SG.hu

Ambivalens az iPhone 4 rajtja

Másfélmillió iPhone fogyhatott a készülék világpremierjének első napján, azaz a negyedik generációs telefon minden eddigi bemutatót fölülmúlva teljesített, derül ki az Oppenheimer elemzőcég számításaiból.. Az érdeklődők rohamát ügyeskedők is kihasználják, ráadásul egy tervezési hiba miatt a bal kezdes vásárlók sem lehetnek teljesen boldogok.

Mint a sokak által várt termékeknél mára teljesen megszokott, az Egyesült Államokban a kiadás előtti napon egész éjjel kígyózó sorok álltak az iPhone 4-et forgalmazó boltok előtt. Az új készülékeket előrendeléssel megvásároló Apple-fanatikusok arra vártak, hogy helyi idő szerint reggel 7 órakor megnyíljanak a kapuk, s rátegyék a kezüket az új kütyüre. Az iPhone-őrület továbbra is tombol a tengerentúlon és Európában is, ám azoknak, akik lemaradtak az előrendelési időszakról legalább keddig kell várniuk arra, hogy az áruházak polcairól levehessék új okostelefonjukat. Az előrendelési rendszer az AT&T-nél és az Apple-nél is összeomlott, mivel nem tudta feldolgozni a több, mint 600 ezer beérkezett rendelést.

Az AT&T által közreadott adatok szerint az előrendelési állomány a négyes szériás készülékek iránt tízszer nagyobb volt, mint az iPhone 3G-nél. A hármas szériából a vállalat az első három napon több mint 1 millió darabot értékesített, s a várakozások szerint az iPhone 4 iránti érdeklődés ennél is élénkebb lehet. Gene Munster, a Piper Jaffray piackutató cég elemzője úgy becsüli, hogy összesen 1-1,5 millió iPhone 4-et adhattak el a termék bemutatkozó hétvégéjén.

Az online boltokban és aukciós portálokon is rendkívül keresettek lettek az Apple legújabb készülékei. A vásárlókat azonban könnyen keserű meglepetések érhetik. Vannak, akik nem tudnak vagy nem akarnak más módon hozzájutni az Apple legújabb modelljéhez, ezért az eBayen és más online platformokon próbálnak szerencsét. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy ez meglehetősen kockázatos vállalkozás.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Az árverező oldalakon szinte percenként cserélnek gazdát a régebbi és a legújabb modellek. A vásárlók akár igazi akciós árucikkeket is kifoghatnak, de akadnak kevésbé szerencsés felhasználók, sokakat egyszerűen átvernek a virtuális eladók. A leggyakoribb, hogy a vevő csak egy üres iPhone-dobozt kap és híre-hamva sincs a várt készüléknek. Mindez meglehetősen dühítő dolog, főleg, ha az ember már kifizette a 400 eurós vételárat. Az eladók ilyenkor például úgy tüntetik fel az eszközöket, hogy "Apple iPhone 3GS 16GB eredeti csomagolás", ezzel is azt a látszatot akarván kelteni, hogy itt bizony egy a gyártó által becsomagolt telefonról van szó, pedig csak a dobozt értik alatta.

"Sajnos a jog nem egyértelmű ezekben az esetekben. Vannak, akik feljelentést tettek és igazat adtak nekik, hogy valóban megtévesztették őket, ha a fontos információk a kisbetűs részekben szerepeltek. Más esetekben viszont úgy döntött a bíróság, hogy a felhasználó figyelmét az eladó felhívta az ajánlat pontos elolvasására és nem tehet róla, hogy az illető figyelmetlen volt" - mondta Beatriz Loos jogi szakértő.

