Berta Sándor
50 000 eurós büntetés kéretlen telefonos reklámokért
A német kormány az eddiginél sokkal keményebben lép fel a telefonos spammerek és az agresszív call centerek eladási stratégiái ellen.
A spam szó hallatán először mindenkinek a kéretlen elektronikus reklámlevelek ugranak be, amik nem csak bosszantó és gyakran kártevőket tartalmazó küldemények, de az eltávolításuk egyúttal időrabló tevékenység is. Világszerte egyre népszerűbbek ugyanakkor a telefonos reklámhívások, amikor ügyfélszolgálati munkatársak vagy éppen telefonon "házalók" hívják fel az előfizetőket és meglehetősen agresszív stílusban próbálják rávenni egy termék megvásárlására vagy szolgáltatás megrendelésére.
E jelenség ellen akar fellépni a német kormány. A mai napon hivatalosan is hatályba lépett az a törvény, amely az engedély nélküli telefonos reklámokat büntetni, egyúttal pedig erősíteni akarja a különleges terjesztési formák területén a fogyasztóvédelmet. A jogszabállyal a Szövetségi Hálózatfelügyelet új lehetőségeket és jogköröket kap. A hatóság bizonyos esetekben akár 50 000 eurós pénzbírsággal is büntetheti a kéretlen telefonhívások kezdeményezőit.
"Ezek a hívások a legtöbb állampolgár számára már többet jelentenek szimpla bosszúságnál" - szögezte le Matthias Kurth, a hivatal elnöke. Németországban már korábban is tilos volt a fogyasztók - beleegyezésük nélküli - feltárcsázása hirdetési célokból. Az ilyen tett vagy tevékenység a versenytörvény szerint zaklatásnak minősült. A Szövetségi Hálózatfelügyelet azt kérte az emberektől, hogy akinek ilyen esetekről tudomása van, az az esemény dátumának és időpontjának, valamint a saját nevének és telefonszámának megadásával jelentse azt egy elérhető formanyomtatvány segítségével.
A legfontosabb változás, hogy a jövőben minden reklámcélú hívás előtt a hívó félnek a hívott beleegyezését kell kérnie a beszélgetéshez. Amennyiben ez nem történik meg, úgy máris gondban lehet. A kormány egyúttal kibővítette a távközlési törvényt is. Aki a jövőben a telefonos hirdetésekkel kapcsolatos tárcsázásoknál elrejti a telefonszámát az akár 10 000 eurós pénzbírságra is számíthat. A fogyasztóknak egyúttal ezentúl az eddiginél több lehetőségük lesz a korábban kötött hangszerződések visszamondására vagy felülvizsgálatára.
A német igazságügyi minisztérium adatai alapján a legtöbb kéretlen reklámhívásra az újságelőfizetések és a szerencsejátékok kapcsán kerül sor.
A spam szó hallatán először mindenkinek a kéretlen elektronikus reklámlevelek ugranak be, amik nem csak bosszantó és gyakran kártevőket tartalmazó küldemények, de az eltávolításuk egyúttal időrabló tevékenység is. Világszerte egyre népszerűbbek ugyanakkor a telefonos reklámhívások, amikor ügyfélszolgálati munkatársak vagy éppen telefonon "házalók" hívják fel az előfizetőket és meglehetősen agresszív stílusban próbálják rávenni egy termék megvásárlására vagy szolgáltatás megrendelésére.
E jelenség ellen akar fellépni a német kormány. A mai napon hivatalosan is hatályba lépett az a törvény, amely az engedély nélküli telefonos reklámokat büntetni, egyúttal pedig erősíteni akarja a különleges terjesztési formák területén a fogyasztóvédelmet. A jogszabállyal a Szövetségi Hálózatfelügyelet új lehetőségeket és jogköröket kap. A hatóság bizonyos esetekben akár 50 000 eurós pénzbírsággal is büntetheti a kéretlen telefonhívások kezdeményezőit.
"Ezek a hívások a legtöbb állampolgár számára már többet jelentenek szimpla bosszúságnál" - szögezte le Matthias Kurth, a hivatal elnöke. Németországban már korábban is tilos volt a fogyasztók - beleegyezésük nélküli - feltárcsázása hirdetési célokból. Az ilyen tett vagy tevékenység a versenytörvény szerint zaklatásnak minősült. A Szövetségi Hálózatfelügyelet azt kérte az emberektől, hogy akinek ilyen esetekről tudomása van, az az esemény dátumának és időpontjának, valamint a saját nevének és telefonszámának megadásával jelentse azt egy elérhető formanyomtatvány segítségével.
A legfontosabb változás, hogy a jövőben minden reklámcélú hívás előtt a hívó félnek a hívott beleegyezését kell kérnie a beszélgetéshez. Amennyiben ez nem történik meg, úgy máris gondban lehet. A kormány egyúttal kibővítette a távközlési törvényt is. Aki a jövőben a telefonos hirdetésekkel kapcsolatos tárcsázásoknál elrejti a telefonszámát az akár 10 000 eurós pénzbírságra is számíthat. A fogyasztóknak egyúttal ezentúl az eddiginél több lehetőségük lesz a korábban kötött hangszerződések visszamondására vagy felülvizsgálatára.
A német igazságügyi minisztérium adatai alapján a legtöbb kéretlen reklámhívásra az újságelőfizetések és a szerencsejátékok kapcsán kerül sor.