Berta Sándor
Tízből hét fiatal tagja valamelyik közösségi portálnak
Átlagosan 100-150 ismerősök van a közösségi oldalakat rendszeresen felkereső osztrák tinédzsereknek. A legtöbben fotóik és videóik segítségével mutatják be magukat.
Ausztriában tízből átlagosan hét fiatal látogatja naponta a Facebookot, a Netlogot vagy a MySpace-t. A kamaszok számára már nem az önmegvalósítás a legfontosabb, hanem az, hogy jól mutassák be magukat. "Ezt a jelenséget kifutóökonómiának is nevezik" - közölte Bernhard Heinzlmaier, a Bécsi Ifjúsági Kultúrakutató Intézet munkatársa. Ezt támasztja alá, hogy a YouTube-on látható videók kétharmada úgynevezett egoklip, vagyis az emberek önmagukat, az életüket mutatják be. 2001-ben még csak az osztrák fiatalok 33,4 százaléka használta rendszeresen a világhálót, tavaly viszont ez az arány elérte a közel 80 százalékot. A 16 és 24 év közötti közel 100 százalékának van internethozzáférése, ez néhány évvel ezelőtt szintén elképzelhetetlen lett volna.
"Egyre inkább a kommunikáció esztétikusabbá tétele kerül az előtérbe, a forma megelőzi a tartalmat" - összegezte a tapasztalatokat Heinzlmaier. A tinédzserek egyre inkább elfordulnak a hagyományos írás-olvasás kultúrától, a 11 és 14 év közöttiek 60 százaléka például kifejezetten megterhelőnek nevezte az olvasást. S hogy ehelyett mi kerül a középpontba? Nos, 70 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy naponta felkeresik valamelyik online közösségi platformot. Mint Matthias Rohrer ifjúságkutató elmondta, az okok között leggyakrabban a szociális kapcsolatok ápolása és az idő eltöltése szerepelt, az információszerzés csak kis szerepet töltött be.
A 11 és 19 év közöttiek leginkább a Facebookon és a Netlogon töltik el a szabadidejüket. Michael Schaefberger, az intézet kutatója szerint a fiúk közel egyharmada a mobil készülékéről csatlakozik az online közösségi portáljához. Ez a tendencia pedig a közeljövőben is folytatódik, öt esztendőn belül ez az arány már el fogja érni a 95 százalékot. A fiatal felhasználók többsége 18 és 21 óra között keresi fel a közösségi oldalakat. 30 százalékuknál egy látogatás átlagosan kevesebb, mint tíz percig tart, másik 30 százalékuk viszont közel 30 percet tölt el a közösségi honlapokon. A kamaszokat leginkább mások profiljai érdeklik és szívesebben szólítanak meg valakit online, mint a valódi életben.
Minden megkérdezett tinédzsernek átlagosan 100-150 ismerőse van a közösségi platformokon és 80 százalékuk mondta azt, hogy legalább látásból ismerik a bejelölteket. A legtöbben a hobbijaikról és más szabadidős tevékenységeikről számolnak be. Kereken 70 százalékuk válaszolt úgy, hogy rendszeresen megjelentetik a fotóikat, illetve a videóikat, 5 százalékuk pedig még a mobil telefonszámát is feltünteti a profiljában. A megkérdezettek 90 százaléka nyilatkozta azt, hogy nem tart attól, hogy később problémát okozhatnak számára a fiatal korában megosztott személyes adatok.
Ausztriában tízből átlagosan hét fiatal látogatja naponta a Facebookot, a Netlogot vagy a MySpace-t. A kamaszok számára már nem az önmegvalósítás a legfontosabb, hanem az, hogy jól mutassák be magukat. "Ezt a jelenséget kifutóökonómiának is nevezik" - közölte Bernhard Heinzlmaier, a Bécsi Ifjúsági Kultúrakutató Intézet munkatársa. Ezt támasztja alá, hogy a YouTube-on látható videók kétharmada úgynevezett egoklip, vagyis az emberek önmagukat, az életüket mutatják be. 2001-ben még csak az osztrák fiatalok 33,4 százaléka használta rendszeresen a világhálót, tavaly viszont ez az arány elérte a közel 80 százalékot. A 16 és 24 év közötti közel 100 százalékának van internethozzáférése, ez néhány évvel ezelőtt szintén elképzelhetetlen lett volna.
"Egyre inkább a kommunikáció esztétikusabbá tétele kerül az előtérbe, a forma megelőzi a tartalmat" - összegezte a tapasztalatokat Heinzlmaier. A tinédzserek egyre inkább elfordulnak a hagyományos írás-olvasás kultúrától, a 11 és 14 év közöttiek 60 százaléka például kifejezetten megterhelőnek nevezte az olvasást. S hogy ehelyett mi kerül a középpontba? Nos, 70 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy naponta felkeresik valamelyik online közösségi platformot. Mint Matthias Rohrer ifjúságkutató elmondta, az okok között leggyakrabban a szociális kapcsolatok ápolása és az idő eltöltése szerepelt, az információszerzés csak kis szerepet töltött be.
A 11 és 19 év közöttiek leginkább a Facebookon és a Netlogon töltik el a szabadidejüket. Michael Schaefberger, az intézet kutatója szerint a fiúk közel egyharmada a mobil készülékéről csatlakozik az online közösségi portáljához. Ez a tendencia pedig a közeljövőben is folytatódik, öt esztendőn belül ez az arány már el fogja érni a 95 százalékot. A fiatal felhasználók többsége 18 és 21 óra között keresi fel a közösségi oldalakat. 30 százalékuknál egy látogatás átlagosan kevesebb, mint tíz percig tart, másik 30 százalékuk viszont közel 30 percet tölt el a közösségi honlapokon. A kamaszokat leginkább mások profiljai érdeklik és szívesebben szólítanak meg valakit online, mint a valódi életben.
Minden megkérdezett tinédzsernek átlagosan 100-150 ismerőse van a közösségi platformokon és 80 százalékuk mondta azt, hogy legalább látásból ismerik a bejelölteket. A legtöbben a hobbijaikról és más szabadidős tevékenységeikről számolnak be. Kereken 70 százalékuk válaszolt úgy, hogy rendszeresen megjelentetik a fotóikat, illetve a videóikat, 5 százalékuk pedig még a mobil telefonszámát is feltünteti a profiljában. A megkérdezettek 90 százaléka nyilatkozta azt, hogy nem tart attól, hogy később problémát okozhatnak számára a fiatal korában megosztott személyes adatok.