HENT hírlevél
A 3D technológiai előnyt nyújt a kalózokkal szemben
James Cameron Avatar című opuszának elképesztő sikere némi előnyt biztosíthat a stúdióknak a kalózokkal szemben, hiszen a 3 dimenziós technológia nyújtotta filmélményt egyelőre csak a mozikban élvezhetik a fogyasztók. Sem a kalózok nem tudják reprodukálni az effektust, sem az otthoni készülékek nem alkalmasak a látvány közvetítésére.
Nem kis boldogságra adott okot a filmiparnak James Cameron vizuális elemekben gazdag alkotásának, az Avatarnak a sikere. Miközben a film sorra dönti meg a nézettségi és bevételi rekordokat, a stúdiók folyamatosan jelentik be készülő új háromdimenziós filmjeiket. Ez nem is meglepő, hiszen a nézőket valahogy be kell csábítani a moziba. Ráadásul a látványbeli többletet nyújtó alkotások népszerűsége lélegzetvételnyi szünethez juttatja a gyártókat a kalózkodással szembeni harcban, hiszen a háromdimenziós filmek iránti feketepiaci kereslet gyakorlatilag még nem létezik.
Sem az otthoni készülékek, sem a kalózfilmek nem tudják ugyanis visszaadni ugyanazt a látványt. Ugyanakkor több elektronikai gyártó is jelezte, hogy még az idén piacra dobja 3D-kompatibilis televíziókészülékét, így ha ezek elegendő számú háztartásban megjelennek, megjelenik majd az igény a kalóz 3D-s filmekre is. A kérdés az, képesek lesznek-e a hamisítók az új technológiájú filmeket is másolni, és, ha igen, mikor?
A kalózfilmek terjesztésének jelenleg két iránya van: a moziban felvett filmeket sokszorosítják (ezek teszik az új feketepiaci megjelenések 90 százalékát) vagy a piaci forgalomba kerülő, illetve a screener DVD lemezekről készült illegális másolatokat terjesztik fizikai hordozón és az interneten.
A háromdimenziós filmek esetében az előbbi jelenleg technikailag kivitelezhetetlen, mivel a kamerák nem képesek rögzíteni az egymásra vetülő, polarizált képrétegekből összeálló háromdimenziós látványt. Ráadásul az Avatar esetében is alkalmazott RealD technológia másodpercenként sokkal több képkockát használ, mint a hagyományos filmek, így ezek kamerás rögzítése csak elmosódott képet eredményezhet. Főként technológiai újdonsága miatt a 3D-s Blu-ray filmek másolása sem kivitelezhető.
Ráadásul az ilyen lemezek esetében a stúdiók képrétegenként további másolásvédő elemek beépítését is meg tudják oldani, amely tovább nehezíti a biztonsági kódok feltörését. A szakértők szerint a stúdiók öröme nem feltétlenül lesz hosszú életű: a kalózok eddig is felülkerekedtek a technológiai problémákon, idővel a 3D jelentette kihívást is kezelni fogják. Így a valódi kérdés az, a stúdiók képesek lesznek-e pillanatnyi előnyüket hosszú távon is a javukra fordítani?
Nem kis boldogságra adott okot a filmiparnak James Cameron vizuális elemekben gazdag alkotásának, az Avatarnak a sikere. Miközben a film sorra dönti meg a nézettségi és bevételi rekordokat, a stúdiók folyamatosan jelentik be készülő új háromdimenziós filmjeiket. Ez nem is meglepő, hiszen a nézőket valahogy be kell csábítani a moziba. Ráadásul a látványbeli többletet nyújtó alkotások népszerűsége lélegzetvételnyi szünethez juttatja a gyártókat a kalózkodással szembeni harcban, hiszen a háromdimenziós filmek iránti feketepiaci kereslet gyakorlatilag még nem létezik.
Sem az otthoni készülékek, sem a kalózfilmek nem tudják ugyanis visszaadni ugyanazt a látványt. Ugyanakkor több elektronikai gyártó is jelezte, hogy még az idén piacra dobja 3D-kompatibilis televíziókészülékét, így ha ezek elegendő számú háztartásban megjelennek, megjelenik majd az igény a kalóz 3D-s filmekre is. A kérdés az, képesek lesznek-e a hamisítók az új technológiájú filmeket is másolni, és, ha igen, mikor?
A kalózfilmek terjesztésének jelenleg két iránya van: a moziban felvett filmeket sokszorosítják (ezek teszik az új feketepiaci megjelenések 90 százalékát) vagy a piaci forgalomba kerülő, illetve a screener DVD lemezekről készült illegális másolatokat terjesztik fizikai hordozón és az interneten.
A háromdimenziós filmek esetében az előbbi jelenleg technikailag kivitelezhetetlen, mivel a kamerák nem képesek rögzíteni az egymásra vetülő, polarizált képrétegekből összeálló háromdimenziós látványt. Ráadásul az Avatar esetében is alkalmazott RealD technológia másodpercenként sokkal több képkockát használ, mint a hagyományos filmek, így ezek kamerás rögzítése csak elmosódott képet eredményezhet. Főként technológiai újdonsága miatt a 3D-s Blu-ray filmek másolása sem kivitelezhető.
Ráadásul az ilyen lemezek esetében a stúdiók képrétegenként további másolásvédő elemek beépítését is meg tudják oldani, amely tovább nehezíti a biztonsági kódok feltörését. A szakértők szerint a stúdiók öröme nem feltétlenül lesz hosszú életű: a kalózok eddig is felülkerekedtek a technológiai problémákon, idővel a 3D jelentette kihívást is kezelni fogják. Így a valódi kérdés az, a stúdiók képesek lesznek-e pillanatnyi előnyüket hosszú távon is a javukra fordítani?