MTI
Digitális útimarsall
A magyar utakon közlekedő személyautók 6-8, a turistabuszok 14, a TIR kamionok 19 százaléka már használ valamilyen elektronikus, a célhoz navigáló eszközt - derül ki a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete nemrég közzétett becsléséből.
Legtöbben a köznyelven GPS-ként ismert szerkezetet, noha több másféle is van, egyes nagy fuvarozók ugyanis saját - elektronikus - célhoz vezető rendszert működtetnek. A GPS-ek száma rohamosan növekszik, pedig a kis készülék csak az alapja a gépjárművezetőket célhoz navigáló, igen eltérő teljesítményű és árú berendezéseknek.
A GPS-rendszer 21 - plusz 3 tartalék - műholdból áll, amelyek 20 ezer kilométer magasan naponta kétszer járják körbe a Földet, olyan beosztással, hogy bolygónk bármelyik pontjáról legalább három kis műholdat "látni" lehessen. A jeleiket a jármű vevőantennája felfogja, majd az elektronikája azok alapján ma már félméternyi pontossággal megadja a jármű jelenlegi tartózkodási helyét. Az egyszerűbbek csak földrajzi koordinátákkal, amit aztán egy térképen meg lehet keresni. A jobbak egy kivetített, a környezet térképét mutató kis monitoron meg is jelenítik - úgy, hogy a jármű haladása szerint a képernyőn is mozog a helyzetjelző fénypont. Ilyen egyszerű GPS-t már néhány tízezer forintért kapni.
Ez tehát az alap. Erre épül fel a vezetőnek nemcsak a helyzetét, de a követendő legcélszerűbb útvonalat is mutató, vagy - s ez már majdnem a csúcs - az anyanyelvén hangzó tanácsokat is adó (lassítson!;a szobornál balra!; elsőbbsége van), célhoz vezető útikalauz. Sőt, egyes GPS-ek a már mind univerzálisabb mobiltelefonokon is foghatók, tehát külön kijelző (monitor) sem kell a használatukhoz.
Ám az űrben keringő műholdak és a műszerfalra szerelhető hangszórós kijelző között bonyolult gyártószervezet rejlik, ami ráadásul ugyancsak rohamosan fejlődik. A Tele Atlas nevű központi vállalat egyik telepe Hollandiában, a másik az amerikai New Hampshire-ben működik. Mint internetes portáljukon közlik, térképfeldolgozó egységük van Lengyelországban és Indiában is. A Tele Atlas készíti a kisebb szoftverfejlesztők, valamint a nagy, internetes térképes keresőszolgáltatók, például a Google Map, az UPS globális áruszállító, a Pioneer, a BMW számára az alapvető programokat. Azok lehetnek légi- és műholdfelvételek felhasználásával készülő nagy úti térképek is. Ilyeneket ajánlanak például egész Kelet-Európáról úgy, hogy a bepötyögött célhoz vezető autópályákat a kocsi helyzetéhez igazodóan folyamatosan jelenítik meg a képernyőn.
Egy-egy belvárosban viszont már háromdimenziós "filmeken" figyelheti az autós a követendő utat és hallhatja a kapcsolódó tanácsokat. Az ilyenek készítésében és legalább negyedévenkénti felfrissítésében 300 kis, teherautóba kiépített tér-és fényképező szerkezet vesz rész. A kocsik tetején hat-hat, 360 fokban körbe látó, 1,3 megapixel képfelbontású digitális kamera folyamatosan, körpanoráma-szerűen fotózza az utcák menti házakat, épületeket, útburkolati jeleket, közlekedési táblákat és lámpákat.
A bonyolultabb, vagy érdekesebb helyeket másik négy kamera is felveszi, hogy háromdimenziós képet is alkothassanak. Közben a járművek méterenként vesznek fel egy-egy képet úgy, hogy folyamatosan, de legfeljebb 80 km/órával haladnak és évente összesen félmillió kilométernyi utat járnak be. A kocsik aktuális helyzetét a legpontosabb GPS-sel rögzítik és pörgettyűs helyzetjelzőkkel is ellenőrzik. A sofőrök (és sűrűbb munka esetén segítőik) a kocsijaikban laptopon ellenőrzik a felvetteket, s ha valami nem egyezik, azonnal újra járják a kétes útszakaszokat. A napi sok ezer fotót tartalmazó lemezeket a gépkocsik vezetői naponta elküldik a két Tele Atlas központba, ahol ezek (és számtalan más forrásból szerzett információ) alapján megszerkesztik a már a szolgáltató vevőknek átadható szoftvereket, programokat. Ők aztán a magukéra rádolgozhatják a hangos szóval közölt útbaigazítókat is.
Ám a tapasztalatok szerint a szoftverek átlagosan három havonta - építkezések, forgalomváltozások stb. miatt - legalább 15 százalékban elévülnek, ezért az utcákat ismételten végig kell járni. Mivel az igények rohamosan nőnek és maga a rendszer is szédületesen fejlődik, hamarosan más cégek is bekapcsolódnak majd a fejlesztésbe. Ezt tudva, érdemes megfogadni a szakemberek tanácsát: csak olyan GPS-t érdemes vásárolni, amelynek garantálják a folyamatos frissítését és előre tájékoztatnak annak a költségéről.
