MTI

Felgyorsult a technológiák evolúciója

A média- és kommunikációs "terráriumban" egyre veszélyesebbé válik az élet. Telefon, e-mail, blog, Facebook - mind a sír felé araszolnak, ha hihetünk a legfrissebb előrejelzéseknek. A Wired magazin a minap kerek-perec kijelentette, hogy "a háló halott". Az új technológiák felbukkanása és térhódítása azonban nem feltétlenül jelenti a korábbiak halálát - szögezte le a The New York Times elemzésének a szerzője, Steve Lohr, aki szerint korai lenne még temetni az internetet.

Az evolúciónak, nem pedig a kipusztulásnak mindig is elsődleges szabályozó szerepe volt a médiaökológiában. Igaz, hogy újabb és újabb médiaragadozók bukkannak fel, de közben a többiek az elenyészés helyett igyekeznek alkalmazkodni, és újra megtalálják a helyüket a megváltozott környezetben - vetik ellen olyan médiaelméleti szakemberek, mint Marshall McLuhan és Neil Postman. Szerintük látványos példa a tévé megjelenése, amely egykoron fenyegetést jelentett ugyan a rádiónak és a mozinak, aztán mindkettő továbblépett - és túlélte. Még ha az evolúciós szabály érintetlen marad is, a médiaökológiában vannak bizonyos alapvető különbségek - állítják a szakértők.

A "temetési beszédeken" túlmenően az elemzések főleg az internetkorszak médiájáról, a kommunikációs környezet felgyorsult változásairól, az egymás után sorjázó innovációiról értekeznek. A digitális médiumok burjánzanak, mint ahogy gyorsan változnak a fogyasztási szokások is. Az evolúciós motor tehát sebesebben pörög, mint valaha, újabb és újabb, eddig nem ismert lehetőségeket tárva fel. "A változás minőségi téren zajlik" - hangsúlyozza Janet Sternberg, a Fordham Egyetem professzora, a Média Ökológiai Szövetség (Media Ecology Association) elnevezésű kutatószervezet elnöke. Míg az olyan közösségi hálók, mint a Facebook, a Twitter, a Tumblr, a Foursquare és a többiek a kommunikáció, a médiaforgalom és az önkifejezés hibridjei, addig az iPhone és az Android okostelefonok, az iPod lejátszók és az iPad pécétáblák az innovációnak és a kísérletezésnek engednek nagyobb teret.

Az egyetemisták ma már nem viselnek karórát - a mobiljukon nézik az időt -, és ritkán e-maileznek - derült ki a Beloit Egyetem legfrissebb felméréséből. A vizsgálatot több mint húsz éve minden esztendőben megismétlik, hogy feltérképezzék a wisconsini oktatási létesítménybe bekerülők szokásait és viselkedését. A gólyák az e-mail helyett a közösségi oldalakat használják kapcsolattartásra, ezen kívül legfeljebb SMS-t küldenek, mivel tudják, hogy azokra azonnal érkezik válasz. Az amerikaiak egyébként nem sokat beszélnek a mobiljukon. Ha mégis telefonálnak, a beszélgetések rövidebbek, mint korábban - következtethető ki a szolgáltatók adataiból. Ez részben annak is betudható, hogy a mai mobilok inkább mini számítógépeknek felelnek meg, amelyeken üzenetekkel lehet kommunikálni.

Van ennek azonban egy másik vetülete is, mégpedig a szokások szempontjából - mutatna rá a szakértők. A telefon megmaradt a sürgős, bonyolultabb kérdések megtárgyalására, míg a hétköznapi kommunikáció színtere az SMS és az e-mail. Ebből kifolyólag egy nem várt telefon olyasvalakitől, aki nem családtag, egyenesen tolakodás számba megy. A blogoszféra mezői is átrendeződtek, ami szintén az alkalmazkodást jelzi. "A személyes blogokat korábban zömmel megtöltő, kapcsolatteremtést szolgáló üzenetek és képek áttelepedtek az olyan közösségi hálókra, mint a Facebook - emeli ki John Kelly, egy New York-i kutatóvállalat, a Morningside Analytics tudósa. - A közönségnek szánt professzionális blogok, amelyek a politikára, a gazdaságra vagy a gyors tájékoztatásra koncentrálnak, ugyanakkor virágoznak".

A mobil médiaeszközök elterjedése miatt - legyenek akár iPadok vagy könyvolvasók - a szövegeket és videókat ma már úgy szabják a felhasználók számára a szoftverek, hogy a kis képernyőn jobban lehessen olvasni és nézni azokat, mint a számítógépen. Így aztán az emberek nem is az Internet Explorert vagy a Firefoxot használják erre a célra, jóllehet a könyveket, az újságokat és a filmeket továbbra is az internetről töltik le. Alkalmazkodó innováció és kísérletezés - az illetékesek szerint ez a gyorsan változó kor törvénye. Úgy lehet tekinteni a jelenlegi folyamatra, mint annak idején a nyomtatott sajtó bevezetése utáni változásokra. "Az utóbbi négyszáz év legnagyobb szabású médiakísérletének vagyunk a tanúi" - véli Paul Saffo, a kaliforniai Stanford Egyetem vendégprofesszora, akinek a technológia társadalomra gyakorolt hatása a szakterülete.

