Felföldi Beáta

3D szemüvegekbe szánt kijelzőt mutatott be a Toshiba

Az elmúlt években egyre nagyobb lett az igény az olyan 3D kijelzők iránt, amelyekkel igazán valósághű képeket látunk. Nem csak a mozikba járók számára, hanem a TV előtt ülve, játék közben vagy a mobilt nyomkodva is élvezetesebb lehet a program. Nem csoda hát, hogy a térhatást keltő kijelzők piaca egyre növekszik.

Azért látunk térben, mert a bal és a jobb szemünk más-más képet lát. Tehát a képeket jobb és bal oldali részekké kell alakítani, amire kétféle megoldás létezik: szemüveggel és szemüveg nélkül (auto-stereoscopy). A mozikban leginkább az előbbit használják, aminek szintén két metódusa lehet: az egyik polarizációs szűrőt használ, a másik pedig időegységeken alapul. A Toshiba által újonnan bejelentett LCD panel a második lehetőséget alkalmazza.

A időfelosztásos megoldás lényege, hogy a bal és a jobb szem váltakozva látja a képeket egy speciális szemüveg segítségével. Amikor bal oldali kép jelenik meg, a bal oldali folyadékkristályos zár kinyílik, a jobb pedig bezárul. Amikor a jobb oldali képet látjuk, a jobb oldali zár nyílik ki, míg a bal bezár. Mivel ez a folyamat nagy sebességgel játszódik le, az agy a jobb és a bal képet együtt látja, aminek a következtében megjelenik a fejünkben a 3D-s kép. Ha a jobb oldali képet valamiért a bal szemünk is érzékeli vagy fordítva, a kép minősége romlik. Ezt a jelenséget 3D áthallásnak, 3D crosstalknak nevezzük. A szellemképektől nem csak a képminőség csorbul, de könnyen elfárad a szemünk is.


Ezeket az új folyadékkristályos lencséket erre alkalmas szemüvegkeretek segítségével használhatjuk. A Toshiba az OBC folyadékkristályos technika alkalmazásával egyesítette a nagy sebességű működést és a széles látószöget. Válaszideje mindössze 0,1 ms (zárás), kontrasztaránya pedig 5000:1. A gyorsaság mellett az eszköz hatékonyan el tudja különíteni a jobb és a bal oldali képeket, így érezhetően csökken a 3d crosstalk hatása. A széles lencsék miatt pedig sokkal élvezhetőbbé válik az aktuális film a mozikban vagy otthon. A technikának köszönhetően nem fárad el úgy a szemünk, mint egy 3D-s mozi után, emellett nagyon szép képeket érzékelhetünk vele.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #20
    Hat, a "nemszemuveges" megoldasrol nem sok szo esik.. amire kerdesem iranyult. ;) az elvet mar hallottam, de a gyakorlatat meg nem.
    Tenyleg van ilyen tv? Mivel szeparaljak el a pixelek lathatosagat? Van ember, aki vegig birja ulni mozgas nelkul??
  • bippo #19
    Gyakorlatilag De, csak akkor nem kaptak rá a népek, most meg újúlt erővel, erősebb marketinggel lenyomják az emberek torkán.
    Akkor nagyon drága volt a 120-as CRT, gépe is kevesebb embernek volt, tévében meg nem is volt ilyen. Kicsi volt a piac.
    Ma meg már minden 2. ember lcd tévét vesz, újraéled a képfrissítési mánia, most el lehet adni soksok embernek.
  • wsvap #18
    ez nem ugyan az a technológia amit már 10 éve kidobott az nvidia?
  • Balumann #17
    Hogyan működik a 3D? (itt vannak rövid leírások)
    RealD 3D - itt meg részletesen a polarizációról, meg a nem imax 3D mozitechnikákról.
  • Tetsuo #16
    "A polarszurus szemuveg nelkuli megoldasnal pedig eleg az alap kepfrissitesi frekvencia, ami nem csak olcsobb de a szemuveg es a villogas hianya miatt meg jobb kepet is ad, valamivel kisebb betekintesi szog mellett. (viszont ha elmozdulunk oldalra akkor nem szellemkepes lesz, hanem csak sima 2D-nek latszik)"

