MTI
Van megoldás az írott sajtó válságára
Léteznek megoldások az írott sajtó válságra- hangzott el az Újságok Világszövetsége (AMJ) nevű szervezet csütörtöki tanácskozásán a spanyolországi Barcelonában.
"A papír alapú sajtó hatalma" címmel folyó konferenciát azért szervezték, hogy cáfolják a sajtó sokak által "bejelentett" halálát és a válságból kimutató stratégiákat dolgozzanak ki. Példaként a Dél-Afrikában 2002-ben alapított Daily Sun című lapot hozták fel, amelynek félmilliós a példányszáma és hat év alatt az ország vezető napilapja lett jól azonosítható olvasói réteggel.
Fergus Sampson, a lap egyik irányítója kifejtette: a fiatal, újságot addig nem olvasó városi lakosokat vették célba lapjukkal. A Daily Sun most kielégíti ezeknek az embereknek a hétköznapi élettel kapcsolatos információk iránti speciális igényeit, anélkül, hogy mindenről beszámolna.
Az AMJ egy másik példával azt tanácsolta, hogy a lapok indítsanak sok tematikus mellékletet. A The Arizona Republic, amely négyszázezres példányszáma alapján a tízedik legnagyobb amerikai újság, ezt a szerkesztési elvet folytatja. Huszonnégy különböző ilyen terméke van. Az újság és terjesztői ráadásul rendelkeznek egy Softbook névre hallgató szoftverrel, ami lehetővé teszi, hogy nap mint nap reggel hat órára eljusson a lap minden előfizetőhöz - méghozzá gyakorlatilag személyre szabottan, olyan változatban, ami az illető saját érdeklődési területeit is figyelembe veszi. (Azaz nem mindenki ugyanazt kapja.)
Más amerikai újságok, mint a The Denver Post pedig a hét elején csökkentették a kiadvány oldalainak számát, hétfőn és kedden ugyanis kevésbé olvassák a lapokat. Ez csökkenti a papírköltségeket. Dél-Koreában 1,8 millió példányban, 64 oldalon jelenik meg naponta a Csunang Ilbo, amely 90 millió dollárról 76 millióra tornázta le papírköltségeit, azzal, hogy kisebb méretűre szabta az újság formátumát. A változtatással sikerült a lapnál 30 százalékkal növelni a hatékonyságot. S eközben megőrizték a 322 újságírót.
Nagy holland lapcsoportok azzal szándékoznak pénzt megtakarítani, hogy az állami postával együttműködve átszervezik a terjesztést. Az AMJ szerint így a pénzügyi válság által - elsősorban Európában és az Egyesült Államokban - szorongatott lapok megoldást találhatnak gondjaikra, ahelyett, hogy lehúznák a rolót és elbocsátanák az újságírókat.
"A papír alapú sajtó hatalma" címmel folyó konferenciát azért szervezték, hogy cáfolják a sajtó sokak által "bejelentett" halálát és a válságból kimutató stratégiákat dolgozzanak ki. Példaként a Dél-Afrikában 2002-ben alapított Daily Sun című lapot hozták fel, amelynek félmilliós a példányszáma és hat év alatt az ország vezető napilapja lett jól azonosítható olvasói réteggel.
Fergus Sampson, a lap egyik irányítója kifejtette: a fiatal, újságot addig nem olvasó városi lakosokat vették célba lapjukkal. A Daily Sun most kielégíti ezeknek az embereknek a hétköznapi élettel kapcsolatos információk iránti speciális igényeit, anélkül, hogy mindenről beszámolna.
Az AMJ egy másik példával azt tanácsolta, hogy a lapok indítsanak sok tematikus mellékletet. A The Arizona Republic, amely négyszázezres példányszáma alapján a tízedik legnagyobb amerikai újság, ezt a szerkesztési elvet folytatja. Huszonnégy különböző ilyen terméke van. Az újság és terjesztői ráadásul rendelkeznek egy Softbook névre hallgató szoftverrel, ami lehetővé teszi, hogy nap mint nap reggel hat órára eljusson a lap minden előfizetőhöz - méghozzá gyakorlatilag személyre szabottan, olyan változatban, ami az illető saját érdeklődési területeit is figyelembe veszi. (Azaz nem mindenki ugyanazt kapja.)
Más amerikai újságok, mint a The Denver Post pedig a hét elején csökkentették a kiadvány oldalainak számát, hétfőn és kedden ugyanis kevésbé olvassák a lapokat. Ez csökkenti a papírköltségeket. Dél-Koreában 1,8 millió példányban, 64 oldalon jelenik meg naponta a Csunang Ilbo, amely 90 millió dollárról 76 millióra tornázta le papírköltségeit, azzal, hogy kisebb méretűre szabta az újság formátumát. A változtatással sikerült a lapnál 30 százalékkal növelni a hatékonyságot. S eközben megőrizték a 322 újságírót.
Nagy holland lapcsoportok azzal szándékoznak pénzt megtakarítani, hogy az állami postával együttműködve átszervezik a terjesztést. Az AMJ szerint így a pénzügyi válság által - elsősorban Európában és az Egyesült Államokban - szorongatott lapok megoldást találhatnak gondjaikra, ahelyett, hogy lehúznák a rolót és elbocsátanák az újságírókat.