Berta Sándor

A technika megváltoztatja a tinédzserek gondolkodását

Egy amerikai neuropszichológus azt kutatja, hogy a konzolok és más digitális készülékek milyen mértékben hatnak a kamaszok fejlődésére. Megváltozik az agy stimulációja. Gary Small professzor, a Kaliforniai Egyetem (UCLA) pszichológusa. Hazájában az egyik vezető neuropszichológusnak számít, fő szakterülete az agy fejlődése, a memóriafolyamatok és a digitális technológiák befolyása az emberi agyra.

"Napjainkban csak nagyon kevés tanulmány foglalkozik azzal, hogy miként hatnak az új technológiák az agyra és mit módosítanak benne. Az mindenesetre biztos, hogy valamit megváltoztatnak. A vizsgálataink során megállapítottuk, hogy a homloklebenynek nagyon fontos szerepe van ebben a folyamatban, mivel ez felel a logikus gondolkodásért. Ez a tinédzsereknél még nem alakult ki teljesen és ezért a technológia segítheti, de hátráltathatja is a logikus gondolkodást. Jó példa ez utóbbira, hogy az állandó ismétléseket tartalmazó játékok nem alkalmasak agyunk stimulálására. A tervezést és a stratégiát igénylő összetettebb játékok viszont erősíthetik a logikus gondolkozást."

"Van egy másik példa is. 8 és 23 év közötti embereknek mutattak arcokat, amelyekhez bizonyos érzelmeket tükröző arckifejezéseket kellett társítaniuk. Azoknak a fiataloknak, akik a teszt előtt 15 percen át egy erőszakos játékkal játszottak, sokkal több időre volt szükségük az arcok és az arckifejezések felismerésére" - mondta Gary Small.

A professzor úgy vélte: nem szabad elfelejteni, hogy a tinédzserek fejlődésben vannak és éppen kialakulnak a szociális képességeik. Ezt a folyamatot a technika komolyan akadályozhatja. Ő is kapcsolatban áll néhány olyan fiatallal, akik szinte csak a digitális világban élnek. Ezeknek a gyerekeknek komoly nehézségeik vannak a szemtől szembeni kommunikációban és gyakran nem tudják megfejteni az érzelmekkel kapcsolatos jeleket. Azonban nem csak ezek a veszélyek fenyegetnek.


Agyi tevékenység egy könyv olvasása (bal oldalt) és webezés közben - utóbbi jóval nagyobb aktivitást okoz

"Társas lények vagyunk, éppen ezért a számunkra a digitális kommunikáció a dopamin hatását erősíti. Az agy állandó stimulációja magában hordozza a függőség kialakulásának a kockázatát, különösen igaz ez a közösségi portálok esetében, ahol ehhez társul még egyfajta csoportos viselkedési kényszer is. Néhány tanár arról számolt be nekem, hogy kénytelenek időnként mobilozási szüneteket beiktatni a tanítás közben, mert a diákok nem bírnak ki egy óránál többet a mobiltelefonjuk és SMS-küldés nélkül. Annyira hálózatba vagyunk kötve, mint egy hangya- vagy méhkolónia, igaz nem a hormonoknak, hanem a technológiának köszönhetően."

"Az agyunk minden stimulációja megváltoztatja a hálózatba kötöttség állapotát. Mértük az internetezni kezdők és a tapasztalt böngészők agyhullámait, miközben a világhálót járták. Az eredmény: a kezdő internetezőknek azok az agyi részeik működtek a tevékenység közben, amelyek például olvasásnál is, míg a tapasztalt felhasználóknál ezzel szemben közel kétszer nagyobb agyi aktivitást mértünk" - tette hozzá a szakember.

Small szerint az agyunk az internet miatt egyre több információt raktároz el, azonban ezt nem a megszokott módon teszi, hanem megtanuljuk, hogy miként találhatjuk meg a legjobban ezeket az adatokat. Ahhoz, hogy egy telefonszámot megtaláljunk, nem kell bemagolnunk semmit, a helyes út megtalálásához is elegendő egy GPS-egység. Ezzel párhuzamosan viszont folyamatosan gyengül a biológiai emlékezetünk.

