SG.hu
Kinyírja az újságokat a mesterséges intelligencia

A keresőforgalomra való hivatkozások jelentősen visszaestek, mivel az emberek egyre inkább az MI összefoglalóira hagyatkoznak a kereséseik megválaszolásában, ami számos kiadót arra kényszerít, hogy átértékelje üzleti modelljét. Bár a statisztikák attól függően változnak, hogy ki végzi a mérést, a történet egységes: a webes kiadók, akik az MI-modelleket betanító tartalmat szolgáltatták, drámaian csökkenő látogatószámmal szembesülnek, ami alacsonyabb hirdetési és előfizetési bevételeket jelent számukra. Ez magyarázatot adhat a webes kiadók által az MI cégek ellen indított perekre.
A Google mesterséges intelligencia által generált weboldali összefoglalók 2024 májusában jelentek meg, és a keresési találati oldalak tetején jelennek meg, hogy a felhasználóknak ne kelljen a forrásoldalakra kattintaniuk. Most, egy évvel később a BrightEdge vállalati MI-elemző cég arról számolt be, hogy a Google MI-összefoglalók több keresési megjelenést generáltak (49 százalékkal többet), de a weboldalakra történő tényleges kattintások száma 30 százalékkal csökkent. Ez azt jelenti, hogy a mesterséges intelligencia-áttekintések hatására többen használják a Google keresőt, hogy választ találjanak a kérdéseikre. Ezek az emberek azonban kisebb valószínűséggel követik a keresési eredmények linkjeit, amelyek a forrás weboldalra vezetnek. Ez remek hír a Google-nek, de szörnyű a weboldalak ökoszisztémájának, mert ezektől a keresési hivatkozásoktól függenek.
Kevin Indig keresőoptimalizálási (SEO) szakértő az AI Overviews egyéves évfordulóját egy használhatósági vizsgálattal ünnepelte. 70 megkérdezett személy adatai alapján megfigyelte, hogy amikor nincs összefoglaló "a kimenő kattintási arányok átlagosan 28 százalékra emelkednek asztali számítógépen és 38 százalékra mobilon”. Egy másik SEO-oldal, az Ahrefs áprilisban azt írta, hogy az AI Overviews körülbelül 35 százalékkal csökkentette a kattintásokat. Szintén ugyanezt mutatják a SimilarWeb adatai, mely alapján a vezető utazási és turisztikai oldalakra érkező keresési hivatkozások 20 százalékkal csökkentek éves szinten, míg a hír- és médiaoldalak keresésvezérelt forgalma 17 százalékkal esett vissza ugyanebben az időszakban. Más weboldalkategóriák is csökkenő keresőirányítású forgalmat mutattak: e-kereskedelem (-9 százalék); pénzügyek (-7 százalék); étel/ital (-7 százalék); és életmód/divat (-5 százalék).
Szintén független szereplő a témában a Cloudflare. "A kiadók egzisztenciális fenyegetéssel néznek szembe a mesterséges intelligencia korszakában, és lépéseket kell tenniük annak érdekében, hogy igazságos díjazásban részesüljenek a tartalmaikért - mondta Matthew Prince, a Cloudflare vezérigazgatója egy cannes-i rendezvényen. Közlése szerint tíz évvel ezelőtt a Google minden egyes látogatóra, akit egy újság felé továbbított, két oldalt indexelt fel. Ez az arány fél éve 6:1 volt, míg ma már 18:1. Ugyanezek a számok az OpenAI és az Anthropic esetében még kétségbeejtőbbek, előbbinél 250:1-ről romlott le 1500:1-re, utóbbinál 6000:1-ről 60 000:1-re.
Ugyan a keresőmotorok és az MI chatbotok tartalmazzák az eredeti forrásokra mutató linkeket, de a kiadók csak akkor tudnak reklámbevételre szert tenni, ha az olvasók rákattintanak ezekre. "De az emberek nem követik a lábjegyzeteket" - mondta Prince. "Az emberek az elmúlt hat hónapban jobban bíznak az MI-ban, ami azt jelenti, hogy nem olvasnak eredeti tartalmat. A web jövője egyre inkább az MI lesz, és ez azt jelenti, hogy az emberek a tartalom összefoglalóit fogják olvasni, nem pedig az eredetit".
Prince elmondta, hogy a Cloudflare egy új eszközön dolgozik, amely megállítja a tartalmak illegális letöltését. "Ez nagyon-nagyon hamarosan bekövetkezik, és minden kiadó támogatja, akiről valaha is hallottál” - mondta. A Cloudflare számos technikai szolgáltatást nyújt, beleértve a kiberbiztonságot és a tartalomszolgáltató hálózatokat, nemrégiben elindított egy eszközt, amely akadályozza a „no crawl” utasításokat figyelmen kívül hagyó botokat. Prince optimista, hogy a Cloudflare ezt véghez tudja vinni. "Minden egyes nap háborút vívok a kínai kormánnyal, az orosz kormánnyal, az irániakkal, az észak-koreaiakkal, valószínűleg az amerikaiakkal, az izraeliekkel, mindazokkal, akik megpróbálják feltörni az ügyféloldalakat. És maga azt mondja nekem, hogy nem tudok megállítani egy Palo Alto-i kockát?"
