Berta Sándor
A jövő portálja megérti a látogatóit
A webes információáradat miatt a keresők egyre nehezebben tudják kiszűrni a fontos válaszokat. De a többféle tartalmat kínáló honlapokról szintén elmondható, hogy nehezen igazodik ki rajtuk a felhasználó.
A Friedrich Schiller Egyetem és az IBM kutatási-fejlesztési részlege által elindított Minerva Context-Adaptive Web Portals nevű kutatóprojekt célja egy olyan intelligens módon válaszoló hálózat kifejlesztése, amely a szörfölőket önállóan és célzottan látja el a számukra fontos információkkal. "A jövő portáljainak meg kell érteniük a látogatóikat. Tanulékonyaknak kell lenniük és fontos, hogy tudják, megérezzék, mit akar tőlük a felhasználó" - nyilatkozta Fedor Bakalov, a Friedrich Schiller Egyetem munkatársa.
A kutatók által intelligensnek minősített oldal működési elve egyszerű: az Amazon, a Yahoo vagy az iTunes ajánlási rendszeréhez hasonlóan tartalmakat és hivatkozásokat kínál az internetezőknek. A rendszer prototípusa szemantikus elemzőeljárásokon alapul, amelyek képesek összefüggésekben felismerni a városokkal, országokkal vagy személyekkel kapcsolatos keresési címszavakat. Mindez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy ha valaki például egy Londonról szóló cikkre kattint, akkor a portál további londoni anyagokat keres elő és jelentet meg a látogató számára.
A Minerva-hálózat egyúttal tudja, hogy London Anglia fővárosa és ezért angol nyelvű híreket is megmutat. De ha például a szemantikus elemzés Angela Merkel nevére bukkan, akkor tudja, hogy egy nőről van szó, aki ráadásul kancellár és a CDU elnöke. Mindez ugyan egyszerű dolognak tűnik, de a mai keresők többségének óriási kihívást jelentene annak megállapítása, hogy ezek a az információk egymással összefüggenek. A rendszer annál pontosabb és hatékonyabb lesz, minél több információt és aloldalt nyit meg valaki.
"A nyitottság és az adatvédelem az első helyen szerepelnek a kutatásainkban. A felhasználónak pontosan tudnia kell, hogy a hálózat melyik portált miért ajánlotta és emellett világosan jelölni kell, hogy ha egy tartalom kereskedelmi célú anyag" - közölte Bakalov. A szakember úgy vélte: a jövőben ötvözni kell a szemantikán alapuló ajánlórendszereket és a hagyományos technológiákat. Így mindig az internetezők dönthetik majd el, hogy a klasszikus módon vagy az új megoldás segítségével akarják-e átkutatni az információtengert.
A Friedrich Schiller Egyetem és az IBM kutatási-fejlesztési részlege által elindított Minerva Context-Adaptive Web Portals nevű kutatóprojekt célja egy olyan intelligens módon válaszoló hálózat kifejlesztése, amely a szörfölőket önállóan és célzottan látja el a számukra fontos információkkal. "A jövő portáljainak meg kell érteniük a látogatóikat. Tanulékonyaknak kell lenniük és fontos, hogy tudják, megérezzék, mit akar tőlük a felhasználó" - nyilatkozta Fedor Bakalov, a Friedrich Schiller Egyetem munkatársa.
A kutatók által intelligensnek minősített oldal működési elve egyszerű: az Amazon, a Yahoo vagy az iTunes ajánlási rendszeréhez hasonlóan tartalmakat és hivatkozásokat kínál az internetezőknek. A rendszer prototípusa szemantikus elemzőeljárásokon alapul, amelyek képesek összefüggésekben felismerni a városokkal, országokkal vagy személyekkel kapcsolatos keresési címszavakat. Mindez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy ha valaki például egy Londonról szóló cikkre kattint, akkor a portál további londoni anyagokat keres elő és jelentet meg a látogató számára.
A Minerva-hálózat egyúttal tudja, hogy London Anglia fővárosa és ezért angol nyelvű híreket is megmutat. De ha például a szemantikus elemzés Angela Merkel nevére bukkan, akkor tudja, hogy egy nőről van szó, aki ráadásul kancellár és a CDU elnöke. Mindez ugyan egyszerű dolognak tűnik, de a mai keresők többségének óriási kihívást jelentene annak megállapítása, hogy ezek a az információk egymással összefüggenek. A rendszer annál pontosabb és hatékonyabb lesz, minél több információt és aloldalt nyit meg valaki.
"A nyitottság és az adatvédelem az első helyen szerepelnek a kutatásainkban. A felhasználónak pontosan tudnia kell, hogy a hálózat melyik portált miért ajánlotta és emellett világosan jelölni kell, hogy ha egy tartalom kereskedelmi célú anyag" - közölte Bakalov. A szakember úgy vélte: a jövőben ötvözni kell a szemantikán alapuló ajánlórendszereket és a hagyományos technológiákat. Így mindig az internetezők dönthetik majd el, hogy a klasszikus módon vagy az új megoldás segítségével akarják-e átkutatni az információtengert.