Gyurkity Péter
Nyögvenyelősen érkezik az OLED TV
Az OLED-technológiában érdekelt nagyobb gyártók a múlt héten gyűltek össze, hogy megvitassák az ágazat helyzetét és a várható menetrendet. Évekre vagyunk még az áttöréstől, de azt mindenképpen elérjük majd.
A DisplaySearch a múlt heti találkozót követően számolt be a fontosabb adatokról, amelyet az itt kötelező kitekintéssel egészítettek ki. Megtudhattuk, hogy 2009 második negyedéve az eddigi legjobb volt az OLED-szegmensben, ami rendkívül jó hír, hiszen a gazdasági válság épp akkor kezdődött, amikor a gyártók az első nagyobb megugrást készítették elő. Most már visszataláltak a helyes vágányra, ám legnagyobb problémák még mindig komoly kihívást jelentenek számukra.
Emlékezhetünk arra, hogy a Sony dobott piacra elsőként OLED TV készüléket, ám annak 11 hüvelykes kijelzője nyilván nem veheti fel a versenyt a nagyobb változatokkal, a cég pedig nagy akadályokkal találta szembe magát a méret növelésénél (a készülék még most is 2500 dollárba kerül). Most olyan gyártók rágják magukat a kérdésen, mint az LG és Samsung - előbbi még az év vége előtt ígéri 15 hüvelykes kijelzőjét, ami mindenképpen üdvözlendő, ám ennek kapcsán is nagy gondokkal küszködnek. A gyártóknak ugyanis először bizonyítaniuk kellene, hogy a technológia megfelelő mértékben skálázható, ennek hiányában ugyanis öngyilkosság lenne felépíteni és beindítani a szükséges gyártósorokat, amelyek legalább 1 milliárd dollárba kerülnének. Addig maradnak a kisebb, 2-3 hüvelykes kijelzők gyártására kialakított üzemek, amelyek viszont nem éppen optimálisak egy ilyen feladat teljesítéséhez.
Jól példázza ezt, hogy az LG havonta mindössze 200 ezer darab 15 hüvelykes kijelzőt tudna elkészíteni a meglévő gyártósorokon, miközben a Samsung az okostelefonokba szánt kisebb példányokból havi 10 millió tud leszállítani. Ennek eredményeként a nagyobb változat nem tud profitot termelni, sem pedig a keresletet kielégíteni, így a skálázhatóság visszaigazolásáig ördögi körből próbálnak kitörni a gyártók. További 2-3 év kemény munkára lesz tehát szükség ahhoz, hogy megérkezzenek az emberi áron kínált nagyobb kijelzők (2012-ig legfeljebb 19 hüvelykes példányokat irányoznak elő).
Az évtized közepére befutnak majd a 20-30 hüvelykes példányok, vagyis az igazi áttörést akkor érjük majd el. Ezeket a készülékeket már OLED asztali monitorok és noteszgépek egészítik majd ki, nagyjából a megszokott árakon.
A DisplaySearch a múlt heti találkozót követően számolt be a fontosabb adatokról, amelyet az itt kötelező kitekintéssel egészítettek ki. Megtudhattuk, hogy 2009 második negyedéve az eddigi legjobb volt az OLED-szegmensben, ami rendkívül jó hír, hiszen a gazdasági válság épp akkor kezdődött, amikor a gyártók az első nagyobb megugrást készítették elő. Most már visszataláltak a helyes vágányra, ám legnagyobb problémák még mindig komoly kihívást jelentenek számukra.
Emlékezhetünk arra, hogy a Sony dobott piacra elsőként OLED TV készüléket, ám annak 11 hüvelykes kijelzője nyilván nem veheti fel a versenyt a nagyobb változatokkal, a cég pedig nagy akadályokkal találta szembe magát a méret növelésénél (a készülék még most is 2500 dollárba kerül). Most olyan gyártók rágják magukat a kérdésen, mint az LG és Samsung - előbbi még az év vége előtt ígéri 15 hüvelykes kijelzőjét, ami mindenképpen üdvözlendő, ám ennek kapcsán is nagy gondokkal küszködnek. A gyártóknak ugyanis először bizonyítaniuk kellene, hogy a technológia megfelelő mértékben skálázható, ennek hiányában ugyanis öngyilkosság lenne felépíteni és beindítani a szükséges gyártósorokat, amelyek legalább 1 milliárd dollárba kerülnének. Addig maradnak a kisebb, 2-3 hüvelykes kijelzők gyártására kialakított üzemek, amelyek viszont nem éppen optimálisak egy ilyen feladat teljesítéséhez.
Jól példázza ezt, hogy az LG havonta mindössze 200 ezer darab 15 hüvelykes kijelzőt tudna elkészíteni a meglévő gyártósorokon, miközben a Samsung az okostelefonokba szánt kisebb példányokból havi 10 millió tud leszállítani. Ennek eredményeként a nagyobb változat nem tud profitot termelni, sem pedig a keresletet kielégíteni, így a skálázhatóság visszaigazolásáig ördögi körből próbálnak kitörni a gyártók. További 2-3 év kemény munkára lesz tehát szükség ahhoz, hogy megérkezzenek az emberi áron kínált nagyobb kijelzők (2012-ig legfeljebb 19 hüvelykes példányokat irányoznak elő).
Az évtized közepére befutnak majd a 20-30 hüvelykes példányok, vagyis az igazi áttörést akkor érjük majd el. Ezeket a készülékeket már OLED asztali monitorok és noteszgépek egészítik majd ki, nagyjából a megszokott árakon.