Gyurkity Péter

Jöhetnek a metánnal hajtott noteszgépek

Az üzemanyagcellák visszatérő témának számítanak a mobil eszközök szegmensében, az igazi áttörés azonban még mindig várat magára. Most amerikai kutatók fontos előrelépést értek el, egyszerre két területen.

A Harvard School of Engineering and Applied Sciences (SEAS) szakemberei jó ideje dolgoznak olyan üzemanyagcellák előállításán, illetve azok gyártásának és forgalomba helyezésének megkönnyítésén, amelyek helyet kaphatnak a jövő noteszgépeiben. Az eddigiektől alapvető módon eltérő, és ezzel egy időben gazdaságos energiaforrást biztosítanának a különböző mobil termékek számára. Eddigi munkájuk eredményeit most ismertették, melyek két szempontból is kecsegtetőek.

A kutatók egyrészt metánra alapozzák a prototípus, illetve a remélt végső változat alkalmazását, amely jóval olcsóbb, mint az eddig többnyire felhasznált tiszta hidrogén, hiszen temérdek mennyiségben áll most is a rendelkezésünkre. Erre alapozva készítették el saját micro-SOFC (solid-oxide fuel cell) megoldásukat, amely már 500 Celsius-fok körüli hőmérsékleten is gond nélkül üzemel. Ez nagyon magasnak tűnhet, ám a legtöbb eddigi fejlesztés esetében 800 fok volt az alsó határ, amely igencsak leszűkítette a potenciális alkalmazási területet, leginkább a nagyobb állomásokat hagyva meg a körben, ahol megfelelő módon kezelni lehet a magas hőmérsékletet. A cél a 300 fok körüli szint, amely már sokkal kedvezőbb feltételeket biztosítana a mobil alkalmazást illetően.

A csapat másik, most kiadott anyagában olyan üzemanyagcellákról olvashatunk, amelyek a gyártási folyamat során nem használnak fel titánt, ezzel pedig több eddigi gondot is kiküszöbölnek. A titán ugyanis egyrészt túlságosan drága, ami megakadályozza a széleskörű gyártást és piacra dobást, másrészt pedig nem túlságosan megbízható, hiszen belátható időn belül instabillá válik és könnyen rövidzárlatot okozhat a cellákban. A gyártók számára ezzel egy időben a nagy hőleadás, valamint a megbízhatóság hiánya is gondot jelent - ezért is nem dúskálunk jelenleg ilyen kereskedelmi termékekben.

A szakemberek azt remélik, hogy a munka sikeres folytatásával elérhető közelségbe kerülhetnek az üzemanyagcellák, mégpedig akár noteszgépekben is. A Panasonic egyébként már bemutatta saját megoldását, ám az csak 2012-ben jelenhet meg a boltokban - ha minden jól megy.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • MrTressy #21
    Metánt bírod?
  • ozdimorgo #20
    Tévedés ne essék - ezeket az üzemanyagcellákat már nagyon régtől forgalmazzák.
    Csak Ti úgy ismeritek: babkonzerv
  • djw #19
    benzin üzemű? na az érdekes lenne... gondolj el egy jóféle házi lanpartit, amikor 8-10 benzines notebook füstöl a szobában és persze ablakot senki nem nyit, mert kint hideg van... Kb 5 perc után minden játékos megfúlladna :D
  • halgatyó #18
    Az a következő krédés, hogy repülőgépekre hogyan engedik majd fel az ilyen áramforrással ellátott noteszgépeket
  • halgatyó #17
    Egy lényeges elemre nem terjed ki a cikk: hogyan tárolják a metánt?
    Ugyanis annak a kritikus hőmérséklete -82,5 C fok, tehát csak nagy nyomású tartályban tárolható. Az pedig veszélyes és eléggé kevés fér bele (meg az erős tartályfal súlyos is)

    Asszem, itt még nincs szó igazi gyakorlati alkalmazásról. Csupán arról, hogy kifejlesztettek egy új tüzelőanyagcellát, ami persze eredmény. Ezt nem kívánom elvitatni.

    Arra vigyázni kellene, hogy a KÉSŐBBI, ESETLEGES gyakorlati felhasználhatóság túlhangsúlyozása (ami a kutatók KEZDETI érdeke lehet a kutatási pénzek megszerzésekor)
    ne ébresszen hamis reményeket, ami később visszaüthet.

    Ezt a tüzelőanyagcellát még fejleszteni kell. Elsősorban azirányba, hogy propán és butángázzal is menjen.
  • Motoroj #16
    Kétlem hogy két kanál finggal hosszú ideig képes lenne tovább üzemelni.
  • culas25hc #15
    De most ez mi???? Az a cikk címe, hogy "jöhetnek a metános noteszgépek" de a tartalma alapján ez még k..vára nem így van. Ennek a cikknek kb semmi értelme sincs
  • NullZ3r0 #14
    Ezek ilyen egyszer használatos akkuk lennének? Vagy lehetne bele metanolt tölteni és majd szépen elpöfög vele a notebook?
    Mert akkor feltalálhatnák már a benzinüzeműt is. :D Így betöltöm, berántom, aztán mehet. :D Csak meg ne fulladjak meg süketüljek közben. :D
  • bracsek #13
    Így van, télen meg van a füttés is egy úttal, nyáron meg kitesszük az ablakon legalább 15 méter vezetékkel kérjük ezen cellákat.
  • Kornan #12
    Miért akarják belerakni, miért nem jó külsőként + a jelenlegi laptop? És akkor lehet rajta tojást is sütni.