Berta Sándor
Véget ért a magánélet korszaka?
Nagy vihart kavart Mark Zuckerbergnek, a Facebook alapítójának nyilatkozata, aki szerint adatvédelem gyengesége terén ők csak a megváltozott társadalmi szokásokhoz alkalmazkodnak.
A Crunchies Awards nevű díjkiosztó keretében a TechCrunch munkatársa a Facebook új adatvédelmi beállításairól kérdezte Zuckerberget, aki körülbelül annyival intézte el a kérdést, hogy azért kellenek a lazább adatvédelmi beállítások, mert ez a társadalmi trend és ehhez kell alkalmazkodniuk. A kijelentés elég szerencsétlenre és félreérthetőre sikeredett, ami miatt természetesen azonnal támadások kereszttüzébe került a közösségi portál vezetője.
A legnagyobb vitát azonban nem is ez, hanem még az adatvédelmi beállítások tavaly decemberi megváltoztatása váltotta ki, ami alapján elvileg kiadható harmadik fél részére a regisztrált tagok neve, a profilképük, a nemük, a lakóhelyük, a Facebook-kapcsolataik listája, illetve hogy mely hálózatok és oldalak tagjai. Michael Arrington, a TechCrunch bloggere mindenképpen választ akart kapni arra a kérdésre, hogy a Facebook miért írja elő a tagjainak, hogy tegyék ezeket a részben személyes adatokat elérhetővé mások számára?
Zuckerberg válasza érdekes volt: "Amikor én a szobámban a Harvardon elkezdtem a Facebookot építeni, sok ember megkérdezte tőlem, hogy miért kellene nekik információkat közölniük magukról a weben? Ez a hozzáállás az elmúlt öt évben megváltozott. Az emberek ma már egyetértenek azzal, hogy megosszák az információikat másokkal és egyre nyíltabbak másokkal szemben. Egyszerűen idővel változtak a szociális normák. A Facebook csak erre a fejlődésre reagál. A mi szerepünk ebben a rendszerben az, hogy ezeket a változásokat mindig beépítsük és a szoftverünket ezekhez a módosításokhoz igazítsuk úgy, hogy visszatükrözze a jelenlegi szociális normákat."
Tény, hogy a fiatal szakembernek részben igaza van, hiszen folyamatosan változik az, hogy mit tekintenek az emberek a magánéletük részének és mit osztanak meg másokkal. Ugyanakkor az is igaz, hogy ezeket az információkat gyakran nem önszántukból adják ki. Zuckerberg csupán egyetlen, a legfontosabb kérdésre nem válaszolt: miért kényszeríti a Facebook a felhasználókat arra, hogy bizonyos információkat kiadjanak magukról azért, ha továbbra is használni akarják a szolgáltatást?
A Readwriteweb nevű blog így kommentálta a nyilatkozatot: "Zuckerberg szerint az adatvédelem korszaka leáldozott". Ugyan a szakember ezt így soha nem mondta, azonban az igenis elgondolkoztató, hogy a legnépszerűbb közösségi portál a látogatói védelme helyett fontosabbnak tekinti a személyes adatok megadását. Mindenesetre a Facebook alapítója gondoskodott arról, hogy az adatvédelmi szakemberek és szervezetek jó ideig ne maradjanak munka nélkül.
A Crunchies Awards nevű díjkiosztó keretében a TechCrunch munkatársa a Facebook új adatvédelmi beállításairól kérdezte Zuckerberget, aki körülbelül annyival intézte el a kérdést, hogy azért kellenek a lazább adatvédelmi beállítások, mert ez a társadalmi trend és ehhez kell alkalmazkodniuk. A kijelentés elég szerencsétlenre és félreérthetőre sikeredett, ami miatt természetesen azonnal támadások kereszttüzébe került a közösségi portál vezetője.
A legnagyobb vitát azonban nem is ez, hanem még az adatvédelmi beállítások tavaly decemberi megváltoztatása váltotta ki, ami alapján elvileg kiadható harmadik fél részére a regisztrált tagok neve, a profilképük, a nemük, a lakóhelyük, a Facebook-kapcsolataik listája, illetve hogy mely hálózatok és oldalak tagjai. Michael Arrington, a TechCrunch bloggere mindenképpen választ akart kapni arra a kérdésre, hogy a Facebook miért írja elő a tagjainak, hogy tegyék ezeket a részben személyes adatokat elérhetővé mások számára?
Zuckerberg válasza érdekes volt: "Amikor én a szobámban a Harvardon elkezdtem a Facebookot építeni, sok ember megkérdezte tőlem, hogy miért kellene nekik információkat közölniük magukról a weben? Ez a hozzáállás az elmúlt öt évben megváltozott. Az emberek ma már egyetértenek azzal, hogy megosszák az információikat másokkal és egyre nyíltabbak másokkal szemben. Egyszerűen idővel változtak a szociális normák. A Facebook csak erre a fejlődésre reagál. A mi szerepünk ebben a rendszerben az, hogy ezeket a változásokat mindig beépítsük és a szoftverünket ezekhez a módosításokhoz igazítsuk úgy, hogy visszatükrözze a jelenlegi szociális normákat."
Tény, hogy a fiatal szakembernek részben igaza van, hiszen folyamatosan változik az, hogy mit tekintenek az emberek a magánéletük részének és mit osztanak meg másokkal. Ugyanakkor az is igaz, hogy ezeket az információkat gyakran nem önszántukból adják ki. Zuckerberg csupán egyetlen, a legfontosabb kérdésre nem válaszolt: miért kényszeríti a Facebook a felhasználókat arra, hogy bizonyos információkat kiadjanak magukról azért, ha továbbra is használni akarják a szolgáltatást?
A Readwriteweb nevű blog így kommentálta a nyilatkozatot: "Zuckerberg szerint az adatvédelem korszaka leáldozott". Ugyan a szakember ezt így soha nem mondta, azonban az igenis elgondolkoztató, hogy a legnépszerűbb közösségi portál a látogatói védelme helyett fontosabbnak tekinti a személyes adatok megadását. Mindenesetre a Facebook alapítója gondoskodott arról, hogy az adatvédelmi szakemberek és szervezetek jó ideig ne maradjanak munka nélkül.