga a tény nem túl meglepő, hiszen köztudott, hogy a jól ismert és egyben igencsak népszerű ingyenes appok reklámokat jelenítenek meg, ez pedig nyilván nem megy magától, az egyes alkotások által támasztott fogyasztás egy részét természetesen erre fordítják. Az azonban már lényeges, hogy számos elterjedt fejlesztés esetében ezen fogyasztás túlnyomó része a reklámok miatt keletkezik.
A Microsoft Research portálon fellelhető tanulmány készítői elsősorban az Android, valamint - némi meglepetésre, ez talán hiba az anyagban - a Windows Mobile okostelefonokon megtalálható appok fogyasztását igyekeztek felmérni, illetve különválasztani az ingyenes app futtatására és a reklámok megjelenítésére felhasznált energiát. Ennek érdekében saját, eprof névre keresztelt appot készítettek, amely megfigyelte a kiválasztott alkotások viselkedését és működését, ennek segítségével mérték fel, majd pedig összegezték az adatokat.
Klikk a képre a teljes mérethez |
A tanulmány részletes eredményeit a jövő hónapban Svájcban esedékes EuroSys konferencián ismertetik majd.