Berta Sándor
Brit fiatalok: nincs élet az internet nélkül
Érdekes eredménnyel zárult a Youthnet brit ifjúsági szervezet legfrissebb felmérése. A Youthnet munkatársai arra a kérdésre akartak választ kapni, hogy mennyire nélkülözhetetlen a szigetországi tinédzserek életében az internet?
A szakemberek összesen ezer 16 és 24 év közötti brit személyt kérdeztek meg az online szokásairól. A korosztály tagjainak 75 százaléka egész egyszerűen nem tudná elképzelni az életét a világháló és az online szolgáltatások nélkül. A brit fiatalok többsége gyakorlatilag az interneten nő fel, ott éli az életét, s úgy tűnik, hogy szinte csak enni, inni, aludni és kisebb-nagyobb dolgait elvégezni "jár haza".
A válaszadók zöme az információkeresésben a legtöbben a Google-t részesítik előnyben. Csak ezután keresnek fel más oldalakat vagy fogadják el a barátaik, illetve családtagjaik tanácsait. Pénzügyi kérdésekben viszont megfordul a sorrend. A megkérdezettek 33 százaléka azonnal a szüleit keresné meg és csak 12 százalékuk vetné fel a kérdést valamilyen internetes fórumban. Az internetet a tinédzserek 76 százaléka gondolta biztonságos helynek, annak ellenére, hogy 77 százalékuk tisztában van vele: nem tudhatják pontosan, ki ül a másik számítógép előtt. 31 százalékuknak már voltak rossz tapasztalataik, amikor mások hamis színben tüntetve fel magukat próbáltak hozzájuk közeledni.
Szexuális jellegű vagy más intimebb kérdésekkel a 27 százalékuk először a barátját kérdezné, 13 százalékuk viszont azonnal a világhálón próbálna meg választ találni az őt érdeklő témára. A szülőkhöz és a testvéreikhez viszont gyakorlatilag egyikük sem fordulna a problémájával. A lányok 51 százaléka azzal érvelt, hogy szeretnének online névtelenségbe burkolózni és nem kiteregetni a dolgaikat. Ezzel szemben a fiúk 38 százaléka számára a virtuális kapcsolatok és tanácskérések egyszerűen kényelmesebbek.
Összességében a lányok jóval inkább online intézik az ügyeiket és keresnek információkat, mint a fiúk. Előbbieknél ez az arány 87, utóbbiaknál 77 százalék.
Mindkét csoport tagjainak ugyanakkor fontos a széles körű tájékozódás, mert csak ezután alakítják ki a véleményüket. A válaszadók 53 százaléka azonban leszögezte, hogy a virtuális térben annyi adat és információ van, hogy nehéz eldönteni, melyik a hasznos és melyik nem az.
A szakemberek összesen ezer 16 és 24 év közötti brit személyt kérdeztek meg az online szokásairól. A korosztály tagjainak 75 százaléka egész egyszerűen nem tudná elképzelni az életét a világháló és az online szolgáltatások nélkül. A brit fiatalok többsége gyakorlatilag az interneten nő fel, ott éli az életét, s úgy tűnik, hogy szinte csak enni, inni, aludni és kisebb-nagyobb dolgait elvégezni "jár haza".
A válaszadók zöme az információkeresésben a legtöbben a Google-t részesítik előnyben. Csak ezután keresnek fel más oldalakat vagy fogadják el a barátaik, illetve családtagjaik tanácsait. Pénzügyi kérdésekben viszont megfordul a sorrend. A megkérdezettek 33 százaléka azonnal a szüleit keresné meg és csak 12 százalékuk vetné fel a kérdést valamilyen internetes fórumban. Az internetet a tinédzserek 76 százaléka gondolta biztonságos helynek, annak ellenére, hogy 77 százalékuk tisztában van vele: nem tudhatják pontosan, ki ül a másik számítógép előtt. 31 százalékuknak már voltak rossz tapasztalataik, amikor mások hamis színben tüntetve fel magukat próbáltak hozzájuk közeledni.
Szexuális jellegű vagy más intimebb kérdésekkel a 27 százalékuk először a barátját kérdezné, 13 százalékuk viszont azonnal a világhálón próbálna meg választ találni az őt érdeklő témára. A szülőkhöz és a testvéreikhez viszont gyakorlatilag egyikük sem fordulna a problémájával. A lányok 51 százaléka azzal érvelt, hogy szeretnének online névtelenségbe burkolózni és nem kiteregetni a dolgaikat. Ezzel szemben a fiúk 38 százaléka számára a virtuális kapcsolatok és tanácskérések egyszerűen kényelmesebbek.
Összességében a lányok jóval inkább online intézik az ügyeiket és keresnek információkat, mint a fiúk. Előbbieknél ez az arány 87, utóbbiaknál 77 százalék.
Mindkét csoport tagjainak ugyanakkor fontos a széles körű tájékozódás, mert csak ezután alakítják ki a véleményüket. A válaszadók 53 százaléka azonban leszögezte, hogy a virtuális térben annyi adat és információ van, hogy nehéz eldönteni, melyik a hasznos és melyik nem az.