Gyurkity Péter

Az ünnepek alatt is hozták formájukat a mobilos menők

Nagyjából a várakozásoknak megfelelően alakult 2011 karácsonya, az év utolsó napjaiban ugyanis több rekord is megdőlt, a mobil operációs rendszerek, azok fejlesztői, valamint a különböző hordozható kütyük gyártói kellemes adatokkal zárhatták le a naptári esztendőt. Különösen jól szerepelt az Android, valamint az iOS, a két rivális gazdája a márkanevek rangsorában is kiemelkedő helyet foglal el, ez pedig minden bizonnyal az előttünk álló időszakban sem fog változni. Az Amazon - természetesen saját készülékeivel - lemásolta a jó eredményt, ám több más cég számára már korántsem alakult ilyen jól az ünnepi szezon - ez utóbbiak tovább küszködnek, vagy már fel is adták a versenyt.

Kezdjük a Google és az Apple versenyével, hiszen az utóbbi hónapokban általában ez dominálta a szegmenst és az erről szóló híreket egyaránt. A Flurry által készített felmérésből jól kitűnik, hogy karácsony első napján szinte hihetetlen mértékben ugrott meg az új aktiválások száma, ez a két vetélytárs esetében (az összesített eredmény alapján) elérte a 6,8 milliót az Egyesült Államokban. Legalább ennyi új vásárlóval számolhat tehát a két nagy, ami a tavalyi hasonló időszakhoz képest is rekordot jelent, hiszen akkor 2,8 milliónál akadt ki a napi számláló - azóta ez számított a legjobb eredménynek. A több mint kétszeres növekedés a december eleji számokhoz képest ráadásul már inkább háromszoros, ekkor ugyanis naponta 1,2-1,5 millió készüléket aktiváltak a tengerentúlon, ám a jelek szerint bőven volt még tartalék a piacban.


Sokmillióan találtak új mobil kütyüt a fa alatt

A Flurry mindezt saját alkalmazása révén figyeli, állításuk szerint csaknem minden új aktiválást követni tudnak, mégpedig a mintegy 140 ezer különböző appon belül jelenlévő fejlesztésük segítségével. Ugyanígy követik a letöltések alakulását, itt ők 242 milliót mértek a rekordot jelentő karácsonyi napon, ami szintén kétszeres növekedés a korábbi legnagyobb szinthez képest, a teljes ünnepi időszakban (karácsony és január 1. között) pedig több mint 1 milliárd app találhat utat ezen újonnan aktivált készülékekre. Minden adott tehát egy újabb sikeres évhez, ami valószínűleg nem is marad el.

A Nielsen eközben a különböző márkák amerikai versenyében frissítette korábbi megfigyeléseit, külön lebontva azt a webes cégek, a közösségi hálók és blogok, valamint az okostelefonok készítőinek táborára (számos egyéb mellett). A webes neveknél a Google vezet, második a Facebook (ez jól mutatja a 2011-es évre jellemző trend alakulását), míg a harmadik - némi meglepetésre - az inkább vegetáló Yahoo, amely az MSN/Windows Live/Bing hármast is meg tudta előzni. A közösségi hálóknál első természetesen a Facebook, második a Blogger (amely a Google tulajdonában van), harmadik pedig a Twitter, ami némi ráncfelvarráson esett át az év vége felé. A Wordpress itt a negyedik, az egykor abszolút elsőnek számító MySpace pedig csak az ötödik (a Google+ a nyolcadik, van még tehát mit javítania a keresőcégnek ezen a téren). Az online videózásban vezet a YouTube, második az egyre népszerűbb VEVO, harmadik pedig a Facebook, míg az okostelefonok gyártói között magasan vezet az Apple, a második HTC-vel, valamint a némileg ismét visszaeső RIM-mel a hátában.


Ezen listákból jól kitűnik, hogy a még mindig kissé újnak számító területeken is szép lassan kialakulnak (véglegesülnek?) az erőviszonyok, az igazán nagyok kiszorítják a vetélytársakat, és bár a Microsoft-Intel pároshoz hasonló hegemónia egyik szegmensben sem alakul ki (elsősorban a minden korábbinál gyorsabb történések miatt), az elsők mégis meglehetősen kényelmes pozíciónak örvendhetnek. 2012 itt valószínűleg nem hoz majd drámai változásokat, bár ezt előre megjósolni nem lehet.

Ami az okostelefonok területét illeti, itt több alkalommal olvashattunk az Android egyre nagyobb növő előnyéről, ezt pedig most tovább tágítja a Google. A Comscore a november végét megelőző három hónapban mintegy 30 ezer amerikai felhasználó alapján vizsgálta a mobil platform előretörését és megállapította, hogy a szoftver immár a teljes piac csaknem 47 százalékát uralja. Az Apple iOS 28,7 százalékkal a második hellyel volt kénytelen beérni, a harmadik 16,6 százalékkal a RIM Blackberry, negyedik a szintén kissé gyengülő Microsoft, amely alig 5,7 százalékot tudott magánál tartani, a sort pedig a Symbian zárja 1,8 százalékkal. A gyártóknál (az okostelefonok és hagyományos mobiltelefonok összesítése esetén) első a Samsung, második az LG, harmadik a Motorola, csak negyedik az Apple, ötödik pedig a RIM.


