Napi Online
Csalások miatt csökkentek a bankkártyák limitjei
Az elmúlt napokban a megnövekedett kártyás visszaélések miatt több bank is szigorított a kártyás költési limiteken.
Az AXA a plasztikok napi limitszintjét 100 ezer forintra húzta vissza. A bank eseti limitmódosítást engedélyez, de azt is maximum 200 ezer forintig. Ez is csak három napig maradhat azonban érvényben, ezt követően automatikusan visszaáll a korábbi standard érték.
A KDB Bank november 16-ától alkalmazza az új limitszinteket. A készpénzfelvételi limit kártyatípustól függően 50-200 ezer forintra módosult, míg a napi vásárlási limitet egységesen 200 ezer forintban határozták meg. Itt az eseti limitemelésre maximum 15 napos időintervallumban kerülhet sor. Sütő Ágnes, a bank ügyvezető igazgatója fontosnak tartotta megemlíteni, hogy a kártyás fizetések biztonsága érdekében a KDB Bank valamennyi dombornyomásos (classic, gold) kártyával rendelkező ügyfele számára ingyenesen bevezette az sms-kontrollt. A limiteket az ügyfelek nemcsak a call centeren, a netbankon keresztül is módosíthatják, sőt hamarosan esetileg akár sms-ben is kérhetik ezt.
A Raiffeisen Bank egyelőre csak tervezi a limitek módosítását. Az Ersténél - mondták el - már évekkel korábban szigorították a limiteket. A bank ma már egyéb kártyabiztonságot növelő megoldásokat vizsgál. Az UniCreditnél azt javasolják az ügyfeleknek, hogy tartsák alacsonyan a limitet, a biztonság kedvéért szükség esetén inkább emeltessék fel, a vásárlás után pedig csökkentessék vissza. A limitmódosítást az UniCredit Bank a kondíciós listában megadott standard limitösszegek alatt díjmentesen biztosítja.
A K&H is felhívja ügyfelei figyelmét a napi limit helyes beállítására és a mobilinfo-szolgáltatás fontosságára. A CIB Banknál még nem vezettek be különösebb szigorításokat, egyelőre monitorozással, illetve - gyanú esetén - gyors reagálással igyekeznek megelőzni a visszaéléseket.
A nagyobb bankok persze előnyben vannak kisebb versenytársaikkal szemben, náluk ugyanis 7/24 órás kártyamonitoring-rendszerek működnek. Ahogy az OTP-nél elmondták, a tevékenység során a hitelintézet kockázatkezelő szakemberei az online bankkártya-monitoringrendszer segítségével kiszűrik a kártyabirtokosok szokásaitól eltérő és a visszaélésgyanús készpénzfelvételi és vásárlási tranzakciókat. A rendszer riasztást küld a folyamatosan készenlétben álló elemző szakembereknek.
Amennyiben a kockázatkezelők gyanúsnak ítélik a tranzakció(ka)t, megteszik a szükséges megelőző, akár korlátozó lépéseket (felhívják a bankkártyabirtokost, az ügyfél eléréséig a bankkártya használatát átmenetileg korlátozzák). Szükség esetén a pénzintézet munkatársai azonnal értesítik a rendőrséget a visszaélésről - a bank tájékoztatása szerint a rendszernek köszönhetően már számos bűnelkövetőt sikerült a visszaélések helyszínein elfogni.
A kártyás fizetések védelmének érdekes rendszerét fejlesztette ki a CIB Bank, amikor egyik ügyfelének - tévedésből - nullaforintos napi kártyás költési limitet állított be. Szakemberek szerint az ilyen limitbeállítás lehetősége önmagában is problémás, hiszen nullaforintos limitet csak a letiltott kártyáknál van értelme bevezetni, azt viszont nem az ügyfél kérésére lépi meg a bank. Épp ezért szakértők úgy vélik, hogy a szoftver beállításakor voltak figyelmetlenek az informatikusok a CIB-nél.
Az AXA a plasztikok napi limitszintjét 100 ezer forintra húzta vissza. A bank eseti limitmódosítást engedélyez, de azt is maximum 200 ezer forintig. Ez is csak három napig maradhat azonban érvényben, ezt követően automatikusan visszaáll a korábbi standard érték.
A KDB Bank november 16-ától alkalmazza az új limitszinteket. A készpénzfelvételi limit kártyatípustól függően 50-200 ezer forintra módosult, míg a napi vásárlási limitet egységesen 200 ezer forintban határozták meg. Itt az eseti limitemelésre maximum 15 napos időintervallumban kerülhet sor. Sütő Ágnes, a bank ügyvezető igazgatója fontosnak tartotta megemlíteni, hogy a kártyás fizetések biztonsága érdekében a KDB Bank valamennyi dombornyomásos (classic, gold) kártyával rendelkező ügyfele számára ingyenesen bevezette az sms-kontrollt. A limiteket az ügyfelek nemcsak a call centeren, a netbankon keresztül is módosíthatják, sőt hamarosan esetileg akár sms-ben is kérhetik ezt.
A Raiffeisen Bank egyelőre csak tervezi a limitek módosítását. Az Ersténél - mondták el - már évekkel korábban szigorították a limiteket. A bank ma már egyéb kártyabiztonságot növelő megoldásokat vizsgál. Az UniCreditnél azt javasolják az ügyfeleknek, hogy tartsák alacsonyan a limitet, a biztonság kedvéért szükség esetén inkább emeltessék fel, a vásárlás után pedig csökkentessék vissza. A limitmódosítást az UniCredit Bank a kondíciós listában megadott standard limitösszegek alatt díjmentesen biztosítja.
A K&H is felhívja ügyfelei figyelmét a napi limit helyes beállítására és a mobilinfo-szolgáltatás fontosságára. A CIB Banknál még nem vezettek be különösebb szigorításokat, egyelőre monitorozással, illetve - gyanú esetén - gyors reagálással igyekeznek megelőzni a visszaéléseket.
A nagyobb bankok persze előnyben vannak kisebb versenytársaikkal szemben, náluk ugyanis 7/24 órás kártyamonitoring-rendszerek működnek. Ahogy az OTP-nél elmondták, a tevékenység során a hitelintézet kockázatkezelő szakemberei az online bankkártya-monitoringrendszer segítségével kiszűrik a kártyabirtokosok szokásaitól eltérő és a visszaélésgyanús készpénzfelvételi és vásárlási tranzakciókat. A rendszer riasztást küld a folyamatosan készenlétben álló elemző szakembereknek.
Amennyiben a kockázatkezelők gyanúsnak ítélik a tranzakció(ka)t, megteszik a szükséges megelőző, akár korlátozó lépéseket (felhívják a bankkártyabirtokost, az ügyfél eléréséig a bankkártya használatát átmenetileg korlátozzák). Szükség esetén a pénzintézet munkatársai azonnal értesítik a rendőrséget a visszaélésről - a bank tájékoztatása szerint a rendszernek köszönhetően már számos bűnelkövetőt sikerült a visszaélések helyszínein elfogni.
A kártyás fizetések védelmének érdekes rendszerét fejlesztette ki a CIB Bank, amikor egyik ügyfelének - tévedésből - nullaforintos napi kártyás költési limitet állított be. Szakemberek szerint az ilyen limitbeállítás lehetősége önmagában is problémás, hiszen nullaforintos limitet csak a letiltott kártyáknál van értelme bevezetni, azt viszont nem az ügyfél kérésére lépi meg a bank. Épp ezért szakértők úgy vélik, hogy a szoftver beállításakor voltak figyelmetlenek az informatikusok a CIB-nél.