A Google mesterséges intelligencia által generált weboldali összefoglalók 2024 májusában jelentek meg, és a keresési találati oldalak tetején jelennek meg, hogy a felhasználóknak ne kelljen a forrásoldalakra kattintaniuk. Most, egy évvel később a BrightEdge vállalati MI-elemző cég arról számolt be, hogy a Google MI-összefoglalók több keresési megjelenést generáltak (49 százalékkal többet), de a weboldalakra történő tényleges kattintások száma 30 százalékkal csökkent. Ez azt jelenti, hogy a mesterséges intelligencia-áttekintések hatására többen használják a Google keresőt, hogy választ találjanak a kérdéseikre. Ezek az emberek azonban kisebb valószínűséggel követik a keresési eredmények linkjeit, amelyek a forrás weboldalra vezetnek. Ez remek hír a Google-nek, de szörnyű a weboldalak ökoszisztémájának, mert ezektől a keresési hivatkozásoktól függenek.
Kevin Indig keresőoptimalizálási (SEO) szakértő az AI Overviews egyéves évfordulóját egy használhatósági vizsgálattal ünnepelte. 70 megkérdezett személy adatai alapján megfigyelte, hogy amikor nincs összefoglaló "a kimenő kattintási arányok átlagosan 28 százalékra emelkednek asztali számítógépen és 38 százalékra mobilon”. Egy másik SEO-oldal, az Ahrefs áprilisban azt írta, hogy az AI Overviews körülbelül 35 százalékkal csökkentette a kattintásokat. Szintén ugyanezt mutatják a SimilarWeb adatai, mely alapján a vezető utazási és turisztikai oldalakra érkező keresési hivatkozások 20 százalékkal csökkentek éves szinten, míg a hír- és médiaoldalak keresésvezérelt forgalma 17 százalékkal esett vissza ugyanebben az időszakban. Más weboldalkategóriák is csökkenő keresőirányítású forgalmat mutattak: e-kereskedelem (-9 százalék); pénzügyek (-7 százalék); étel/ital (-7 százalék); és életmód/divat (-5 százalék).
Szintén független szereplő a témában a Cloudflare. "A kiadók egzisztenciális fenyegetéssel néznek szembe a mesterséges intelligencia korszakában, és lépéseket kell tenniük annak érdekében, hogy igazságos díjazásban részesüljenek a tartalmaikért - mondta Matthew Prince, a Cloudflare vezérigazgatója egy cannes-i rendezvényen. Közlése szerint tíz évvel ezelőtt a Google minden egyes látogatóra, akit egy újság felé továbbított, két oldalt indexelt fel. Ez az arány fél éve 6:1 volt, míg ma már 18:1. Ugyanezek a számok az OpenAI és az Anthropic esetében még kétségbeejtőbbek, előbbinél 250:1-ről romlott le 1500:1-re, utóbbinál 6000:1-ről 60 000:1-re.
Ugyan a keresőmotorok és az MI chatbotok tartalmazzák az eredeti forrásokra mutató linkeket, de a kiadók csak akkor tudnak reklámbevételre szert tenni, ha az olvasók rákattintanak ezekre. "De az emberek nem követik a lábjegyzeteket" - mondta Prince. "Az emberek az elmúlt hat hónapban jobban bíznak az MI-ban, ami azt jelenti, hogy nem olvasnak eredeti tartalmat. A web jövője egyre inkább az MI lesz, és ez azt jelenti, hogy az emberek a tartalom összefoglalóit fogják olvasni, nem pedig az eredetit".
Prince elmondta, hogy a Cloudflare egy új eszközön dolgozik, amely megállítja a tartalmak illegális letöltését. "Ez nagyon-nagyon hamarosan bekövetkezik, és minden kiadó támogatja, akiről valaha is hallottál” - mondta. A Cloudflare számos technikai szolgáltatást nyújt, beleértve a kiberbiztonságot és a tartalomszolgáltató hálózatokat, nemrégiben elindított egy eszközt, amely akadályozza a „no crawl” utasításokat figyelmen kívül hagyó botokat. Prince optimista, hogy a Cloudflare ezt véghez tudja vinni. "Minden egyes nap háborút vívok a kínai kormánnyal, az orosz kormánnyal, az irániakkal, az észak-koreaiakkal, valószínűleg az amerikaiakkal, az izraeliekkel, mindazokkal, akik megpróbálják feltörni az ügyféloldalakat. És maga azt mondja nekem, hogy nem tudok megállítani egy Palo Alto-i kockát?"