Berta Sándor
A tőzsdét vagy Kínát hódítja meg előbb a Facebook?
A tőzsdén való megjelenés előtt a kínai piacot is szeretné meghódítani a világ jelenlegi legnépszerűbb közösségi portálja, ez azonban közel sem ígérkezik egyszerű feladatnak.
Kínában eddig csak kevés nyugati cég tudta megvetni a lábát és még kevesebb tudott igazán sikeres lenni. Ennek több oka is van: egyrészt jelentősek a kulturális különbségek, másrészt nagyon erős a helyi konkurencia, elég például a Google esetében a Baidura gondolni. Mindez természetesen egyáltalán nem rettenti vissza a Facebookot, amely Kína meghódítására készül. Kérdés, hogy mindez mikor történhet meg: még a tőzsdei megjelenés előtt vagy után?
Kínában korábban hasonló terveket dédelgetett a Google mellett az eBay, az Amazon, a Yahoo és legutóbb a Groupon is. Mindegyik esetben igaz, hogy bármennyire is ismertek és elismertek ezek a vállalatok világszerte, az ázsiai országot valahogy nem tudták meghódítani. A legnagyobb problémát a Facebook esetében nem a politikai akadályok jelenthetik, hanem az olyan helyi konkurensek, mint a Sina, a Renren, a Kaixinwang001 vagy éppen a Tencent. E közösségi platformok több tíz- vagy akár százmilliós felhasználói táborral rendelkeznek. A Tencentnek például 2010 végén 523 millió ügyfele volt és egyes becslések szerint a különböző szolgáltatásait naponta több mint 100 millióan használják. A vállalatot Kína legnépszerűbb cégei és legértékesebb márkái között tartják nyilván, megelőzi a China Mobile-t is. A Tencentet globális viszonylatban az online cégek közül csak a Google és az Amazon előzi meg.
"A Facebook igazság szerint későn érkezik meg a kínai piacra, azt ugyanis már felosztották. Nagyon nehéz lesz a közösségi oldal számára egy olyan ajánlattal előrukkolni, amely különbözik a már meglévő szolgáltatásoktól" - nyilatkozta Elinor Leung, a hongkongi CLSA munkatársa. Az amerikai platform már 2008-ban megpróbálkozott Kína meghódításával, azonban vitába keveredett a hatóságokkal, Peking ugyanis azt állította, hogy a közösségi oldal segített xinjiangi zavargások megszervezésében.
A Facebook helyzetét nehezíti, hogy a kínai konkurensei - elsősorban a piacvezetőnek számító Renren és a Sina - gyakorlatilag minden területet lefednek a szolgáltatásaikkal. A kínálatban egyaránt szerepelnek a letölthető alkalmazások, a hírportálok, a saját fizetési rendszer és az online kereskedelmi lehetőségek. "A kínai hálózatok sokkal versenyképesebbek, mint az amerikaiak. Itt számos nagy és jól szervezett vállalat van, amelyek mindegyike hosszá távra tekint előre" - közölte Joe Chen, a Renren első embere. Az üzletember hozzátette: az amerikaihoz képest a kínai piacon más nyomás nehezedik a cégekre és eltérő az üzleti kultúra is. A megoldás leginkább az lehet, ha a Facebook együttműködési megállapodást köt egy kínai vállalattal, ugyanakkor a szolgáltatásait nem korlátozhatja vagy módosíthatja.
Kínában eddig csak kevés nyugati cég tudta megvetni a lábát és még kevesebb tudott igazán sikeres lenni. Ennek több oka is van: egyrészt jelentősek a kulturális különbségek, másrészt nagyon erős a helyi konkurencia, elég például a Google esetében a Baidura gondolni. Mindez természetesen egyáltalán nem rettenti vissza a Facebookot, amely Kína meghódítására készül. Kérdés, hogy mindez mikor történhet meg: még a tőzsdei megjelenés előtt vagy után?
Kínában korábban hasonló terveket dédelgetett a Google mellett az eBay, az Amazon, a Yahoo és legutóbb a Groupon is. Mindegyik esetben igaz, hogy bármennyire is ismertek és elismertek ezek a vállalatok világszerte, az ázsiai országot valahogy nem tudták meghódítani. A legnagyobb problémát a Facebook esetében nem a politikai akadályok jelenthetik, hanem az olyan helyi konkurensek, mint a Sina, a Renren, a Kaixinwang001 vagy éppen a Tencent. E közösségi platformok több tíz- vagy akár százmilliós felhasználói táborral rendelkeznek. A Tencentnek például 2010 végén 523 millió ügyfele volt és egyes becslések szerint a különböző szolgáltatásait naponta több mint 100 millióan használják. A vállalatot Kína legnépszerűbb cégei és legértékesebb márkái között tartják nyilván, megelőzi a China Mobile-t is. A Tencentet globális viszonylatban az online cégek közül csak a Google és az Amazon előzi meg.
"A Facebook igazság szerint későn érkezik meg a kínai piacra, azt ugyanis már felosztották. Nagyon nehéz lesz a közösségi oldal számára egy olyan ajánlattal előrukkolni, amely különbözik a már meglévő szolgáltatásoktól" - nyilatkozta Elinor Leung, a hongkongi CLSA munkatársa. Az amerikai platform már 2008-ban megpróbálkozott Kína meghódításával, azonban vitába keveredett a hatóságokkal, Peking ugyanis azt állította, hogy a közösségi oldal segített xinjiangi zavargások megszervezésében.
A Facebook helyzetét nehezíti, hogy a kínai konkurensei - elsősorban a piacvezetőnek számító Renren és a Sina - gyakorlatilag minden területet lefednek a szolgáltatásaikkal. A kínálatban egyaránt szerepelnek a letölthető alkalmazások, a hírportálok, a saját fizetési rendszer és az online kereskedelmi lehetőségek. "A kínai hálózatok sokkal versenyképesebbek, mint az amerikaiak. Itt számos nagy és jól szervezett vállalat van, amelyek mindegyike hosszá távra tekint előre" - közölte Joe Chen, a Renren első embere. Az üzletember hozzátette: az amerikaihoz képest a kínai piacon más nyomás nehezedik a cégekre és eltérő az üzleti kultúra is. A megoldás leginkább az lehet, ha a Facebook együttműködési megállapodást köt egy kínai vállalattal, ugyanakkor a szolgáltatásait nem korlátozhatja vagy módosíthatja.