SG.hu

Háttérbe szorítják a híroldalakat a Google új mesterséges intelligencia eszközei

A chatbotok felváltják a hagyományos keresést, ami katasztrofális hatással van a weblapok forgalmára. Az online híroldalak számára eljött a mesterséges intelligencia armageddonja.

A chatbotok felváltják a Google keresőjét, így már nem kell a kék linkekre kattintani, ami jelentősen csökkenti a híroldalakra irányuló forgalmat. Ennek eredményeként a kiadók által elért nézettség zuhanórepülésbe kezdett. A Similarweb digitális piaci adatai szerint az elmúlt három évben a HuffPost asztali és mobil weboldalainak organikus keresésből származó forgalma több mint felére csökkent, és a Washington Post esetében is közel ekkora a zuhanás. A Business Insider a múlt hónapban mintegy 21%-kal csökkentette alkalmazottainak számát, ami Barbara Peng vezérigazgató szerint annak érdekében történt, hogy a kiadvány „kibírja a mi befolyásunkon kívüli extrém forgalomcsökkenést”. A Similarweb adatai szerint a weboldalak organikus keresési forgalma 2022 áprilisa és 2025 áprilisa között 55%-kal csökkent.

Egy év elején tartott vállalati értekezleten Nicholas Thompson, az Atlantic vezérigazgatója elmondta, hogy a kiadványnak számolnia kell azzal, hogy a Google-től érkező forgalom nullára csökken, és a vállalatnak fejlesztenie kell üzleti modelljét. A Google tavaly bevezetett MI összefoglaló funkciója, amely a keresési eredményeket a oldal tetején összegzi, csökkentette a forgalmat olyan funkciókhoz, mint az üdülési útmutatók és az egészségügyi tippek, valamint a termékértékelő oldalak.

Az AI Mode funkció múlt hónapban történt bevezetése az Egyesült Államokban, amelynek célja a ChatGPT-hez hasonló szolgáltatásokkal való közvetlen verseny, várhatóan még nagyobb csapást fog mérni. Az AI Mode chatbot-stílusú beszélgetés formájában válaszol a felhasználói kérdésekre, sokkal kevesebb linkkel. "A Google a keresőmotorból válaszadó motorrá válik” - mondta Thompson. "Új stratégiákat kell kidolgoznunk.”

A keresésben megjelenő kattintásmentes válaszok gyors fejlődése „komoly fenyegetést jelent az újságírásra, amelyet nem szabad alábecsülni” - mondta William Lewis, a Washington Post kiadója és vezérigazgatója. Lewis a Journal kiadójának, a Dow Jonesnak a korábbi vezérigazgatója. A Washington Post „sürgősen lépéseket tesz”, hogy kapcsolatba lépjen a korábban figyelmen kívül hagyott közönséggel, új bevételi forrásokat keressen és felkészüljön a „keresés utáni korszakra” - mondta.

A Similarweb adatai szerint a New York Times esetében az organikus keresésből származó forgalom aránya a lap asztali és mobil weboldalain 2025 áprilisában 36,5%-ra csúszott vissza a három évvel korábbi csaknem 44%-ról. A Wall Street Journal organikus keresésből származó forgalma áprilisban nőtt a három évvel ezelőttihez képest, bár az összes forgalom arányában 29%-ról 24%-ra csökkent.

Sherry Weiss, a Dow Jones és a Wall Street Journal marketingigazgatója elmondta, hogy a keresési környezet változásával a vállalat a olvasókkal való bizalomépítésre és a rendszeres forgalom megszerzésére koncentrál. "Ahogy a hivatkozási ökoszisztéma folyamatosan fejlődik, arra koncentrálunk, hogy az ügyfelek szükségszerűen közvetlenül hozzánk forduljanak” - mondta.


A Google vezetői szerint a vállalat továbbra is elkötelezett amellett, hogy forgalmat generáljon a weboldalakra, és szerintük azok, akik az MI összefoglalók megjelenése után rákattintanak a linkekre, több időt töltenek az adott oldalakon. A keresőóriás azt is közölte, hogy előtérbe helyezi a híroldalakra mutató linkeket, és nem feltétlenül jeleníti meg az összefoglalót amikor a felhasználók trendeket keresnek. A régebbi cikkekben és életmóddal kapcsolatos történetekben szereplő tartalmakra vonatkozó keresések azonban előfordulhat, hogy áttekintést eredményeznek.

A kiadók az internet megjelenése óta új technológiákhoz alkalmazkodnak. A digitális hírek tönkretették az egykor jövedelmező nyomtatott kiadványokat, amelyeket apróhirdetések, reklámok és előfizetési bevételek finanszíroztak. A Facebookhoz és a Twitterhez hasonló közösségi média platformok segítettek az online forgalmat a kiadókhoz irányítani, de végül elfordultak a hírek prioritásos kezelésétől. A keresés több mint egy évtizeden át stabil forgalomgeneráló tényező volt, annak ellenére, hogy a Google néhány alkalommal módosította algoritmusát. A generatív mesterséges intelligencia most teljesen átalakítja az internet használatát.