    Ez milyen technologia?
  • Balumann #15
    Hát összességében nem biztos, hogy a polarizált drágább megoldás, csak a frekvencianövelés nem csak a 3D miatt jó, szerintem ezért terjedt az el előbb. CRT monitoroknál a villogás miatt amúgyis jelentek meg 120 vagy annál magasabb Hz-es képek, amihez már csak egy szemüveg kellett.
  • Balumann #14
    A legeslegújabb technikákkal kapcsolatban lehet el vagyok maradva, de tudtommal a kijelzők nagy része akkor se tud fogadni 100-120Hz-es képfrissítés jelet (főleg fullHDTV-kre gondolok). Amikre rá van írva hogy 100Hz technológia, sőt van 200, meg ezeknek többszörösei is) csak a 60,50 vagy 23,7Hz -es képet tudják fogadni, és ezek közé interpolálnak (számítanak ki) átmeneti képkockákat, hogy a kép simább és élesebb legyen. Ráadásul mivel inputlagot, és képminőségi romlást is okoz, PC -ről ha jól tudom nem is lehet egyiken se bekapcsolni, csak natív 60Hz-en lehet működtetni (gondolom a 24p támogatásu tv-knél belehet a 24 (vagy 23,7) Hz-et is állítani filmnézésekhez).

    Így működik az LCD-tévék 100 Hz-es képfrissítése
  • DancZer #13
    Ez a technológia már régóta lézezik. Nekem volt egy ilyen szemüvegem, EXTREM 3D volt a neve, az csak CRT monitorokon működött. Hátránya az volt, hogy felezi az FPS-t és ha nem elég jó a videókari akkor szaggat a kép. Mivel nyit zár a szemüveg, ezért a kép kicsit sötétebbnek látszik, de ezt a fényerő növelésével korrigálni lehet. Anniból jobb mint a polarizált, hogy olcsóbb, és visszaadja rendesen a szineket, nem úgy mint a piros cián szemüvegek.

    Létezik egy olyan megoldás is amikor a szemüvegbe építenek kijelzőt (Virtual Reality sisakok), de ez a technológia nagyon drága, leginkább a hadsereg és a fanatikusok vesznek ilyeneket. :D A drága alatt azt értsd, hogy a 1027*768 as szemenkénti kijelzős sisak árából más autót vesz. :) Lásd: http://www.vrealities.com/hmd.html
  • levelhun #12
    Az LCD kijelzők nem használódnak el a túl gyakori képfrissítéstől? - úgyértem átlagos felhasználás mellett a folyadékkristályok helyzete nem sűrűn változik (még filmnézés közben is a kép jókra része gyakran statikus). Viszont a fent vázolt módszer megköveteli, hogy a folyadékkristályok helyzete másodpercenként ~60-szor megváltozzon. Ez nem okoz károsodást a kijelzőben?
  • kvp #11
    A legnagyobb frekvencia a digitalis vilagban mar nem ertelmezett, mert egy digitalis adatfolyam barmekkora kepfrissitesi frekvenciat hasznalhat. Regen volt az, hogy a filmek 24 kep/masodperccel, az amerikai tv adasok 60 felkep/masodperccel, az europaiak meg 50 felkep/masodperccel mukodtek. Ez ma mar csak a celluloidos filmekre es az analog tv adasokra igaz. Tehat egy 100 Hz-es tv fogadja az analog adast 50 Hz-en, ebbol csinal 25 kep/masodperces teljes kepeket, amiket 4-szer jelenit meg, csokkentve ezzel a kep villogasat. (mert az 50/25 Hz-et meg esetleg lathatja a nezo, a 100-at mar kevesbe) A jobb tv-k kapcsolni is kepesek a frekvenciak kozott, tehat a bejovo jel fuggvenyeben kepesek 96/100/120 Hz-es modban mukodni.

    Digitalis rendszereknel, foleg hd-ben az 50/60/72/75/85/100/120/150 kep/masodperc is tamogatott, a jobb szamitogepes jatekok es a valodi digitalis HD tartalmak ezt ki is hasznaljak. Egy 120 Hz-es kep 3D-s megjelenitesehez viszont mar 240 Hz-es tv kell, de ha a villogascsokkentest szolgalo tobbszoros megjelenitest is hasznalni akarjuk, akkor mar 480 Hz-es tv kell. Egy 800 Hz-es tv elvileg kepes megjeleniteni egy 200 fps-es jatekot 3D-ben, 2-szeres scan-el vagy egy sima 50 Hz-es tv adast 16-szoros scan-el.

    Persze a villogascsokkentes csak akkor szukseges ha a kijelzo villog, tehat katodsugarcsoves, projectoros vagy plazma. Aktiv matrixos LCD-k es LED-es rendszerek eseten erre nincs szukseg, ott a rekeszszemuveges 3D-hez eleg a bejovo kepfrissitesi frekvencia ketszerese.

    A polarszurus szemuveg nelkuli megoldasnal pedig eleg az alap kepfrissitesi frekvencia, ami nem csak olcsobb de a szemuveg es a villogas hianya miatt meg jobb kepet is ad, valamivel kisebb betekintesi szog mellett. (viszont ha elmozdulunk oldalra akkor nem szellemkepes lesz, hanem csak sima 2D-nek latszik)