SG.hu
Kanadában blokkolja a híreket a Meta a Facebookon, helyette a hülyeség tombol
A Facebookot és az Instagramot birtokló Meta 2023-ban letiltotta a híreket az alkalmazásaiban Kanadában, miután egy új törvény értelmében a közösségi médiaóriásnak adót kellett volna fizetnie a kanadai hírkiadóknak a tartalmak közzétételéért. A tilalom minden hírportálra vonatkozik, függetlenül annak eredetétől.
A hírek elmaradása okán a cég platformjain elszaporodtak a kriptovaluta-csalások és a legitim hírforrásokat utánzó hirdetések. Mégis kevés választópolgár van tisztában ezzel az eltolódással: egy kutatás szerint csak minden ötödik kanadai tudja, hogy a híreket letiltották a Facebook és az Instagram feedjeiről. Az eredmény egy „folyamatos lefelé tartó spirál” a kanadai online ökoszisztéma számára a dezinformáció és a megosztottság felé - mondta Aengus Bridgman, a Media Ecosystem Observatory - egy kanadai szervezet, amely a közösségi médiát tanulmányozza - igazgatója. A Meta döntése miatt a kanadaiak „kiszolgáltatottabbá váltak a generatív MI-nek, az álhírekkel foglalkozó weboldalaknak, és kevésbé valószínű, hogy olyan ötletekkel és tényekkel találkoznak, amelyek megkérdőjelezik világnézetüket” - tette hozzá Dr. Bridgman.
A Meta szóvivője közleményében azt mondta, hogy a vállalat „kénytelen volt meghozni azt a nehéz üzleti döntést, hogy a törvénynek való megfelelés érdekében megszünteti a hírek elérhetőségét”. Ez változhat, ha a törvényt eltörlik - mondta. A kiadók kérése kb. évi 62 millió kanadai dollárba, azaz mintegy 44 millió dollárba kerülne a Metának, amely tavaly 164,5 milliárd dollár bevételt termelt.
Az elmúlt hetekben a mesterséges intelligencia által generált politikai hirdetések tucatjai árasztották el a kanadaiak Facebook-oldalát. A hirdetések gyakran legitim forrásból származó hírcikknek álcázzák magukat, de olyan hamis weboldalakra vezetnek, amelyek olyan mainstream kiadókhoz hasonlítanak, mint a Canadian Broadcasting Corporation, a nemzeti közszolgálati műsorszolgáltató.
A meg nem történt politikai eseményekről szóló, mesterséges intelligencia által generált tartalmak között vannak kriptopénz-rendszerek reklámjai is. Ezek az oldalak kihasználták Trump kereskedelmi háborúját, amely megrázta a kanadaiakat, és megnyitotta az ajtót a marketingesek előtt, hogy hamis befektetési termékeket toljanak időszerű felütéssel. Márciusban a kanadai értékpapír-bizottság figyelmeztetést adott ki, miszerint "a híroldalak mimikrije a legitimitás látszatát kelti”.
A kanadai média a Facebook és az Instagram hírek betiltására úgy reagált, hogy más platformokra, főként a TikTokra összpontosít. A Media Ecosystem Observatory tanulmánya szerint egy év elteltével a kanadai hírügynökségek közösségi médiában való elkötelezettsége körülbelül a felére csökkent. Kenny Yum, a CBC News innovációs és partnerségi vezető igazgatója szerint szervezetének nincs szüksége a Facebookra ahhoz, hogy elérje a kanadaiakat. "Sokunk számára már nem léteznek a platformjaik, annyira átalakultak” - mondta.