A médiaevolúció ugyanakkor áldozatokat is követel. A papíralapú fényképek eltűntek, az emberek mégis több fotót készítenek, mint valaha. A CD-k uralmának leáldozott, a zene online jut el a fogyasztókhoz. "Most a könyvek, a folyóiratok és az újságok következnek - jósolja Nicholas Negroponte, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) médialaborjának alapítója. - Nem a szöveg tűnik el, és nem is az olvasás, hanem a papír". Ám nem csak a technológiát érinti a változás. A kulturális ízlésnek roppant nagy a befolyása, ami bizony néha meglepő, sodró erejű fordulatokhoz vezet az evolúciós táncban. A lemezjátszók és a bakelitlemezek az utóbbi tíz évben például ismét visszakapaszkodtak, pedig előtte már csak a vájt fülűek használták őket. 2000 óta 62 százalékkal nőtt a bakeliteladás - ugyan ki tudta volna ezt előre megjósolni?

A rádió is klasszikus evolúciós túlélő. Az 1930-40-es években a rádió volt az amerikai háztartások legelterjedtebb szórakoztató eszköze. Az ötvenes évekre ezt a szerepet a televízió elragadta tőle, de az idősebb testvér ügyesen alkalmazkodott: rövidebb programokkal jelentkezett, háttérzenét és beszélgetős műsorokat készített, és az autósok szórakoztatásáról gondoskodott. Később a digitális sugárzás új életet lehelt a műfajba, és kiszínesíthette a rádiós kínálatot a szinte korlátlanul szaporodó csatornák műsorával. "A rádió rugalmas és elkoptathatatlan technológia, amely számos, eltűnéséről szóló jóslatot túlélt már" - húzza alá John Staudenmaier, a Technology and Culture című lap szerkesztője.

A mozi is nagy túlélő, noha a televízió az ötvenes évek óta folyamatosan fenyegeti. A támadásra tömérdek technikai válasz született: szélesvásznú képek, színes formátumok, háromdimenziós filmek, a hangtechnika fejlődése, és így tovább. A stúdiók kevesebb produkciót gyártanak, de azokkal arra törekednek, hogy olyan átütő élményt nyújtsanak a nézőnek, amilyet a tévé nem tud megadni. A hagyományos médiavállalatoknak manapság az internettel kell megküzdeniük. Ez persze nem csak műszaki probléma - a médiafogyasztási szokások változtak meg. A mai fogyasztó egyszerre néz tévét, miközben a neten szörföl vagy az e-mailjeire válaszol.

Az emberek figyelemkoncentrációja rövidül, amit a legtapasztaltabb médiavarázslók is elismernek. "Imádom az iPadot - szögezi le Negroponte -, de ma már gyakorlatilag képtelen vagyok arra, hogy hosszabb szöveget elolvassak, mert fél szemmel folyton az e-mailjeimet figyelem, vagy bizonyos szavaknak nézek utána, esetleg átklikkelek máshova".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Zoliz #6
    Az emberek figyelemkoncentrációja rövidül, amit a legtapasztaltabb médiavarázslók is elismernek. "Imádom az iPadot - szögezi le Negroponte -, de ma már gyakorlatilag képtelen vagyok arra, hogy hosszabb szöveget elolvassak, mert fél szemmel folyton az e-mailjeimet figyelem, vagy bizonyos szavaknak nézek utána, esetleg átklikkelek máshova".

    Egyedül ezzel értek egyet...
  • FoodLFG #5
    "A médiaevolúció ugyanakkor áldozatokat is követel. A papíralapú fényképek eltűntek, az emberek mégis több fotót készítenek, mint valaha. A CD-k uralmának leáldozott
    Most a könyvek, a folyóiratok és az újságok következnek"


    Mindjárt sírok! XD
  • BlackRose #4
    Pontosabban a hír kb. az volt, hogy: "The Web Is Dead. Long Live the Internet",

    http://www.wired.com/magazine/2010/08/ff_webrip/all/1

    tehát senki sem temeti az Internetet (sőt soha nem volt ennyire fontos és ez még csak tovább fog fokozódni), csak tény, hogy a Web már ma nem annyira fontos mint évekkel ezelőtt volt. Kezdenek valódi megoldások teret nyerni az Interneten (a megoldások nem csak statikus adatszigetek mint eddig voltak), nem csak kopasz és primitív Web... szóval a fejlődés többé-kevésbé pozitív.
  • htmm #3
    "A gólyák az e-mail helyett a közösségi oldalakat használják kapcsolattartásra"
    "hétköznapi kommunikáció színtere az SMS és az e-mail"

    Aha.
  • slickboy #2
    Nem várt telefon olyasvalakitől aki nem családtag az tolakodás? Milyen beszűkült világban élnek némelyek? Ki vagy te, hogy fel mersz hívni a mobilomon?

    Mindennapi Facebook és Apple hírünket add meg nekünk ma...
  • MsUser #1
    Ez a hír nagyon OFF!
    A semmi jó hosszan, és nagy szakértőktől.