Napi Online
Nem hal ki a CD és a DVD
Radikálisan növekedett tavalyhoz képest a memóriakártyával működő eszközök elterjedtsége, különösen a zenefelhasználás tekintetében - mondta el Sajó Judit, az Artisjus hangfelvétel-engedélyezési osztályvezetője.
A harmincnyolc százalékos emelkedést jellemzően a fiatal korosztály zeneéhsége táplálja, a mobilhasználat másodlagos funkciói közül is a zenehallgatás áll a fényképezés utáni második helyen. Az új eszközök megjelenése azonban cseppet sem ront az írható cd-k és dvd-k kereskedelmén, a lakossági fogyasztás még mindig növekedést mutat - mondta a GfK Hungária Piackutató Intézet adatai alapján Sajó.
Az Európai Unióban egy főre évente átlag 3,6 CD, illetve DVD jut, Magyarországon pedig 3,2 - a fogyasztást a fiatal, magas iskolai végzettségű, szellemi munkát végzők vagy vállalkozók háztartásai indukálják. A fájlcserélő oldalak megjelenésével a piac átalakul, de nem a régi termékek kárára. Inkább a felhasználási szokások változásáról beszélhetünk: a cd eredeti felhasználási célja a tényleges adathordozás volt - ez mostanra az archiválás irányába tolódott -, ma inkább a memóriakártyák, a hordozható médialejátszók és a nagy tárhellyel rendelkező mobiltelefonok látják el ezt a funkciót.
Összességében a tárolókapacitás és a hordozhatóság mértékével egyenesen arányos az eszköz versenyképessége, ugyanakkor a régi eszközöket nálunk nem fenyegeti a kihalás veszélye - állítja Sajó Judit. Magyarországon ugyanis igen olcsók a nyers cd-k és dvd-k, mivel viszonylag alacsony a kompenzációs díj. Nyugat-Európában viszont az ittenivel lényegében megegyező beszerzési árak ellenére sokkal harcosabb kereskedelmi politikával védik a szellemi termékeket, így a nyers adathordozók árszabása is nagyságrendekkel nagyobb, mint Magyarországon.
A harmincnyolc százalékos emelkedést jellemzően a fiatal korosztály zeneéhsége táplálja, a mobilhasználat másodlagos funkciói közül is a zenehallgatás áll a fényképezés utáni második helyen. Az új eszközök megjelenése azonban cseppet sem ront az írható cd-k és dvd-k kereskedelmén, a lakossági fogyasztás még mindig növekedést mutat - mondta a GfK Hungária Piackutató Intézet adatai alapján Sajó.
Az Európai Unióban egy főre évente átlag 3,6 CD, illetve DVD jut, Magyarországon pedig 3,2 - a fogyasztást a fiatal, magas iskolai végzettségű, szellemi munkát végzők vagy vállalkozók háztartásai indukálják. A fájlcserélő oldalak megjelenésével a piac átalakul, de nem a régi termékek kárára. Inkább a felhasználási szokások változásáról beszélhetünk: a cd eredeti felhasználási célja a tényleges adathordozás volt - ez mostanra az archiválás irányába tolódott -, ma inkább a memóriakártyák, a hordozható médialejátszók és a nagy tárhellyel rendelkező mobiltelefonok látják el ezt a funkciót.
Összességében a tárolókapacitás és a hordozhatóság mértékével egyenesen arányos az eszköz versenyképessége, ugyanakkor a régi eszközöket nálunk nem fenyegeti a kihalás veszélye - állítja Sajó Judit. Magyarországon ugyanis igen olcsók a nyers cd-k és dvd-k, mivel viszonylag alacsony a kompenzációs díj. Nyugat-Európában viszont az ittenivel lényegében megegyező beszerzési árak ellenére sokkal harcosabb kereskedelmi politikával védik a szellemi termékeket, így a nyers adathordozók árszabása is nagyságrendekkel nagyobb, mint Magyarországon.