Legtöbben a köznyelven GPS-ként ismert szerkezetet, noha több másféle is van, egyes nagy fuvarozók ugyanis saját - elektronikus - célhoz vezető rendszert működtetnek. A GPS-ek száma rohamosan növekszik, pedig a kis készülék csak az alapja a gépjárművezetőket célhoz navigáló, igen eltérő teljesítményű és árú berendezéseknek.
A GPS-rendszer 21 - plusz 3 tartalék - műholdból áll, amelyek 20 ezer kilométer magasan naponta kétszer járják körbe a Földet, olyan beosztással, hogy bolygónk bármelyik pontjáról legalább három kis műholdat "látni" lehessen. A jeleiket a jármű vevőantennája felfogja, majd az elektronikája azok alapján ma már félméternyi pontossággal megadja a jármű jelenlegi tartózkodási helyét. Az egyszerűbbek csak földrajzi koordinátákkal, amit aztán egy térképen meg lehet keresni. A jobbak egy kivetített, a környezet térképét mutató kis monitoron meg is jelenítik - úgy, hogy a jármű haladása szerint a képernyőn is mozog a helyzetjelző fénypont. Ilyen egyszerű GPS-t már néhány tízezer forintért kapni.
Ez tehát az alap. Erre épül fel a vezetőnek nemcsak a helyzetét, de a követendő legcélszerűbb útvonalat is mutató, vagy - s ez már majdnem a csúcs - az anyanyelvén hangzó tanácsokat is adó (lassítson!;a szobornál balra!; elsőbbsége van), célhoz vezető útikalauz. Sőt, egyes GPS-ek a már mind univerzálisabb mobiltelefonokon is foghatók, tehát külön kijelző (monitor) sem kell a használatukhoz.
Ám az űrben keringő műholdak és a műszerfalra szerelhető hangszórós kijelző között bonyolult gyártószervezet rejlik, ami ráadásul ugyancsak rohamosan fejlődik. A Tele Atlas nevű központi vállalat egyik telepe Hollandiában, a másik az amerikai New Hampshire-ben működik. Mint internetes portáljukon közlik, térképfeldolgozó egységük van Lengyelországban és Indiában is. A Tele Atlas készíti a kisebb szoftverfejlesztők, valamint a nagy, internetes térképes keresőszolgáltatók, például a Google Map, az UPS globális áruszállító, a Pioneer, a BMW számára az alapvető programokat. Azok lehetnek légi- és műholdfelvételek felhasználásával készülő nagy úti térképek is. Ilyeneket ajánlanak például egész Kelet-Európáról úgy, hogy a bepötyögött célhoz vezető autópályákat a kocsi helyzetéhez igazodóan folyamatosan jelenítik meg a képernyőn.
Egy-egy belvárosban viszont már háromdimenziós "filmeken" figyelheti az autós a követendő utat és hallhatja a kapcsolódó tanácsokat. Az ilyenek készítésében és legalább negyedévenkénti felfrissítésében 300 kis, teherautóba kiépített tér-és fényképező szerkezet vesz rész. A kocsik tetején hat-hat, 360 fokban körbe látó, 1,3 megapixel képfelbontású digitális kamera folyamatosan, körpanoráma-szerűen fotózza az utcák menti házakat, épületeket, útburkolati jeleket, közlekedési táblákat és lámpákat.
A bonyolultabb, vagy érdekesebb helyeket másik négy kamera is felveszi, hogy háromdimenziós képet is alkothassanak. Közben a járművek méterenként vesznek fel egy-egy képet úgy, hogy folyamatosan, de legfeljebb 80 km/órával haladnak és évente összesen félmillió kilométernyi utat járnak be. A kocsik aktuális helyzetét a legpontosabb GPS-sel rögzítik és pörgettyűs helyzetjelzőkkel is ellenőrzik. A sofőrök (és sűrűbb munka esetén segítőik) a kocsijaikban laptopon ellenőrzik a felvetteket, s ha valami nem egyezik, azonnal újra járják a kétes útszakaszokat. A napi sok ezer fotót tartalmazó lemezeket a gépkocsik vezetői naponta elküldik a két Tele Atlas központba, ahol ezek (és számtalan más forrásból szerzett információ) alapján megszerkesztik a már a szolgáltató vevőknek átadható szoftvereket, programokat. Ők aztán a magukéra rádolgozhatják a hangos szóval közölt útbaigazítókat is.
Ám a tapasztalatok szerint a szoftverek átlagosan három havonta - építkezések, forgalomváltozások stb. miatt - legalább 15 százalékban elévülnek, ezért az utcákat ismételten végig kell járni. Mivel az igények rohamosan nőnek és maga a rendszer is szédületesen fejlődik, hamarosan más cégek is bekapcsolódnak majd a fejlesztésbe. Ezt tudva, érdemes megfogadni a szakemberek tanácsát: csak olyan GPS-t érdemes vásárolni, amelynek garantálják a folyamatos frissítését és előre tájékoztatnak annak a költségéről.