Az esetek természetesen kínosan érintik az eBayt, amely megértő a látogatókkal szemben, de ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy mindenki felelősséggel tartozik a saját tetteiért. "Különösen az olyan termékeknél, mint az iPhone vagy az iPad ajánljuk, hogy az emberek legyenek kiemelten óvatosak. Amennyiben bebizonyosodik, hogy egy ajánlat csalás, akkor természetesen azonnal eltávolítjuk a platformról" - közölte Jürgen Gangoly, a cég szóvivője. Különösen nehéz eljárni olyan ügyekben, amikor a vásárló már előre átutalta a pénzt, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy visszakapja az összeget. Ráadásul ha perre is megy, komoly ügyvédi és perköltségekkel is számolnia kell, valamint bizonyítani kell, hogy az eladó szándékosan csapta be.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A másik, minden a telefonjának örülő felhasználót érintő probléma az antennaként szolgáló saválló lemezből készült tokozással van, amely nem úgy viselkedik, mint azt a tervezők várták. Már sok iPhone 4 felhasználó panaszkodott, hogy a telefont megmarkolva jóval kisebb térerő látható a mutatón. Reagálva a hírre, a Gizmodo is összegyűjtötte néhány olvasójának véleményét, akik alátámasztották a jelvesztést. A hiba akkor jelentkezik, ha tenyérbe fogják a készüléket. Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója személyesen válaszolt az egyik panaszos levére. A megoldás közlése szerint az, hogy az új iPhone-t a megszokottól eltérően kell tartani. A vételi problémák ugyanis akkor jelentkeznek, ha telefonálás közben a bal kézben tartott készülék bal alsó feléhez érnek.

Az Apple hivatalos közleménye szerint egyáltalán nincs szó hibáról, mert minden kézben tartott mobiltelefonnál van valamennyi jelgyengülés. A cég a következőket nyilatkozta a problémára: "Minden telefonra jellemző, hogyha bizonyos helyen fogjuk meg, a készülék alacsonyabb térerőt érzékel. Ez készülékenként változó, attól függ, melyik részén helyezték el az antennát. Ha valaki ilyen problémát észlel az iPhone 4 használata közben, egyszerűen arra kell ügyelnie, hogy hagyja szabadon a telefon bal alsó részét vagy használjon telefontokot."

Erős térerőnél nem vehetünk észre semmit, ilyenkor ez a hanghívásokat sem befolyásolja, ellenben a gyenge térerő már kapcsolódási zavarokat eredményezhet. A "halálos fogás" a legnagyobb nehézséget az adatok átvitelénél jelentheti. A Speedtest.net sebességmérő alkalmazását használva a tesztek szerint így tartva akár felére csökkenhet a letöltés sebessége. A készüléket asztalra téve a letöltési sebesség újra megnő. Hasonló nehézség nem tapasztalható az iPhone 3GS vagy HTC készülékeknél, de az Apple egyik telefontokját alkalmazva az iPhone 4-nél is csökkent a problémás hatás. Az iPhone 4 antennáját nem csupán a design kedvéért tervezték ilyenre, a fő indok, hogy az antenna a telefon belső alkatrészei mellett már nem fért el a vázon belül.

A mobiltelefonok antennáját a telefon alsó részébe helyezik el, hogy minimalizálják a telefon okozta sugárzás hatásait (SAR, specific absorption rate). Kutatásokkal még nem tudták alátámasztani, hogy a mobilunk által a testünkbe jutó sugárzás ténylegesen növeli-e a rák kockázatát vagy sem. Az biztos, hogy az iPhone 4 nagyobb mértékben sugároz, mint a legelső verzió vagy a 3GS, de gyengébben, mint a sima 3G. Papool Chaudhari, egy a telefon sugárzását csökkentő szerkezet feltaláló ügyvédje szerint az Apple a biztonságunk rovására próbálta a hívásfogadás minőségét javítani.

A Japánban, Németországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban múlt hét csütörtöktől kapható 4G iPhone korlátozott számban és csak a fekete változatban kapható. A fehér verziónál a cég közleménye szerint nem várt gyártási problémák merültek fel, ezért csak július második felében lesz elérhető.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • A1274815 #238
    A pixel színét is ki kell számítani, akár tetszik akár nem.
  • Papichulo #237
    "a polygon-nál is leírja hogy koordinátái vannak amiket eleve nagyobb felületen kell kiszámolni nagyobb számokkal dolgozik"

    Meg utoljara beideztem, hogy en mire reagaltam legeloszor. Attol, hogy a koordinatak nagyobbak lehetnek meg nem no a szamitasi igeny. NEM kirajzolasrol beszelek, hanem a SZAMITASROL.
  • A1274815 #236
    "Viszont utoljara en azt allitottam, hogy attol, hogy a felbontast noveltuk nem kell annyival nagyobb szamokkal dolgozni, hogy ez a teljesitmeny rovasara menjen. Tehat attol, hogy a szamok nottek, nem fog a teljesitmeny csokkenni"

