Gyurkity Péter
Nehéz évre számít 2009-ben a Nokia
A mobiltelefongyártók többnyire egyetértenek abban, hogy kemény időszak várható a piacon - a Nokia a bevételek visszaesésére és az eladások csökkenésére számít jövőre.
A fő indok természetesen a jelenleg zajló gazdasági válság, amely minden iparágban kemény megpróbáltatások elé állítja a gyártókat és forgalmazókat. A Nokia a maga részéről több tényezőt is veszélyesnek minősített, ezek ugyanis kivétel nélkül kedvezőtlen hatással lesznek majd a cég forgalmára. A vásárlói érdeklődés már most, az ünnepek előtt visszaesik, jövőre pedig folytatódik a lanyha időszak, ami nem sok reményre jogosítja fel a mobiltelefonok gyártóit.
Idén az előrejelzés szerint összesen 1,24 milliárd készülék találhat gazdára, ami csökkenést jelent a tavalyi év eredményéhez (1,26 milliárd) képest. Ez ugyan nem tűnik nagy visszaesésnek, jövőre azonban komoly hatásai lehetnek a további beszűkülésnek, amit tovább fokoz az egyes pénznemek árfolyamának gyors változása. Az ágazatban érdekelt cégeket különösen rosszul érinti a dollár és a jen erősödése, ami növeli az előállítási költségeket, ehhez pedig a kevésbé fejlett régiók pénznemeinek romlása párosul, ami viszont csökkenti a várható bevételt. Nem csoda, hogy kissé ijedten szemlélik a fejleményeket a gyártók illetékesei.
A Nokia számára a hitelek nehezebb elérése legalább ilyen fontos tényező, mivel a szolgáltatók és a forgalmazó cégek igyekeznek minimálisra csökkenteni saját készleteiket, hogy csökkentsék a kiadásokat - ez szintén kevesebb eladott készüléket jelent. Néhány elemző hozzáteszi ehhez, hogy különösen azon gyártókat érinti kellemetlenül a válság, amelyeket erősen befolyásolnak az észak-amerikai és a nyugat-európai piac változásai, ilyen például a Sony Ericsson és a Motorola. Jövőre egyetlen szegmensben várható növekedés, ez pedig az okostelefonok területe, amelynek eredményeként az Apple, a HTC, valamint a RIM megelőzheti majd a többieket.
A Nokia az ünnepi szezon alatt 330 millió eladott készülékre számít, ami szintén csökkenést jelent a tavalyi év hasonló időszakához, valamint a korábbi előrejelzésekhez képest. Félelmeiket osztja a legtöbb gyártó - jövőre meglátjuk, mennyire váltak be ezek.
A fő indok természetesen a jelenleg zajló gazdasági válság, amely minden iparágban kemény megpróbáltatások elé állítja a gyártókat és forgalmazókat. A Nokia a maga részéről több tényezőt is veszélyesnek minősített, ezek ugyanis kivétel nélkül kedvezőtlen hatással lesznek majd a cég forgalmára. A vásárlói érdeklődés már most, az ünnepek előtt visszaesik, jövőre pedig folytatódik a lanyha időszak, ami nem sok reményre jogosítja fel a mobiltelefonok gyártóit.
Idén az előrejelzés szerint összesen 1,24 milliárd készülék találhat gazdára, ami csökkenést jelent a tavalyi év eredményéhez (1,26 milliárd) képest. Ez ugyan nem tűnik nagy visszaesésnek, jövőre azonban komoly hatásai lehetnek a további beszűkülésnek, amit tovább fokoz az egyes pénznemek árfolyamának gyors változása. Az ágazatban érdekelt cégeket különösen rosszul érinti a dollár és a jen erősödése, ami növeli az előállítási költségeket, ehhez pedig a kevésbé fejlett régiók pénznemeinek romlása párosul, ami viszont csökkenti a várható bevételt. Nem csoda, hogy kissé ijedten szemlélik a fejleményeket a gyártók illetékesei.
A Nokia számára a hitelek nehezebb elérése legalább ilyen fontos tényező, mivel a szolgáltatók és a forgalmazó cégek igyekeznek minimálisra csökkenteni saját készleteiket, hogy csökkentsék a kiadásokat - ez szintén kevesebb eladott készüléket jelent. Néhány elemző hozzáteszi ehhez, hogy különösen azon gyártókat érinti kellemetlenül a válság, amelyeket erősen befolyásolnak az észak-amerikai és a nyugat-európai piac változásai, ilyen például a Sony Ericsson és a Motorola. Jövőre egyetlen szegmensben várható növekedés, ez pedig az okostelefonok területe, amelynek eredményeként az Apple, a HTC, valamint a RIM megelőzheti majd a többieket.
A Nokia az ünnepi szezon alatt 330 millió eladott készülékre számít, ami szintén csökkenést jelent a tavalyi év hasonló időszakához, valamint a korábbi előrejelzésekhez képest. Félelmeiket osztja a legtöbb gyártó - jövőre meglátjuk, mennyire váltak be ezek.