Berta Sándor
MySpace - újjászületés vagy eladás?
Rupert Murdochnak és a News Corporationnek igencsak főhet a feje, hiszen az egykor piacvezető közösségi portál egyre inkább távolodik a Facebooktól. A kérdés csak az, hogy vajon milyen irányba indul el a MySpace?
Az első kérdés, ami azonnal felmerül, hogy vajon Rupert Murodch és a News Corporation megválik-e az oldaltól? Jonathan Miller, a társaság digitális részlegének vezetője cáfolta és kitalációnak nevezte ezt a lehetőséget. A szakember szerint az egykor szebb napokat megélt szolgáltatást újjászervezik és így még az idén újjászülethet. Ettől függetlenül kérdéses még az is, hogy vajon a főszerep a jövőben elsősorban a zenének jut-e majd a MySpace-en. A hivatalos döntés erről azonban csak augusztusban születik meg.
A szintén a News Corp. tulajdonában lévő The Wall Street Journal cikke szerint az időpont nem véletlen: akkor jár le ugyanis a négy évvel ezelőtt a Google-lel kötött reklámszerződés, amely a MySpace fő hirdetési bevételeit biztosította. Az augusztusban lejáró szerződés szerint a hirdetési jogokért a Google 900 millió dollárt fizetett, most ennek az összegnek a töredéke várható, bár a társaság a Yahoo-val és a Microsofttal is tárgyal. A Myspace nem volt képes lépést tartani a másik nagy közösségi hálózattal, a Facebookkal, így nézettsége és bázisa is esett, ami magyarázatot adhat a várható bevételek csökkenésére.
A közösségi oldal vezetői elvileg mindent jól csináltak, hiszen a portál kommunikatív volt, lehetővé tette kapcsolatok kötését és azok ápolását, azonban elsősorban csak a zenével foglalkozott. A sikeres időszak azonban elmúlt és a statisztikai adatok ezúttal sem hazudtolják meg magukat. Ugyan a MySpace az Alexa rangsora alapján még mindig a 24. legnépszerűbb honlap a világon és a 13. leggyakrabban használt szolgáltatás az Egyesült Államokban, de ezek a helyezések különösen annak tükrében fájók, hogy 2006-ban még az USA legnépszerűbb oldalának számított, 2008-ban pedig a világ legnépszerűbb közösségi portálja volt.
A legnagyobb problémát egyértelműen az jelentette, hogy a MySpace az elmúlt két évben végrehajtott változtatások ellenére sem tudta megakadályozni a fiatalok Facebookhoz pártolását. Csak az elmúlt három hónapban több mint 27 százalékkal csökkent az oldallekérdezések száma. A megoldást az jelentheti, ha a News Corp. a jövőben még tovább erősíti a szolgáltatás multimédiás vonalát és - különösen, ha nem sikerül a Google-lel újabb reklámmegállapodást kötni - elképzelhető, hogy fizetőssé teszik az oldalt.
A végső megoldás ugyanakkor a portál eladása lehet. Mike Jones, a MySpace új társelnöke már június elején közölte, hogy a honlap újrapozícionálja magát és a zenei tartalmakra, a játékokra, a videókra és más digitális tartalmak akar koncentrálni. A céljuk pedig az, hogy továbbra is az első 10 közösségi hálózat között legyenek.
Az első kérdés, ami azonnal felmerül, hogy vajon Rupert Murodch és a News Corporation megválik-e az oldaltól? Jonathan Miller, a társaság digitális részlegének vezetője cáfolta és kitalációnak nevezte ezt a lehetőséget. A szakember szerint az egykor szebb napokat megélt szolgáltatást újjászervezik és így még az idén újjászülethet. Ettől függetlenül kérdéses még az is, hogy vajon a főszerep a jövőben elsősorban a zenének jut-e majd a MySpace-en. A hivatalos döntés erről azonban csak augusztusban születik meg.
A szintén a News Corp. tulajdonában lévő The Wall Street Journal cikke szerint az időpont nem véletlen: akkor jár le ugyanis a négy évvel ezelőtt a Google-lel kötött reklámszerződés, amely a MySpace fő hirdetési bevételeit biztosította. Az augusztusban lejáró szerződés szerint a hirdetési jogokért a Google 900 millió dollárt fizetett, most ennek az összegnek a töredéke várható, bár a társaság a Yahoo-val és a Microsofttal is tárgyal. A Myspace nem volt képes lépést tartani a másik nagy közösségi hálózattal, a Facebookkal, így nézettsége és bázisa is esett, ami magyarázatot adhat a várható bevételek csökkenésére.
A közösségi oldal vezetői elvileg mindent jól csináltak, hiszen a portál kommunikatív volt, lehetővé tette kapcsolatok kötését és azok ápolását, azonban elsősorban csak a zenével foglalkozott. A sikeres időszak azonban elmúlt és a statisztikai adatok ezúttal sem hazudtolják meg magukat. Ugyan a MySpace az Alexa rangsora alapján még mindig a 24. legnépszerűbb honlap a világon és a 13. leggyakrabban használt szolgáltatás az Egyesült Államokban, de ezek a helyezések különösen annak tükrében fájók, hogy 2006-ban még az USA legnépszerűbb oldalának számított, 2008-ban pedig a világ legnépszerűbb közösségi portálja volt.
A legnagyobb problémát egyértelműen az jelentette, hogy a MySpace az elmúlt két évben végrehajtott változtatások ellenére sem tudta megakadályozni a fiatalok Facebookhoz pártolását. Csak az elmúlt három hónapban több mint 27 százalékkal csökkent az oldallekérdezések száma. A megoldást az jelentheti, ha a News Corp. a jövőben még tovább erősíti a szolgáltatás multimédiás vonalát és - különösen, ha nem sikerül a Google-lel újabb reklámmegállapodást kötni - elképzelhető, hogy fizetőssé teszik az oldalt.
A végső megoldás ugyanakkor a portál eladása lehet. Mike Jones, a MySpace új társelnöke már június elején közölte, hogy a honlap újrapozícionálja magát és a zenei tartalmakra, a játékokra, a videókra és más digitális tartalmak akar koncentrálni. A céljuk pedig az, hogy továbbra is az első 10 közösségi hálózat között legyenek.