Berta Sándor

A tőzsdét vagy Kínát hódítja meg előbb a Facebook?

A tőzsdén való megjelenés előtt a kínai piacot is szeretné meghódítani a világ jelenlegi legnépszerűbb közösségi portálja, ez azonban közel sem ígérkezik egyszerű feladatnak.

Kínában eddig csak kevés nyugati cég tudta megvetni a lábát és még kevesebb tudott igazán sikeres lenni. Ennek több oka is van: egyrészt jelentősek a kulturális különbségek, másrészt nagyon erős a helyi konkurencia, elég például a Google esetében a Baidura gondolni. Mindez természetesen egyáltalán nem rettenti vissza a Facebookot, amely Kína meghódítására készül. Kérdés, hogy mindez mikor történhet meg: még a tőzsdei megjelenés előtt vagy után?

Kínában korábban hasonló terveket dédelgetett a Google mellett az eBay, az Amazon, a Yahoo és legutóbb a Groupon is. Mindegyik esetben igaz, hogy bármennyire is ismertek és elismertek ezek a vállalatok világszerte, az ázsiai országot valahogy nem tudták meghódítani. A legnagyobb problémát a Facebook esetében nem a politikai akadályok jelenthetik, hanem az olyan helyi konkurensek, mint a Sina, a Renren, a Kaixinwang001 vagy éppen a Tencent. E közösségi platformok több tíz- vagy akár százmilliós felhasználói táborral rendelkeznek. A Tencentnek például 2010 végén 523 millió ügyfele volt és egyes becslések szerint a különböző szolgáltatásait naponta több mint 100 millióan használják. A vállalatot Kína legnépszerűbb cégei és legértékesebb márkái között tartják nyilván, megelőzi a China Mobile-t is. A Tencentet globális viszonylatban az online cégek közül csak a Google és az Amazon előzi meg.

"A Facebook igazság szerint későn érkezik meg a kínai piacra, azt ugyanis már felosztották. Nagyon nehéz lesz a közösségi oldal számára egy olyan ajánlattal előrukkolni, amely különbözik a már meglévő szolgáltatásoktól" - nyilatkozta Elinor Leung, a hongkongi CLSA munkatársa. Az amerikai platform már 2008-ban megpróbálkozott Kína meghódításával, azonban vitába keveredett a hatóságokkal, Peking ugyanis azt állította, hogy a közösségi oldal segített xinjiangi zavargások megszervezésében.

A Facebook helyzetét nehezíti, hogy a kínai konkurensei - elsősorban a piacvezetőnek számító Renren és a Sina - gyakorlatilag minden területet lefednek a szolgáltatásaikkal. A kínálatban egyaránt szerepelnek a letölthető alkalmazások, a hírportálok, a saját fizetési rendszer és az online kereskedelmi lehetőségek. "A kínai hálózatok sokkal versenyképesebbek, mint az amerikaiak. Itt számos nagy és jól szervezett vállalat van, amelyek mindegyike hosszá távra tekint előre" - közölte Joe Chen, a Renren első embere. Az üzletember hozzátette: az amerikaihoz képest a kínai piacon más nyomás nehezedik a cégekre és eltérő az üzleti kultúra is. A megoldás leginkább az lehet, ha a Facebook együttműködési megállapodást köt egy kínai vállalattal, ugyanakkor a szolgáltatásait nem korlátozhatja vagy módosíthatja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • finizlik #11
    Hülyék az ismerőseid?

    Mellesleg ami neked szemét lehet nekik nem.
  • Nonix #10
    Nekem az tunt fel hogy az elmult 1 evben tenyleg csak szemetet osztanak meg az ismeroseim nagy resze. Nem ertem mi tortenhetett..
  • zola2000 #9
    Like +1 ^^
  • Tetsuo #8
    Na igen, de erre van kitalalva.
    Nem tudom, talan ha egy klubrendszeru kozossegi portal mukodne, ahol a kulonbozo temaju klubokban tevekenyen kene resztvenni, az meg hasznos is lehet.
    Ha mindenki a tenyleges erdeklodesi koreinek megfelelo csoportokkal, egyenekkel valtana eszmecseret, mutatna produktumot az vegre vmi pozitiv lenne.

    Dehat a tv-t is lehetne jo celra hasznalni, megis a butitas legkomolyabb eszkoze ejjel-nappal.
  • Tetsuo #7
    A kolykoket (tobbsegeben persze) ma mar nem a szulok nevelik... ez is jelzi hogy "fejlett" tarsadalmunk a veget jarja.
  • finizlik #6
    Nem az fb miatt hülyül el, alapból is segg hülye volt csak nem tudta hol kimutatni. Ez csak felületet ad hozzá.
  • coolbboy83 #5
    Csak azt nézzétek meg egy józan gondolkodású pillanatban, hogy miket osztanak meg az ismerőseitek !!! 90 %-ban ÉRTELMETLEN MARHASÁGOKAT !!!
  • coolbboy83 #4
    Mert itt is divat lett a sok kis iskolás gyereknek főleg... és ciki az aki nincs fönt minden közösségi portálon... ez a trend ! Meg kellene nevelni a kölykeinket majd... olvasson és tanuljon - sportoljon !! Ne ezen a szaron lógjon, mert elhülyűl !!
  • zola2000 #3
    Japánba is nagy reklámmal bevonult a facebook, aztán nem nagyon terjedt el a gree.jp és a mixi.jp mellett, eközben magyarországon az iwiw mellett...
  • finizlik #2
    Tévedés