Gyurkity Péter
A telefonos játékokat is betilthatják a szigorú ausztrálok
A kontinensnyi szigetországban jelenleg a PC-s alkotásoknak kell átesniük a korhatárt alapul vevő ellenőrzésen, miközben az okostelefonokra készült változatok kimaradnak ebből - nem sokáig.
Régóta visszatérő témának számít a túlságosan véres, erotikus jeleneteket, illetve drogfogyasztást és egyéb nemkívánatos tevékenységet ábrázoló videojátékok megfelelő kezelése, azok kategorizálása, illetve betiltása. Az Egyesült Államokban ezt több korhatár alkalmazásával igyekeznek biztosítani, bár a teljes betiltást eddig sikeresen megakadályozták a polgárjogok, valamint a szabad piac mellett kiálló csoportok - Ausztrália ettől eltérő képet mutat.
Ez utóbbi országban jelenleg a PC-s játékoknak kell végigmenniük a bizottság keze alatt, amely természetesen nem dolgozik ingyen. "18+" korhatár nem lévén, ők elsősorban azt veszik alapul, hogy az adott alkotás vajon milyen hatással van egy 15 éves átlagtinédzserre, és amennyiben ezt a hatást egyértelműen negatívként ítélik meg, a játék nem kerülhet az ausztrál boltokba. Számos cím jutott ilyen sorsra, ezek között említhető a Fallout 3, amely túlságosan véresnek bizonyult, vagy akár a Left for Dead 2 (szintén elég vörösre sikeresedett látványvilága miatt). A teljes lista meglehetősen hosszú, ez az alábbi címen megtekinthető.
A fiatalokért aggódók számára most az okoz nagy fejtörést, hogy az okostelefonokra készült játékok egy jogi kiskapu miatt kimaradnak a szórásból, vagyis alkotóik szabadon terjeszthetik azokat, legyen szó akár az iTunes, vagy akár az Android saját rendszerén keresztül terjesztett programokkal. A beterjesztett javaslat szerint a jövőben itt is kötelezővé tennék az ellenőrzést, mégpedig játékonként 470 és 2040 dollár közötti áron - ennyit kellene leszurkolnia a fejlesztőnek a bizottság jól végzett munkájáért cserébe.
Míg a kormányzat nyilván azt tervezi, hogy jelentős bevételre tehet szert ezen az úton, a játékfejlesztők egyrészt arra hivatkoznak, hogy a telefonos játékokat nem lehet egy kategóriába helyezni a PC-s nagy durranásokkal (sem forgalom, sem pedig a bevétel szempontjából), másrészt azzal fenyegetőznek, hogy a díjak miatt egyszerűen kivonulnak az ausztrál piacról, amely kicsinyke méretei miatt legtöbbjük számára amúgy sem jelentene nagy veszteséget.
Egyelőre tovább tart a vita, a végleges döntést ugyanis korábban már elhalasztották - ennek megszületése novemberben várható.
Régóta visszatérő témának számít a túlságosan véres, erotikus jeleneteket, illetve drogfogyasztást és egyéb nemkívánatos tevékenységet ábrázoló videojátékok megfelelő kezelése, azok kategorizálása, illetve betiltása. Az Egyesült Államokban ezt több korhatár alkalmazásával igyekeznek biztosítani, bár a teljes betiltást eddig sikeresen megakadályozták a polgárjogok, valamint a szabad piac mellett kiálló csoportok - Ausztrália ettől eltérő képet mutat.
Ez utóbbi országban jelenleg a PC-s játékoknak kell végigmenniük a bizottság keze alatt, amely természetesen nem dolgozik ingyen. "18+" korhatár nem lévén, ők elsősorban azt veszik alapul, hogy az adott alkotás vajon milyen hatással van egy 15 éves átlagtinédzserre, és amennyiben ezt a hatást egyértelműen negatívként ítélik meg, a játék nem kerülhet az ausztrál boltokba. Számos cím jutott ilyen sorsra, ezek között említhető a Fallout 3, amely túlságosan véresnek bizonyult, vagy akár a Left for Dead 2 (szintén elég vörösre sikeresedett látványvilága miatt). A teljes lista meglehetősen hosszú, ez az alábbi címen megtekinthető.
A fiatalokért aggódók számára most az okoz nagy fejtörést, hogy az okostelefonokra készült játékok egy jogi kiskapu miatt kimaradnak a szórásból, vagyis alkotóik szabadon terjeszthetik azokat, legyen szó akár az iTunes, vagy akár az Android saját rendszerén keresztül terjesztett programokkal. A beterjesztett javaslat szerint a jövőben itt is kötelezővé tennék az ellenőrzést, mégpedig játékonként 470 és 2040 dollár közötti áron - ennyit kellene leszurkolnia a fejlesztőnek a bizottság jól végzett munkájáért cserébe.
Míg a kormányzat nyilván azt tervezi, hogy jelentős bevételre tehet szert ezen az úton, a játékfejlesztők egyrészt arra hivatkoznak, hogy a telefonos játékokat nem lehet egy kategóriába helyezni a PC-s nagy durranásokkal (sem forgalom, sem pedig a bevétel szempontjából), másrészt azzal fenyegetőznek, hogy a díjak miatt egyszerűen kivonulnak az ausztrál piacról, amely kicsinyke méretei miatt legtöbbjük számára amúgy sem jelentene nagy veszteséget.
Egyelőre tovább tart a vita, a végleges döntést ugyanis korábban már elhalasztották - ennek megszületése novemberben várható.