    Na akkor megint áljunk meg a felbontás növelése az igenis teljesítmény rovására megy, csak nem azért mint amirő te beszélsz, hanem amiről írtam, ha csak nem a vakoknak szánt DOOM játékoról beszélünk, aholy kár akár egyetlen háromszöget is ki rajzolni. Egy háromszög áll n darab pixelből 640x480-ban kirajzolva, ugyan az a háromszög 1280x960-ban 4n darab pixelből áll. És egy pixel esetén van kitőltési idő (tényleges szín kitpltés, Z buffer kitöltés, Stencil Buffer kitőltés, Z-Teszt, Stencil Teszt, Alpha-teszt, kölönböző blendingek), ha textúrázod minta kiolvasái idő, meg pixelenként lehet még számítási idő. És a fentiek alapján majdnem fordított arányosság található az FPS és a felbontás között. A majdnem azért helyes, mert egy játékban nem csak a GPU dolgozik, hanem a CPU is és ez utobbi nem mindig készíti el időben a dolgokat. Valamint a geometria is vesz el a GPU teljesítményéből.

    De olyat állítani, hogy nem megy a teljesítmény rovására a felbontás növelése hülyeség, kivéve ha az erdményeket sehova se rajzoljuk, be, de úgy meg nincs sok teteje egy játéknak.
  • Papichulo #235
    Es en ugyanezt mondtam elotte, amit most te.
    Viszont utoljara en azt allitottam, hogy attol, hogy a felbontast noveltuk nem kell annyival nagyobb szamokkal dolgozni, hogy ez a teljesitmeny rovasara menjen. Tehat attol, hogy a szamok nottek, nem fog a teljesitmeny csokkenni. Nem a szamok mennyisegere gondoltam, hanem meretere.

    "a wiki oldal a polygon-nál is leírja hogy koordinátái vannak amiket eleve nagyobb felületen kell kiszámolni"

    A haromszoget ugyanugy 3 darab (x,y,z) koordinata fogja meghatarozni. Tehat nem lesz tobb adat.
  • A1274815 #234
    Végig olvastam.

    Na akkor vissza az alapokhoz.
    3D teljesítményről van szó, igaz?
    Megnöveljük a felbontást, a textúra felbontása és a poligonszám marad, akkor most ha kirajzoljuk ugyan azt a háromszöget, mint korábban. Ugyan anyi coordinátát használunk ez igaz, viszont sokkal több (ha 640x480-ról váltottunk 1280x960-ra, akkor négyszer több) pixelt kell kiszámolni (nem koorinátában, hanem szín értékben).
    Remélem sikerült a férreértéseket feloldani. Nem arról van szó, hogy a geomtriát transformálgatjuk megjelenítés nélkül, mert az valóban nem függ a felbontástól, de ha már wireframet rajzolsz az már igen, ha kitöltöd egy színnel, az még jobban, ha árnyékolod és/vagy textúrázod, az meg még teljesítmény igényesebb.
  • Papichulo #233
    Jesus... En nem cimregiszterekrol beszeltem, hanem adatregiszterekrol. Tenyleg nem akarok most itt assembly 101-ba belemenni, de ha megtiszteltel volna azzal, hogy vegigolvasod minimum az en hozzaszolasaimat, akkor lattad volna, hogy masrol beszelunk.
    Mindazonaltal szeretnem ha demonstralnad, hogy hogyan beszelhetunk "sokkal tobb" adatrol a koordinatrendszerrel kapcsolatban.
  • A1274815 #232
    Nem a címzéssel van a gond hanem hogy sokkal több adatot kell kiszámolni, ami csak akkor nem igényelne több időt, ha párhuzamossan számohatnád az összes pixel színét.
    Nem igaz, hogy ez nem volt érthető, amikor nagyobb több adatról beszéltünk.
  • Papichulo #231
    De melyik szam nem fer el 32biten?

    "polygon-nál is leírja hogy koordinátái vannak amiket eleve nagyobb felületen kell kiszámolni"

    Erre reagaltam. Tehat azt szeretnem tudni, hogy a koordinatak novekedese miatt, szerinted miert nem lesz eleg egy regiszter? 640 elfer 32 biten es 1280 nem??? Vagy mi?
  • A1274815 #230
    Az, hogy 640x480 ilyen szám van a másik esetben meg 1280x960 ilyen szám van.
  • Papichulo #229
    Hogy mi nem fog elferni? Melyik szam nem fog elferni egy 32bites regiszterben 1280x960 felbontasnal, ami 640x480-nal igen? Mi novekszik meg a felbontasvaltas okabol annyira, hogy mar nem fer el ugyanabban a meretu regiszterben? Oszinten fogalmam sincs mirol beszelsz...