„A mesterséges intelligencia eddig még nem volt az, ami mindent megváltoztatott, de a jövőben az lesz. Ez az utolsó csepp a pohárban” - mondta Neil Vogel, a Dotdash Meredith vezérigazgatója, amely olyan márkákat tulajdonol, mint a People és a Southern Living. Amikor a Dotdash 2021-ben egyesült a Meredith-szel, a Google kereső a vállalat forgalmának körülbelül 60%-át tette ki, mondta Vogel. Ma ez az arány körülbelül egyharmad. Az általános forgalom növekszik, köszönhetően olyan kezdeményezéseknek, mint a hírlevelek és a MyRecipes recepttár.

Sok online hírportál már korábban is szembesült kedvezőtlen tendenciákkal, mint például a közbizalom csökkenése és a kiélezett verseny. A keresési forgalom csökkenésével még nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy közvetlenül kapcsolatba lépjenek az olvasókkal, például élő konferenciák szervezésével. Az Atlantic egy továbbfejlesztett alkalmazással, több nyomtatott magazin kiadással és az eseményekbe történő nagyobb befektetéssel igyekszik építeni ezeket az olvasói kapcsolatokat, mondta Thompson. A vállalat szerint a előfizetések és a hirdetési bevételek növekednek. A Politico és a Business Insider - mindkettő az Axel Springer tulajdonában van - vezetői szintén a közönség bevonására és az olvasókkal való kapcsolatteremtésre helyezik a hangsúlyt.

Miközben a kiadók azzal küzdenek, hogy a mesterséges intelligencia hogyan változtatja meg a keresést, keresik a módját annak is, hogy megvédjék szerzői joggal védett anyagaikat. A chatbotok új generációjának alapjául szolgáló nagyméretű nyelvi modelleket a nyílt internetről, többek között a hírcikkekből összegyűjtött adatokon képzik ki. Egyes médiavállalatok jogi csatározásokba kezdtek egyes MI startupok ellen, miközben licencszerződéseket kötöttek más startupokkal. A New York Times például beperelte az OpenAI-t és a Microsoftot szerzői jogok megsértése miatt, és nemrégiben bejelentette, hogy MI licencszerződést kötött az Amazonnal. A The Wall Street Journal anyavállalata, a News Corp. tartalmi megállapodást kötött az OpenAI-val, a Perplexity ellen pedig per van folyamatban.

Eközben a generatív MI-verseny jelentős fenyegetést jelent a Google fő keresési üzletágára nézve. Bár a Google azt mondta, hogy az Apple készülékein az összes keresés növekedését tapasztalta, az Apple egyik vezetője a múlt hónapban a szövetségi bíróságon azt mondta, hogy a Google keresései a Safariban, az iPhone-gyártó böngészőjében nemrégiben két évtized óta először csökkentek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dyra #4
    Előbb utóbb csak fizetős híroldalak lesznek amit nem tud szemlézni a kereső (hivatalosan).
  • niof #3
    Ja igen, ezt kifelejtettem az objektív vélemény nyilvánításból, hogy ezt figyelembe se vegye. Amúgy gondolom ott sem hülyék ülnek. Amelyik lapoknál tartalmilag reális, korrekt, nem elfogult cikkeket írnak, simán életben tud maradni. Az előfizetést is ehhez lehet igazítani. Mondjuk lehet példát venni az IT szaklapokból. Nem sok van, aminek van nyomtatott formája, az is már kihalóban van, de köszönik szépen, megvannak. Ezt egy gazdasági, vagy politikai lap is meg tudja csinálni, nem ördöngősség. Csak hát ugye az IT területen nehéz nem függetlennek lenni, mert ha egy magazin egy gyártónak "lefekszik", és mindig nekik kedvező cikkeket ír, ott hamar kilóg a lóláb. Ott a PH, ahol bizonyos szakíró mindig az AMD megoldásait favorizálja, ha van rá oka, ha nem. A vonatkozó fórumokban mindig kapja is az ívet, hogy részrehajló.
  • Cat #2
    Kérdés mikor szűnik meg az a híroldal a bevétel hiánya miatt, amiből a Google táplálkozik. Mert egy idő után nem lesz mit összefoglalnia. Ja de: a közösségi hálózaton az emberek által írt baromságokat fogja kidobni eredményként.
  • niof #1
    Helyes! Csak arra figyeljen a Google, hogy az AI eszköze ne váljon elfogulttá. Nem baj az, ha egy helyen röviden összefoglalja a kereső, amit meg akarok tudni. Az online újságokkal jellemzően probléma, hogy a tulajdonosi/befektetői viszonytól függően egyféle narratívában írják a cikkeiket, politikai oldaltól függetlenül. Jó lenne, ha az AI törekedne arra, hogy független információkat nyújtson, objektíven, hogy ne véleményvezérelt, hanem pontos információkhoz jussunk. Bár tartok tőle, hogy ez is egy utópia. A Meta pl. szinte azonnal "lefeküdt" Trump-nak, ugyebár Cukorhegy magyarázni próbálta a bizonyítványát, hogy tőle ezt várták el. Miért tenne az Alphabet másként?...