Berta Sándor
Az Avatár hozza el a 3D-s áttörést
Úgy tűnik elérkezett az a pillanat, amire a filmipar éveken keresztül várt. Világszerte folyamatosan nő a 3D-s technológiákat használó filmszínházak száma.
Az igazi áttörés James Cameron művének, az Avatarnak a bemutatójához kötődik. Minden jel arra mutat, hogy a legtöbb mozi ennek a premierjére időzíti az új technológiák bevezetését. "A 3D korábban egy technikai dolog volt, amit arra használtak, hogy kicsit felturbózzák a B- vagy C-kategóriás alkotásokat. Egy 3D-s film jóval több nézőt, átlagosan háromszor annyit vonz a moziba mint a hagyományos kiadások" - nyilatkozta a mozik jövőképével foglalkozó Jan Oesterlin.
Mindez azonban megváltozott. Hollywoodból ugyanis egy szabályos 3D moziőrület indult el. Az új technikát számos rendező támogatja, köztük van a már említett James Cameron is. Steven Spielberg pedig Peter Jacksonnal közösen a Tim and Struppi képregény megfilmesítésén dolgozik, a kész mű természetesen 3D-s alkotás lesz. Tim Burton az Alice Csodaországban utolsó simításait végzi, míg a Dreamworks Animation, amelynek nevéhez a Shrek köthető, már mindegyik filmjét 3D-ben készíti el.
"Ez a filmek és az elmúlt 30 év mozitörténetének legnagyobb eseménye" - jegyezte meg nem véletlenül Jeffrey Katzenberg, a Dreamworks első embere, aki egyébként sokan csak 3D Pápának neveznek. A legfontosabb változás, hogy az új filmek megtekintéséhez már nincs szükség a régi különleges szemüvegekre. A Jégkorszak harmadik részét csak Németországban közel 9 millióan látták és 56,5 millió eurót hozott a konyhára. Ez utóbbi adatot tekintve az év legsikeresebb lett az európai uniós tagállamban. "Ugyan csak a mozik tíz százalékában vetítették a 3D-s verziót, de így is a forgalom 30 százalékát ennek köszönhetjük" - közölte Vincent de La Tour, a Jégkorszak és az Avatart jegyző 20th Century Fox vezetője.
A 3D-s moziélménynek ugyanakkor ára is van, egy jegy 2-3 euróval többe kerül. Ennek oka, hogy az új megoldásnak van még két komoly hátránya, az egyik a mozik felszerelésének ára. Egyetlen terem 3D-s vetítésre alkalmassá tétele ugyanis potom 140 000 eurót emészt fel. Ennek ellenére a legtöbb filmszínház nem gondolkozik sokat azon, hogy belevágjon-e a projektbe, ma már létszükséglet a túléléshez. A másik komoly problémát az jelenti, hogy egy 3D-s film elkészítése átlagosan 10-30 százalékkal többe kerül, mint egy hagyományos mű leforgatása. A folyamat ennek ellenére feltartóztathatatlan, 2010-ben például már 26 filmpremier esetében lesz 3D-s vetítés.
Szerencsére a változásból Magyarország sem marad ki és egyre több termet alakítanak át, hogy megfeleljenek a digitális 3D-s technikával készült filmek vetítésére. Érdekesség, hogy vidéken már több 3D-s filmszínház van, mint Budapesten.
Az igazi áttörés James Cameron művének, az Avatarnak a bemutatójához kötődik. Minden jel arra mutat, hogy a legtöbb mozi ennek a premierjére időzíti az új technológiák bevezetését. "A 3D korábban egy technikai dolog volt, amit arra használtak, hogy kicsit felturbózzák a B- vagy C-kategóriás alkotásokat. Egy 3D-s film jóval több nézőt, átlagosan háromszor annyit vonz a moziba mint a hagyományos kiadások" - nyilatkozta a mozik jövőképével foglalkozó Jan Oesterlin.
Mindez azonban megváltozott. Hollywoodból ugyanis egy szabályos 3D moziőrület indult el. Az új technikát számos rendező támogatja, köztük van a már említett James Cameron is. Steven Spielberg pedig Peter Jacksonnal közösen a Tim and Struppi képregény megfilmesítésén dolgozik, a kész mű természetesen 3D-s alkotás lesz. Tim Burton az Alice Csodaországban utolsó simításait végzi, míg a Dreamworks Animation, amelynek nevéhez a Shrek köthető, már mindegyik filmjét 3D-ben készíti el.
"Ez a filmek és az elmúlt 30 év mozitörténetének legnagyobb eseménye" - jegyezte meg nem véletlenül Jeffrey Katzenberg, a Dreamworks első embere, aki egyébként sokan csak 3D Pápának neveznek. A legfontosabb változás, hogy az új filmek megtekintéséhez már nincs szükség a régi különleges szemüvegekre. A Jégkorszak harmadik részét csak Németországban közel 9 millióan látták és 56,5 millió eurót hozott a konyhára. Ez utóbbi adatot tekintve az év legsikeresebb lett az európai uniós tagállamban. "Ugyan csak a mozik tíz százalékában vetítették a 3D-s verziót, de így is a forgalom 30 százalékát ennek köszönhetjük" - közölte Vincent de La Tour, a Jégkorszak és az Avatart jegyző 20th Century Fox vezetője.
A 3D-s moziélménynek ugyanakkor ára is van, egy jegy 2-3 euróval többe kerül. Ennek oka, hogy az új megoldásnak van még két komoly hátránya, az egyik a mozik felszerelésének ára. Egyetlen terem 3D-s vetítésre alkalmassá tétele ugyanis potom 140 000 eurót emészt fel. Ennek ellenére a legtöbb filmszínház nem gondolkozik sokat azon, hogy belevágjon-e a projektbe, ma már létszükséglet a túléléshez. A másik komoly problémát az jelenti, hogy egy 3D-s film elkészítése átlagosan 10-30 százalékkal többe kerül, mint egy hagyományos mű leforgatása. A folyamat ennek ellenére feltartóztathatatlan, 2010-ben például már 26 filmpremier esetében lesz 3D-s vetítés.
Szerencsére a változásból Magyarország sem marad ki és egyre több termet alakítanak át, hogy megfeleljenek a digitális 3D-s technikával készült filmek vetítésére. Érdekesség, hogy vidéken már több 3D-s filmszínház van, mint Budapesten.