Berta Sándor
46 colos átlátszó LCD-panelt készített a Samsung
A dél-koreai gyártó bejelentette, hogy még ebben a hónapban megkezdi egy nagy képátlójú átlátszó LCD-panel sorozatgyártását. A különleges panel számos területen hasznosítható.
A 46 colos, 1,17 méteres képátlóval rendelkező folyadékkristályos kijelzőpanel felbontása 1366 x 768 képpont, kontrasztaránya pedig 4500:1. A panel a működéséhez felhasználja a környezeti fényeket, nagyon sötét környezetben viszont bekapcsolhatók a képernyő káváján elhelyezkedő diódák is. A fekete-fehér átlátszó képernyők esetében a fényáteresztő képesség 20 százalékos, míg a színes LCD-knél 15 százalékos.
S hogy mi mindenre használható egy ekkora panel? Nos, a Samsung például hűtőszekrények ajtajába építette be az egyiket. Ez egyrészt lehetővé teszi, hogy a felhasználók láthassák a hűtőszekrény tartalmát, másrészt megtudhassanak bizonyos adatokat a tárolt élelmiszerekről és termékekről. Emellett láthatóvá válnak a hűtőszekrény jellemzői (hőmérséklet stb.) és akár receptek, borajánlások megjelenítésére is lehetőség nyílik.
Az átlátszó kijelzők iránt legjobban a hirdetési piac szereplői érdeklődnek. A képernyők használhatók ki- és bekapcsolható intelligens ablakokként is. Ezek úgynevezett Smart Windows képernyők, amelyeknél a háttér úgy sötétíthető, mintha egy zsalut engedne le az ember, ugyanakkor a felületen minialkalmazások jeleníthetők meg és használhatók.
A Samsung egyelőre nem hozta nyilvánosságra, hogy a 46 colos átlátszó LCD-k bevezető árát. A Displaybank nevű oldal becslése szerint e területen a közeljövőben valósulhat meg az áttörés, 2015-ig e piac értéke elérheti majd a 900 millió dollárt, 2025-re pedig a 87 milliárd dollárt. A cél az, hogy akár a mobil készülékekbe beépített képernyők is átlátszóak legyenek. A Samsung tavaly márciusban jelentette be a világ első átlátszó kijelzőpaneljeit, amelyek 22 colosak voltak.
A cég a DisplayWeek 2010 nevű rendezvényen mutatta be az első átlátszó, de érintésérzékeny LCD-jét, amelyen bárki célzott módon lekérdezhette a panel mögött található tárgyakkal kapcsolatos információkat.
A 46 colos, 1,17 méteres képátlóval rendelkező folyadékkristályos kijelzőpanel felbontása 1366 x 768 képpont, kontrasztaránya pedig 4500:1. A panel a működéséhez felhasználja a környezeti fényeket, nagyon sötét környezetben viszont bekapcsolhatók a képernyő káváján elhelyezkedő diódák is. A fekete-fehér átlátszó képernyők esetében a fényáteresztő képesség 20 százalékos, míg a színes LCD-knél 15 százalékos.
S hogy mi mindenre használható egy ekkora panel? Nos, a Samsung például hűtőszekrények ajtajába építette be az egyiket. Ez egyrészt lehetővé teszi, hogy a felhasználók láthassák a hűtőszekrény tartalmát, másrészt megtudhassanak bizonyos adatokat a tárolt élelmiszerekről és termékekről. Emellett láthatóvá válnak a hűtőszekrény jellemzői (hőmérséklet stb.) és akár receptek, borajánlások megjelenítésére is lehetőség nyílik.
Az átlátszó kijelzők iránt legjobban a hirdetési piac szereplői érdeklődnek. A képernyők használhatók ki- és bekapcsolható intelligens ablakokként is. Ezek úgynevezett Smart Windows képernyők, amelyeknél a háttér úgy sötétíthető, mintha egy zsalut engedne le az ember, ugyanakkor a felületen minialkalmazások jeleníthetők meg és használhatók.
A Samsung egyelőre nem hozta nyilvánosságra, hogy a 46 colos átlátszó LCD-k bevezető árát. A Displaybank nevű oldal becslése szerint e területen a közeljövőben valósulhat meg az áttörés, 2015-ig e piac értéke elérheti majd a 900 millió dollárt, 2025-re pedig a 87 milliárd dollárt. A cél az, hogy akár a mobil készülékekbe beépített képernyők is átlátszóak legyenek. A Samsung tavaly márciusban jelentette be a világ első átlátszó kijelzőpaneljeit, amelyek 22 colosak voltak.
A cég a DisplayWeek 2010 nevű rendezvényen mutatta be az első átlátszó, de érintésérzékeny LCD-jét, amelyen bárki célzott módon lekérdezhette a panel mögött található tárgyakkal kapcsolatos információkat.