Berta Sándor
Általánossá válik az érintőképernyő
Napjainkban egyre több olyan mobil- és okostelefon, navigációs berendezés, valamint más készülék jelenik meg, amelyek már érintőképernyővel büszkélkedhetnek. Nos, úgy tűnik, ez még csak a kezdet.
Szakértők szerint ezek a termékek még csak az első fecskék, a technika igazi áttörését a következő évekre jósolják. Az érintőképernyős eszközök prominens képviselője az Apple iPhone, amelyet tavaly januárban jelentettek be és amely valóságos vásárlói őrületet váltott ki világszerte. Azután az Applen kívül más cégek is felfedezték maguknak az érintőképernyőket, nem véletlen, hogy egyes szakemberek úgy vélték: 2008 akár a technológia széles piaci elterjedésének éve lehet.
Jennifer Colegrove, az iSuppli piaci elemzője szerint csak az idén 341 millió érintőképernyőt szállítanak le a gyártók. Csak összehasonlításul: 2006-ban még "csak" 81 millió, tavaly pedig 218 millió ilyen különleges kijelzőt készítettek. "A legtöbb vállalat azonban csak az iPhone bemutatkozása után kapott észbe és ismerte fel az érintőképernyőkben rejlő lehetőségeket. Csak akkor mondták azt, hogy mi is tudunk ilyen eszközöket fejleszteni. A fejlesztéseknek további lendületet adhat az ázsiai piac, mivel az érintőképernyők használatával a kínai vagy a japán írásjelek bevitele könnyebb, mint a billentyűzetekkel" - jegyezte meg Jennifer Colegrove.
Az elmúlt évek azzal teltek el, hogy a gyártók megpróbálták meggyőzni a mobiltelefon-, okostelefon- és navigációs készülék gyártókat a technika előnyeiről. A cégeket azonban hidegen hagyta a megoldás, 2006-ban a Synaptics vezetői mégis úgy döntöttek, hogy a csekély érdeklődés ellenére piacra dobják az Onyx nevű mobilt, csak azért, hogy demonstrálhassák az érintőképernyők képességeit és a bennük rejlő lehetőségeket. "A technika már évekkel az Apple iPhone megjelenése előtt rendelkezésre állt és úgy gondolom, hogy előbb vagy utóbb meg fog jelenni más eszközökben, például az e-könyv olvasókban is" - nyilatkozta Andrew Hsu, a Synaptics szakértője. Az Onyx megjelenése felkeltette a gyártók érdeklődését, az LG például az iPhone piacra dobása előtt jelentette be az érintésérzékeny Prada nevű készülékét.
A megoldás óriási népszerűségnek örvend, a gyártók többsége ezért képtelen időben teljesíteni a megrendeléseket. A legtöbb különleges kijelzőt Japánban, Tajvanon és Kínában gyártják, általában olyan cégek, amelyek nevét Európában vagy a tengerentúlon nem is ismerik. Ilyen vállalat például a Nissha Printing, a Wintek és a Truly Semiconductors. Kivételt képez a németországi Balda AG, amely a kínai TPK-val létrehozott vegyesvállalatával részt vett az iPhone érintőképernyőjének megalkotásában. Mindenesetre nem csoda, hogy az OpenMoko FreeRunner linuxos mobiltelefont is érintőképernyővel látták el a fejlesztői. Ez a funkció ugyanis egyre kevésbé számít luxusnak.
Szakértők szerint ezek a termékek még csak az első fecskék, a technika igazi áttörését a következő évekre jósolják. Az érintőképernyős eszközök prominens képviselője az Apple iPhone, amelyet tavaly januárban jelentettek be és amely valóságos vásárlói őrületet váltott ki világszerte. Azután az Applen kívül más cégek is felfedezték maguknak az érintőképernyőket, nem véletlen, hogy egyes szakemberek úgy vélték: 2008 akár a technológia széles piaci elterjedésének éve lehet.
Jennifer Colegrove, az iSuppli piaci elemzője szerint csak az idén 341 millió érintőképernyőt szállítanak le a gyártók. Csak összehasonlításul: 2006-ban még "csak" 81 millió, tavaly pedig 218 millió ilyen különleges kijelzőt készítettek. "A legtöbb vállalat azonban csak az iPhone bemutatkozása után kapott észbe és ismerte fel az érintőképernyőkben rejlő lehetőségeket. Csak akkor mondták azt, hogy mi is tudunk ilyen eszközöket fejleszteni. A fejlesztéseknek további lendületet adhat az ázsiai piac, mivel az érintőképernyők használatával a kínai vagy a japán írásjelek bevitele könnyebb, mint a billentyűzetekkel" - jegyezte meg Jennifer Colegrove.
Az elmúlt évek azzal teltek el, hogy a gyártók megpróbálták meggyőzni a mobiltelefon-, okostelefon- és navigációs készülék gyártókat a technika előnyeiről. A cégeket azonban hidegen hagyta a megoldás, 2006-ban a Synaptics vezetői mégis úgy döntöttek, hogy a csekély érdeklődés ellenére piacra dobják az Onyx nevű mobilt, csak azért, hogy demonstrálhassák az érintőképernyők képességeit és a bennük rejlő lehetőségeket. "A technika már évekkel az Apple iPhone megjelenése előtt rendelkezésre állt és úgy gondolom, hogy előbb vagy utóbb meg fog jelenni más eszközökben, például az e-könyv olvasókban is" - nyilatkozta Andrew Hsu, a Synaptics szakértője. Az Onyx megjelenése felkeltette a gyártók érdeklődését, az LG például az iPhone piacra dobása előtt jelentette be az érintésérzékeny Prada nevű készülékét.
A megoldás óriási népszerűségnek örvend, a gyártók többsége ezért képtelen időben teljesíteni a megrendeléseket. A legtöbb különleges kijelzőt Japánban, Tajvanon és Kínában gyártják, általában olyan cégek, amelyek nevét Európában vagy a tengerentúlon nem is ismerik. Ilyen vállalat például a Nissha Printing, a Wintek és a Truly Semiconductors. Kivételt képez a németországi Balda AG, amely a kínai TPK-val létrehozott vegyesvállalatával részt vett az iPhone érintőképernyőjének megalkotásában. Mindenesetre nem csoda, hogy az OpenMoko FreeRunner linuxos mobiltelefont is érintőképernyővel látták el a fejlesztői. Ez a funkció ugyanis egyre kevésbé számít luxusnak.