Dr. Bridgman, a Media Ecosystem Observatory munkatársa szerint a közösségi média egyértelműen "jobbra tolódott, különösen a Canada Proud nagyon sikeres.” - mondta. A Canada Proud mára Kanada egyik legnépszerűbb politikai Facebook-oldala lett, és több követője van, mint az ország nagy pártjainak. A több mint 620 000 követővel rendelkező jobboldali Facebook-oldal gyakran posztol híreket olyan mainstream hírforrásokra hivatkozva, amelyeknek tilos megosztaniuk tartalmaikat a Facebookon. Azonban a posztok néha olyan félrevezető részleteket is hozzáadnak, amelyek nem szerepelnek az eredeti jelentésekben.
A Canada Proud magát az ország iránya miatt aggódó kanadaiak „alulról szerveződő csoportjaként” írja le. A csoportot Jeff Ballingall alapította, aki szerint a Canada Proud posztjai „önmagukért beszélnek, és arra biztatjuk az embereket, hogy nézzék és olvassák el az összes tartalmunkat, mielőtt elhamarkodottan ítélkeznének”. A Canada Proudnak több százezer követője van az X-en és a TikTokon is. Ballingall szerint néhány hagyományos kanadai médiumot felelősségre kell vonni, mivel a Meta adója részben a Trudeau-kormánynál folytatott lobbizásuk eredményeként lépett hatályba.
A Canada Proud forrásai ismeretlenek, de több mint 250 000 dollár értékben vásárolt hirdetéseket a Facebookon és az Instagramon január óta a Facebook hirdetési nyomkövetője szerint, ezzel a 15. legnagyobb reklámköltő lett Kanadában ebben az időszakban. "Erősen hiszek a hagyományos médiában, és a Canada Proud nem próbálja ezt megismételni. Rengeteg különböző hangnak kell lennie” - mondta Ballingall. „Ami most van, az egy furcsa zombi ökoszisztéma Kanadában”.
Az ilyen típusú online tartalmak - szélsőjobboldaliak és gyakran félretájékoztatásba torkollók - a kanadaiak Facebook- és Instagram-csatornáinak főszereplőjévé váltak, miközben az ország az április 28-i, döntő fontosságú szövetségi választások felé tart. Bár félrevezető posztok mindenhol jelen vannak a politikai kampányokban, az ilyen tartalom különösen feltűnő Kanadában, ahol a világon elsőként bevezetett, hosszú távú hírzárlata tart a Facebookon és az Instagramon.
A hírek elmaradása okán a cég platformjain elszaporodtak a kriptovaluta-csalások és a legitim hírforrásokat utánzó hirdetések. Mégis kevés választópolgár van tisztában ezzel az eltolódással: egy kutatás szerint csak minden ötödik kanadai tudja, hogy a híreket letiltották a Facebook és az Instagram feedjeiről. Az eredmény egy „folyamatos lefelé tartó spirál” a kanadai online ökoszisztéma számára a dezinformáció és a megosztottság felé - mondta Aengus Bridgman, a Media Ecosystem Observatory - egy kanadai szervezet, amely a közösségi médiát tanulmányozza - igazgatója. A Meta döntése miatt a kanadaiak „kiszolgáltatottabbá váltak a generatív MI-nek, az álhírekkel foglalkozó weboldalaknak, és kevésbé valószínű, hogy olyan ötletekkel és tényekkel találkoznak, amelyek megkérdőjelezik világnézetüket” - tette hozzá Dr. Bridgman.
A Meta szóvivője közleményében azt mondta, hogy a vállalat „kénytelen volt meghozni azt a nehéz üzleti döntést, hogy a törvénynek való megfelelés érdekében megszünteti a hírek elérhetőségét”. Ez változhat, ha a törvényt eltörlik - mondta. A kiadók kérése kb. évi 62 millió kanadai dollárba, azaz mintegy 44 millió dollárba kerülne a Metának, amely tavaly 164,5 milliárd dollár bevételt termelt.
