Berta Sándor
Mobilfrekvenciákat értékesítenek Németországban
Az európai uniós tagállamban hivatalosan is megkezdődött az összesen 41 frekvenciacsomagra való licitálás, amelyben a T-Mobile, a Vodafone, az E-Plus és az O2 vesz részt.
Németországban kezdődött el az az európai frekvenciatender-sorozat, amelyben a kormányok a mobiltelefon-társaságoknak kínálnak lehetőséget arra, hogy javítsák hálózataik képességeit. Évről évre egyre több internetezésre képes okostelefont és más mobilberendezést használnak a mobilszolgáltatók ügyfelei, amelyek túlterhelik a hálózatokat. Az Egyesült Államokban San Francisco és Manhattan környékén egyre nehezebben lehet internetezni az okos telefonokkal - ez az, amit a szövetségi hálózati ügynökség szerint el akarnak kerülni Németországban.
Az aukciót Matthias Kurth, a Szövetségi Hálózatfelügyelet vezetője indította el és akár hetekig is tarthat. A licitálás során minden olyan frekvenciát értékesítenek, amely az analóg televíziós műsorszórás leállítása és a digitális átállás miatt szabadult fel. A célok között szerepel, hogy ezeket a frekvenciákat néhány hónap múlva már régiós vidéki internethozzáférések biztosítására használják fel. Az első licitálás mindössze 30 percen át tartott, a második sem vett egy óránál több időt igénybe. A négy részt vevő cégnek legfeljebb 90 perce van arra, hogy megtegye a saját licitjét az adott frekvenciacsomagra.
Az egyik frekvenciacsomagra az O2 7,5 millió eurós ajánlatot tett, ezt azonban hamar túlszárnyalta az E-Plus 8,65 millió eurós licitje. Az első órában az összes licit értéke elérte a közel 115 millió eurót és ez az összeg is mutatja, hogy óriási az érdeklődés és a harc a felszabaduló frekvenciákért. A Szövetségi Hálózatfelügyelet azt reméli, hogy összesen minimum 5, maximum 8 milliárd euróra tehet szert a licitálásokból. A befolyó összeg a német államkasszába kerül. A licitáláson használt szoftver minimum 10 000, maximum 500 000 eurós ajánlatnövekedéseket fogad csak el, azoknál kisebbeket vagy nagyobbakat nem. Két 5 MHz-es frekvenciasáv ára pedig minimum 2,5 millió euró.
"Németország most egy egyedülálló esélyt kapott arra, hogy a mobilinternet fejlesztésében az élen járjon. A frekvenciák elosztása kulcsfontosságú lépés és elősegítheti az innovációt mind a szoftverek, mind a hardverek és a hálózati technika területén. A legszebb okostelefon is csődöt mond, hogy ha nincsenek meg a használatához elengedhetetlenül szükséges frekvenciák" - összegezte véleményét Matthias Kurth.
A digitális átállás miatt felszabaduló frekvenciák értékesítésének köszönhetően különösen a vidéki internetprogramok kaphatnak új lendületet és segíthetnek eltüntetni a meglévő digitális fehér foltokat. Mind a négy konszernnek vállalnia kellett, hogy 2016. január elsejére 90 százalék feletti mobilinternet-lefedettséget biztosít az összes szövetségi tartományban. Kikötötték azt is, hogy a cégek csak akkor foglalkozhatnak a nagyobb városokkal, ha az 5000 lakosú vagy annál kisebb településeknek már megoldották az internetellátását. Németországban 2005-ben a 79,2 mobilelőfizetésből 2,3 millió volt UMTS-elérés, 2009-ben azonban már 108,3 millió mobilelőfizetésből már 24,2 millió volt az UMTS-csomag.
Németországban kezdődött el az az európai frekvenciatender-sorozat, amelyben a kormányok a mobiltelefon-társaságoknak kínálnak lehetőséget arra, hogy javítsák hálózataik képességeit. Évről évre egyre több internetezésre képes okostelefont és más mobilberendezést használnak a mobilszolgáltatók ügyfelei, amelyek túlterhelik a hálózatokat. Az Egyesült Államokban San Francisco és Manhattan környékén egyre nehezebben lehet internetezni az okos telefonokkal - ez az, amit a szövetségi hálózati ügynökség szerint el akarnak kerülni Németországban.
Az aukciót Matthias Kurth, a Szövetségi Hálózatfelügyelet vezetője indította el és akár hetekig is tarthat. A licitálás során minden olyan frekvenciát értékesítenek, amely az analóg televíziós műsorszórás leállítása és a digitális átállás miatt szabadult fel. A célok között szerepel, hogy ezeket a frekvenciákat néhány hónap múlva már régiós vidéki internethozzáférések biztosítására használják fel. Az első licitálás mindössze 30 percen át tartott, a második sem vett egy óránál több időt igénybe. A négy részt vevő cégnek legfeljebb 90 perce van arra, hogy megtegye a saját licitjét az adott frekvenciacsomagra.
Az egyik frekvenciacsomagra az O2 7,5 millió eurós ajánlatot tett, ezt azonban hamar túlszárnyalta az E-Plus 8,65 millió eurós licitje. Az első órában az összes licit értéke elérte a közel 115 millió eurót és ez az összeg is mutatja, hogy óriási az érdeklődés és a harc a felszabaduló frekvenciákért. A Szövetségi Hálózatfelügyelet azt reméli, hogy összesen minimum 5, maximum 8 milliárd euróra tehet szert a licitálásokból. A befolyó összeg a német államkasszába kerül. A licitáláson használt szoftver minimum 10 000, maximum 500 000 eurós ajánlatnövekedéseket fogad csak el, azoknál kisebbeket vagy nagyobbakat nem. Két 5 MHz-es frekvenciasáv ára pedig minimum 2,5 millió euró.
"Németország most egy egyedülálló esélyt kapott arra, hogy a mobilinternet fejlesztésében az élen járjon. A frekvenciák elosztása kulcsfontosságú lépés és elősegítheti az innovációt mind a szoftverek, mind a hardverek és a hálózati technika területén. A legszebb okostelefon is csődöt mond, hogy ha nincsenek meg a használatához elengedhetetlenül szükséges frekvenciák" - összegezte véleményét Matthias Kurth.
A digitális átállás miatt felszabaduló frekvenciák értékesítésének köszönhetően különösen a vidéki internetprogramok kaphatnak új lendületet és segíthetnek eltüntetni a meglévő digitális fehér foltokat. Mind a négy konszernnek vállalnia kellett, hogy 2016. január elsejére 90 százalék feletti mobilinternet-lefedettséget biztosít az összes szövetségi tartományban. Kikötötték azt is, hogy a cégek csak akkor foglalkozhatnak a nagyobb városokkal, ha az 5000 lakosú vagy annál kisebb településeknek már megoldották az internetellátását. Németországban 2005-ben a 79,2 mobilelőfizetésből 2,3 millió volt UMTS-elérés, 2009-ben azonban már 108,3 millió mobilelőfizetésből már 24,2 millió volt az UMTS-csomag.