Berta Sándor
Közép-Európába is elér a Zattoo
A népszerű fájlcserélő technikán alapuló televíziós szolgáltatás az idei év végén hozzáférhető lesz már Ausztriában is.
"Azt tapasztaltuk, hogy sokan a PC-jüket már fő hírmédiumként használják. A számítógépek elsősorban a fiatalok körében váltják le a hagyományos televíziót. Az emberek e-mailt írnak, közösségi portálokat keresnek fel és tartalmakat olvasnak, néznek. De a felhasználók nemcsak az on-demand szolgáltatásokra kíváncsiak, hanem gyakran érdeklődnek az élő televíziós közvetítések iránt is. Így tehát logikus lépés, hogy a műsorokat tegyük elérhetővé a PC-re is" - jelentette ki Nick Brambring, a Zattoo Közép- és Kelet-Európáért felelős munkatársa.
A Zattoo a Michigani Egyetem egyik kutatóprojektjéből alakult ki. A szakemberek azt vizsgálták, hogy vajon lehetséges-e tartalmakat élőben közvetíteni a fájlcserélő hálózatok segítségével. A tesztek sikeresek voltak és a céget 2005-ben alapították meg amerikai-svájci vegyes vállalatként. Jelenleg a szolgáltatás Belgiumban, Dániában, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Németországban, Spanyolországban és Svájcban érhető el. "Amennyiben az év végéig Ausztriában is hozzáférhető lesz, akkor már nagyon elégedett leszek" - közölte Brambring.
A Zattoo használatához csupán egy P2P-kliensprogram letöltésére és telepítésére van szükség. A rendszer a műsorokat titkosított formában továbbítja, majd dekódolják őket. A maximális felbontás hagyományos műsorok esetében 352 x 288, szélesvásznú műsorok megjelenítése esetén 480 x 288 képpont, a letöltési sebesség 500 kbps, a műsorok tömörítéséhez pedig a H.264 kodeket használják. A nézhető adók száma országonként eltérő. Németországban például már több mint száz, Franciaországban és Nagy-Britanniában azonban ennél lényegesen kevesebb televízió támogatja a Zattoot. Ausztriában várhatóan minden olyan televízió műsora fogható lesz, amelyek jelenleg is elérhetők az analóg kábeltelevíziós csomagokban.
A szolgáltatás szinte kizárólag reklámbevételekből működtetik, a cég ezekből fedezi például a licencdíjakat is. A cég még veszteséges, de jó úton halad. A felhasználók a csatornaváltáskor a pufferelési időben láthatnak maximum 15 másodperces reklámblokkokat. "Ezáltal nem zavarjuk nagyon a nézőket és olyan mindegy, hogy egy pár másodpercig egy fekete képernyőt bámulnak vagy reklámokat" - indokolta a gyakorlatot Brambring. Svájcban már hozzáférhető a High-Quality (HiQ) csomag, amelynél 3-5 frankos felár megfizetése után bárki 576 x 528 képpontos felbontásban tekintheti meg a műsorokat. Spanyolországban és Dániában ugyanakkor az alap szoftverért is fizetni kell. Ennek oka Brambring szerint abban rejlik, hogy olyan magasak a szerzői jogvédő társaságok licencdíjai, hogy azokat nem tudják csak a reklámbevételekből kigazdálkodni.
A Zattoonak jelenleg világszerte több mint 3 millió nézője van, a kétharmaduk 18 és 40 év közötti személy, 60 százalékuk férfi. A távlati tervek között szerepel a szolgáltatás új, például chatfunkciókkal, való kibővítése és lehetővé tennék a felhasználóknak a személyre szabható programajánlások elkészítését is. Ezenkívül lesznek on-demand tartalmak.
A cél az, hogy az emberek - mindig a pillanatnyi érdeklődésüknek megfelelően - válthassanak a különböző programok között.
"Azt tapasztaltuk, hogy sokan a PC-jüket már fő hírmédiumként használják. A számítógépek elsősorban a fiatalok körében váltják le a hagyományos televíziót. Az emberek e-mailt írnak, közösségi portálokat keresnek fel és tartalmakat olvasnak, néznek. De a felhasználók nemcsak az on-demand szolgáltatásokra kíváncsiak, hanem gyakran érdeklődnek az élő televíziós közvetítések iránt is. Így tehát logikus lépés, hogy a műsorokat tegyük elérhetővé a PC-re is" - jelentette ki Nick Brambring, a Zattoo Közép- és Kelet-Európáért felelős munkatársa.
A Zattoo a Michigani Egyetem egyik kutatóprojektjéből alakult ki. A szakemberek azt vizsgálták, hogy vajon lehetséges-e tartalmakat élőben közvetíteni a fájlcserélő hálózatok segítségével. A tesztek sikeresek voltak és a céget 2005-ben alapították meg amerikai-svájci vegyes vállalatként. Jelenleg a szolgáltatás Belgiumban, Dániában, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Németországban, Spanyolországban és Svájcban érhető el. "Amennyiben az év végéig Ausztriában is hozzáférhető lesz, akkor már nagyon elégedett leszek" - közölte Brambring.
A Zattoo használatához csupán egy P2P-kliensprogram letöltésére és telepítésére van szükség. A rendszer a műsorokat titkosított formában továbbítja, majd dekódolják őket. A maximális felbontás hagyományos műsorok esetében 352 x 288, szélesvásznú műsorok megjelenítése esetén 480 x 288 képpont, a letöltési sebesség 500 kbps, a műsorok tömörítéséhez pedig a H.264 kodeket használják. A nézhető adók száma országonként eltérő. Németországban például már több mint száz, Franciaországban és Nagy-Britanniában azonban ennél lényegesen kevesebb televízió támogatja a Zattoot. Ausztriában várhatóan minden olyan televízió műsora fogható lesz, amelyek jelenleg is elérhetők az analóg kábeltelevíziós csomagokban.
A szolgáltatás szinte kizárólag reklámbevételekből működtetik, a cég ezekből fedezi például a licencdíjakat is. A cég még veszteséges, de jó úton halad. A felhasználók a csatornaváltáskor a pufferelési időben láthatnak maximum 15 másodperces reklámblokkokat. "Ezáltal nem zavarjuk nagyon a nézőket és olyan mindegy, hogy egy pár másodpercig egy fekete képernyőt bámulnak vagy reklámokat" - indokolta a gyakorlatot Brambring. Svájcban már hozzáférhető a High-Quality (HiQ) csomag, amelynél 3-5 frankos felár megfizetése után bárki 576 x 528 képpontos felbontásban tekintheti meg a műsorokat. Spanyolországban és Dániában ugyanakkor az alap szoftverért is fizetni kell. Ennek oka Brambring szerint abban rejlik, hogy olyan magasak a szerzői jogvédő társaságok licencdíjai, hogy azokat nem tudják csak a reklámbevételekből kigazdálkodni.
A Zattoonak jelenleg világszerte több mint 3 millió nézője van, a kétharmaduk 18 és 40 év közötti személy, 60 százalékuk férfi. A távlati tervek között szerepel a szolgáltatás új, például chatfunkciókkal, való kibővítése és lehetővé tennék a felhasználóknak a személyre szabható programajánlások elkészítését is. Ezenkívül lesznek on-demand tartalmak.
A cél az, hogy az emberek - mindig a pillanatnyi érdeklődésüknek megfelelően - válthassanak a különböző programok között.