Az elmúlt hetekben a mesterséges intelligencia által generált politikai hirdetések tucatjai árasztották el a kanadaiak Facebook-oldalát. A hirdetések gyakran legitim forrásból származó hírcikknek álcázzák magukat, de olyan hamis weboldalakra vezetnek, amelyek olyan mainstream kiadókhoz hasonlítanak, mint a Canadian Broadcasting Corporation, a nemzeti közszolgálati műsorszolgáltató.
A meg nem történt politikai eseményekről szóló, mesterséges intelligencia által generált tartalmak között vannak kriptopénz-rendszerek reklámjai is. Ezek az oldalak kihasználták Trump kereskedelmi háborúját, amely megrázta a kanadaiakat, és megnyitotta az ajtót a marketingesek előtt, hogy hamis befektetési termékeket toljanak időszerű felütéssel. Márciusban a kanadai értékpapír-bizottság figyelmeztetést adott ki, miszerint "a híroldalak mimikrije a legitimitás látszatát kelti”.
A kanadai média a Facebook és az Instagram hírek betiltására úgy reagált, hogy más platformokra, főként a TikTokra összpontosít. A Media Ecosystem Observatory tanulmánya szerint egy év elteltével a kanadai hírügynökségek közösségi médiában való elkötelezettsége körülbelül a felére csökkent. Kenny Yum, a CBC News innovációs és partnerségi vezető igazgatója szerint szervezetének nincs szüksége a Facebookra ahhoz, hogy elérje a kanadaiakat. "Sokunk számára már nem léteznek a platformjaik, annyira átalakultak” - mondta.
Dr. Bridgman, a Media Ecosystem Observatory munkatársa szerint a közösségi média egyértelműen "jobbra tolódott, különösen a Canada Proud nagyon sikeres.” - mondta. A Canada Proud mára Kanada egyik legnépszerűbb politikai Facebook-oldala lett, és több követője van, mint az ország nagy pártjainak. A több mint 620 000 követővel rendelkező jobboldali Facebook-oldal gyakran posztol híreket olyan mainstream hírforrásokra hivatkozva, amelyeknek tilos megosztaniuk tartalmaikat a Facebookon. Azonban a posztok néha olyan félrevezető részleteket is hozzáadnak, amelyek nem szerepelnek az eredeti jelentésekben.
A Canada Proud magát az ország iránya miatt aggódó kanadaiak „alulról szerveződő csoportjaként” írja le. A csoportot Jeff Ballingall alapította, aki szerint a Canada Proud posztjai „önmagukért beszélnek, és arra biztatjuk az embereket, hogy nézzék és olvassák el az összes tartalmunkat, mielőtt elhamarkodottan ítélkeznének”. A Canada Proudnak több százezer követője van az X-en és a TikTokon is. Ballingall szerint néhány hagyományos kanadai médiumot felelősségre kell vonni, mivel a Meta adója részben a Trudeau-kormánynál folytatott lobbizásuk eredményeként lépett hatályba.
A Canada Proud forrásai ismeretlenek, de több mint 250 000 dollár értékben vásárolt hirdetéseket a Facebookon és az Instagramon január óta a Facebook hirdetési nyomkövetője szerint, ezzel a 15. legnagyobb reklámköltő lett Kanadában ebben az időszakban. "Erősen hiszek a hagyományos médiában, és a Canada Proud nem próbálja ezt megismételni. Rengeteg különböző hangnak kell lennie” - mondta Ballingall. „Ami most van, az egy furcsa zombi ökoszisztéma Kanadában”.
Az ilyen típusú online tartalmak - szélsőjobboldaliak és gyakran félretájékoztatásba torkollók - a kanadaiak Facebook- és Instagram-csatornáinak főszereplőjévé váltak, miközben az ország az április 28-i, döntő fontosságú szövetségi választások felé tart. Bár félrevezető posztok mindenhol jelen vannak a politikai kampányokban, az ilyen tartalom különösen feltűnő Kanadában, ahol a világon elsőként bevezetett, hosszú távú hírzárlata tart a Facebookon és az Instagramon.