"Mindenképpen egyensúlyt kellene találnunk az online és az offline eltöltött időnk között. Ez nem csak a fiatalokra érvényes, hanem azokra a digitális bevándorlókra is, akik nem az internettel együtt nőttek fel. A technika egy csodálatos dolog, de nem mindenki tudja megfelelően kezelni. A szülőknek azt jelenti, hogy jelöljenek ki szabályokat. Nekem két tinédzserkorú gyermekem van, nálunk az étkezések ideje alatt minden technikai eszköz használata tabunak minősül. Így tudunk ugyanis beszélgetni" - szögezte le a neuropszichológus professzor.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • jaspercry #25
    Cikk nem cook , atirja az ipodom angol megfelelore sry
  • jaspercry #24
    Miert?szerinted mennyi a Magyar atlag iq? Me legy ennyie optimista. Cook szerintem meg hiteles,es men iq top Bessel hanem memoriarol,az nem ugyan az...boccs a hibakert az iPod elegge fake
  • TommyC #23
    a cikkben én nem olvastam, hogy csökkenne az intelligencia szinted, te hol olvastad?
  • tomcsa4 #22
    Egészségtelen evés közben TV-zni vagy beszélgetni. Maximum két fogás között jó beszélgetni. (De én is szoktam TV-t vagy youtube-on Heti Hetest nézni evés közben, viszont tudom, hogy egészségtelen.)
  • gombost #21
    Szerintem ez úgy, ahogy van nem igaz. Hét éves voltam, amikor az első számítógépemet megkaptam és 14, amikor először volt internetünk (azok a régi szép faxmodemes idők, brr... :)), azóta rá vagyok gyógyulva az elektronikus kütyükre (PC, okostelefonok, konzolok), nagyon sokat játszom (előfordul, hogy 6-7 órákat is), ugyanakkor az intelligenciaszintem magasan az átlag fölött van (és nem, nem netes teszteken lett lemérve). Bár ebben lehet szerepe annak, hogy gyerekkoromban egyfajta jutalomként játszhattam csak (ha megtanultam, kitakarítottam, segítettem főzni, ilyesmik).
  • B0nFire #20
    Én még ezzel a mondással nőttem fel (a 80-as években voltam gyerek): Magyar ember evés közben nem beszél! Voltak ilyen szentenciák, amelyek se nem igazak, sem értelmesek nem voltak. Evés közben is csinálni kell valamit. Ha nem kütyüzünk, akkor olvasni kell egy könyvet, vagy valami.

    A budin is olvas az ember, ha más nincs kéznél, elolvassa az illatosító flakonját, vagy a papír csomagolását. Ennyi erővel nem mindegy, hogy internetet olvasok?
  • BlackRose #19
    Yep, BALANCE... the most important thing in the World... nem csak az életben, szokásokban hanem a pénzügyekben is :) persze éppen ott látszik mennyire nem ez szerint élünk :) és aztán csodálkozunk ha esünk egy nagyot. Persze függetlenül, az aki nem úgy csinálja ahogy a körülmények követelik az nem lesz sikeres. Most ugye kérdés mi a siker? De amikor filozófálunk akkor ez igy szokott lenni az egyik kérdés inkább másik kérdéseket tár fel mint, hogy válaszhoz vezetne legalább is egy mélységig aztán már vissza kell jönni vagy a végtelenségig filozófálni fogunk :)
  • vmiki88 #18
    "nálunk az étkezések ideje alatt minden technikai eszköz használata tabunak minősül. Így tudunk ugyanis beszélgetni" - szögezte le a neuropszichológus professzor. "
    Az nálam nem lenne túl szép látvány :D, meg úgy sem szeretem, ha kaja közben azt várják, hogy beszéljek.
    Egyébként egyensúlyt kell találni. Ez a varázsszó.
  • TommyC #17
    nekem is ez a bajom az egyetemekkel ):
    hiába értek mindent/vagyok ügyes, nem tudom beseggelni azt amit általában kérnek, így ez a jegyeimen is meglátszik...
  • BlackRose #16
    Különben, okosabb emberek picit jobban látják mi van a sarok mögött, persze ők is tévednek, de a tévedés valószínűsége nálluk egy picit kisebb. Na most vannak dolgok amelyek negatívan befolyásolják a társadalom fejlődésének irányát, és csak nagyon kevésen múlik néha, hogy valami pontosan milyen irányban fejlődik, sokszor akár véletlenűségen is. Ezért mondtam, hogy igen is meg nem is.

    Minden döntésnek megvan a következménye, a döntés végrehajtás hatékonyságának még jobban... szóval erre gondoltam, az igazi gond amikor valami nagy rétegekre terjed ki még akkor amikor csak gyerekcipőben áll, és a központi irányítás így szokta csinálni és akkor mire észbekapunk már késő, már sok tözet kell oltani, nem csak egy cég vagy egy falú vagy egy város, kőrzet találja magát problémában, hanem egy ország vagy pl. EU esetében akár egy főldrész is... rossz döntések ilyen esetben óriási terhet jelentenek.