A net legnagyobb kereskedője, az Amazon természetesen jól zárta az ünnepi szezont

Az ünnepi szezon nyertesei közé tartozik az Amazon, amely elsősorban saját táblája és e-olvasói révén érdemelte ezt ki - persze online boltjuk sem panaszkodhat az eladások alakulására. A megszokott szűkszavúsággal mindössze annyit közöltek, hogy több millió példányt adtak el a Kindle Fire táblából, amely az utóbbi 13 hétben végig a legnépszerűbb terméknek számított oldalukon, második helyen a Kindle Touch olvasóval, amelyet a gombokkal ellátott változat követett a harmadik helyen. Karácsony első napja volt itt is a legforgalmasabb mind a készülékek, mind pedig az e-könyvek szempontjából, ekkor csaknem kétszer annyiban kérték a táblát ajándékként történő megjelöléssel, mint korábban.

A HP már inkább a vesztesek közé sorolható, leginkább az általuk felvásárolt webOS hányattatott sorsa miatt, a platformmal ugyanis nem igazán tudtak mit kezdeni az akvizíciót követően. Ez áprilisban 1,2 milliárd dolláros kiadást jelentett számukra, most pedig arról olvashatunk, hogy állítólag még a Facebook vezetésének is felajánlották annak megvásárlását (a Palm tulajdonával egyetemben), mégpedig ugyanennyiért, amire hangos nevetés volt a válasz. Kudarcot jelentett a HP TouchPad forgalmának alakulása is, amely inkább csak a visszavonulás bejelentését követő jelentős kedvezményekkel lódult meg, majd pedig jelezték, hogy a webOS nyílt forráskódú projektként folytatja pályafutását - ez talán a helyes lépés, ám ez még nem jelenti azt, hogy jövőre valóban össze tudják szedni magukat és az egymásnak ellentmondó, elkapkodott sajtóközlemények (lásd a PC-részleg leválasztása, majd ennek gyors visszavonása) helyett komoly előrelépést tudnak majd felmutatni.

Az Acer háza tájáról komoly átszervezésekről érkeztek hírek, amelyek alapján többen azt a lehetőséget vázolják fel, hogy a cég kivonul a táblák szegmenséből. Bár a gyártó több kellemes megoldással is előállt 2011 folyamán, az igazán átütő siker elmaradása arra készteti a vezetést, hogy csökkentse a kutató-fejlesztői részleg munkatársainak számát, ezek egy részét más területre irányítsa át, másokat pedig elküldjenek. Egyelőre nincs szó arról, hogy befejeznék a táblák és okostelefonok gyártását, ám a leépítés és átszervezés egyértelműen annak jele, hogy csökkentik jelenlétüket a területen. Elemzők szerint a legnagyobb problémát ezen cégek (Acer, Asus, stb.) számára ez jelenti, hogy nem tudták ideálisan kombinálni saját hardveres fejlesztéseiket a meglévő szoftverekkel (elsősorban az Androiddal), eladásaikat pedig a szolgáltatókkal és egyéb cégekkel kiépítendő partneri kapcsolatok hiánya, illetve ezek alacsony száma is hátráltatja. Nem tudni még, hogy miként alakul a sorsuk, ám az idei év mindenképpen fontos tanulságokkal szolgált ezen gyártók számára.


A Microsoft felemás évet hagy maga mögött, itt volt okuk az örömre és a panaszra is. Saját online boltjukban immár több mint 50 ezer fejlesztés elérhető, ezzel fontos mérföldkövön vannak túl, ám még mindig óriási a lemaradás a két nagyhoz képest. Egyik korábbi igazgatójuk eközben azt fejtegette, hogy a platform miért is nem tudott igazán áttörni, szerinte nem sikerült kellőképpen vonzó megoldást letenniük a mobilszolgáltatók és a gyártók asztalára, amiben a hardveres korlátozások nagy szerepet játszottak. Jövőre ugyan jön a Tango és Apollo kódnevű verzió, ám az még továbbra is kérdés, hogy a befektetett óriási pénzek meghozzák-e majd gyümölcsüket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • GregSB #5
    Világszinten több okostelefont adott el az Apple, mint a Samu. Ez amit te linkeltél csak UK-re vonatkozó felmérés. Világszinten a legkelendőbb Samsung okostelóból, a Galaxy S II-ből 3 millió fogyott 55 nap alatt. A 4S-ből 4 millát adtak el csak a nyitóhétvégén. Hiába árul a Samu olcsóbb okostelefonokat is, sokan elfelejtik hog az Apple még árulja a 3GS-t és a 4-et is, alacsonyabb áron, és azok eladásai is beleszámítanak az éves statisztikába.
  • finizlik #4
    Ezt az Apple-s dolgot nem hiszem el. Képtelenség hogy ő vezessen mert irreálisan drága a világ 90%-ban.

    Bőven a Samsung vezet.. Kínába nem sok embernek van Apple telefonja nade Samsung..
  • skinnyman #3
    A több, mint háromszor annyi ha nem jóval több, akkor mi az? LOL. Ha pedig az összes okostelefont számolják, amit valaha eladtak, a Samsung csak jobban vezetne, sokkal régebben van az okostelefon piacon, mint az Apple...
  • narumon #2
    A jóval több azért annyival nem jóval több ráadásul kretén nagy előnyt kéne behoznia. Csak értelmezni kell a listát. Gondolom ha a Samsung mostantól folyamatosan minden hónapban többet ad el mint az apple akkor is kell neki 1-2 év mire beéri. Ilyen egyszerű.
  • skinnyman #1
    " az okostelefonok gyártói között magasan vezet az Apple, a második HTC-vel, valamint a némileg ismét visszaeső RIM-mel a hátában. "

    Ez mégis miféle lista? A legutóbbi hivatalos adatok szerint a Samsung egyedül jóval több okostelefont adott el az elmúlt időszakban, mint az Apple, ezen a listán pedig alig van harmad annyi részesedése.