Gyurkity Péter
Évekig várhatunk még az üzemanyagcellás laptopokra
Bár jelenleg számos gyártó dolgozik az új technológián, a japán Panasonic szerint még évekre vagyunk a céltól - ők 2012-ben dobnák piacra első üzemanyagcellás laptopjukat, addig a hadsereg élvezheti ennek előnyeit.
Az Engadget a japán Nikkei értesülésére hivatkozva számolt be arról, hogy a Panasonic a napokban az üzemanyagcellák fejlesztéséről, az ezzel kapcsolatban várható eredményekről beszélt. Nagy reményeket nem fűzhetünk a fejlesztési munkálatokhoz, hiszen bár a technológia kedvező mutatókat és további előnyöket ígér, a mobil számítógépek szegmensében még évekre vagyunk a nagy áttöréstől. A cég egészen 2012-ig várna az első ilyen laptop piacra dobásával, ugyanis egészen addig tartana a megfelelő hatásfok elérése.
Négy év múlva azonban eljuthatunk odáig, hogy egyetlen 50 cm³-es, sűrű koncentrációjú metanolt tartalmazó egységgel akár 5 órán át üzemeltethetnénk a laptopokat - nyilván a pontos összetételtől függően, hiszen a mobil számítógépek energiaigénye nagyon eltérő lehet. Ez már elegendő lenne a kényelmes használathoz, az utántöltés pedig könnyű és egyszerű lenne, mindössze az egységet kellene kicserélni, vagy feltölteni némi üzemanyaggal. Elemzők megjegyzik, hogy bár a 4 éves várakozás lesújthatja a reménykedőket, ez jóval realisztikusabb időpontnak tűnik, mint az egyéb gyártók által meglebegtetett és korai prototípusokkal "alátámasztott" határidők.
A Panasonic üzemanyagcellájának prototípusa
Addig pedig marad az amerikai hadsereg egyeduralma: A Pentagon éppen a hónap elején adta át a díjakat korábban meghirdetett versenyében, amelynek célja könnyű és hatékony üzemanyagcellás rendszerek kidolgozása volt a terepen való korlátozott használatra. A 1 millió dolláros fődíjat egy amerikai-német páros vitte el, a DuPont és az SFC Smart Fuel Cell ugyanis a 170 versenyző csapat közül a legjobbat nyújtotta. Az M-25 üzemanyagcella teljesítette a minisztérium kívánságait, ez ugyanis 20 watt biztosítása volt 96 órán keresztül, 4 kg alatti összsúllyal. A második és harmadik helyezettnek szintén sikerült ez, bár súlyuk valamivel nagyobb volt, de még mindig a 4 kg-os határ alatt maradt.
A haditengerészet tagjai által használt elektromos eszközök (éjjellátó, GPS stb.) jelenleg egy 9 kg feletti energiaforrásra támaszkodnak, amelyet a katonáknak végig magukkal kell cipelniük - itt nyilván jól jön majd a kisebb súlyt és nagyobb hatékonyságot biztosító fejlesztés.
Az Engadget a japán Nikkei értesülésére hivatkozva számolt be arról, hogy a Panasonic a napokban az üzemanyagcellák fejlesztéséről, az ezzel kapcsolatban várható eredményekről beszélt. Nagy reményeket nem fűzhetünk a fejlesztési munkálatokhoz, hiszen bár a technológia kedvező mutatókat és további előnyöket ígér, a mobil számítógépek szegmensében még évekre vagyunk a nagy áttöréstől. A cég egészen 2012-ig várna az első ilyen laptop piacra dobásával, ugyanis egészen addig tartana a megfelelő hatásfok elérése.
Négy év múlva azonban eljuthatunk odáig, hogy egyetlen 50 cm³-es, sűrű koncentrációjú metanolt tartalmazó egységgel akár 5 órán át üzemeltethetnénk a laptopokat - nyilván a pontos összetételtől függően, hiszen a mobil számítógépek energiaigénye nagyon eltérő lehet. Ez már elegendő lenne a kényelmes használathoz, az utántöltés pedig könnyű és egyszerű lenne, mindössze az egységet kellene kicserélni, vagy feltölteni némi üzemanyaggal. Elemzők megjegyzik, hogy bár a 4 éves várakozás lesújthatja a reménykedőket, ez jóval realisztikusabb időpontnak tűnik, mint az egyéb gyártók által meglebegtetett és korai prototípusokkal "alátámasztott" határidők.
A Panasonic üzemanyagcellájának prototípusa
Addig pedig marad az amerikai hadsereg egyeduralma: A Pentagon éppen a hónap elején adta át a díjakat korábban meghirdetett versenyében, amelynek célja könnyű és hatékony üzemanyagcellás rendszerek kidolgozása volt a terepen való korlátozott használatra. A 1 millió dolláros fődíjat egy amerikai-német páros vitte el, a DuPont és az SFC Smart Fuel Cell ugyanis a 170 versenyző csapat közül a legjobbat nyújtotta. Az M-25 üzemanyagcella teljesítette a minisztérium kívánságait, ez ugyanis 20 watt biztosítása volt 96 órán keresztül, 4 kg alatti összsúllyal. A második és harmadik helyezettnek szintén sikerült ez, bár súlyuk valamivel nagyobb volt, de még mindig a 4 kg-os határ alatt maradt.
A haditengerészet tagjai által használt elektromos eszközök (éjjellátó, GPS stb.) jelenleg egy 9 kg feletti energiaforrásra támaszkodnak, amelyet a katonáknak végig magukkal kell cipelniük - itt nyilván jól jön majd a kisebb súlyt és nagyobb hatékonyságot biztosító fejlesztés.