SG.hu

T-Online: GVH-bírság a próbahónap hirdetése miatt

Megtévesztő módon népszerűsítette ADSL szolgáltatását a T-Online Zrt. - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szolgáltatónak emiatt 7 millió forint bírságot kell fizetnie.

A GVH 2006 végén azért indított eljárást a T-Online Zrt. ellen, mert észlelte, hogy a társaság 2006 nyarán, majd 2006 őszén a fogyasztók számára megtévesztő módon hirdette ingyenes kipróbálásra ADSL csomagját. A T-Online a reklámjaiban azt ígérte, hogy a fogyasztó 30 napon belül mindenféle költség és kötöttség nélkül elállhat a szolgáltatástól.

A versenyhatóság vizsgálata azonban kiderítette, hogy a tájékoztatás nem volt valós. A reklámokban nem szerepelt, hogy ha a fogyasztó a szolgáltatást egy hónapon belül lemondta, úgy a T-Online felé fizetési kötelezettsége ugyan nem keletkezett, ám a Magyar Telekom nagykereskedelmi feltételei szerint a felmondást követő három hónapig nem minősül új fogyasztónak.

A fogyasztók egy köre számára azonban számított, számíthatott az, hogy új fogyasztónak minősülnek-e vagy sem. Azon internetes szolgáltatóknál ugyanis, akik a Magyar Telekomtól vették a kiskereskedelmi ADSL szolgáltatás alapjául szolgáló nagykereskedelmi szolgáltatást szintén csak új ügyfelek kaphattak kedvezményes árat. Mivel a Magyar Telekom nagykereskedelmi szerződési feltételei szerint új felhasználónak csak az számít, akinek a szerződéskötést megelőző három hónapban nem volt ADSL szolgáltatásra szóló szerződése, így T-Online szolgáltatását ingyen kipróbáló, ám azt végül igénybe nem vevő, más szolgáltatónál próbálkozó ügyfelek eleshettek a kedvezménytől.

A GVH szerint a végső felhasználó fogyasztóknak nem kell tisztában lenniük a nagykereskedelmi feltételekkel és az abból fakadó - számukra kedvezőtlen - következményekkel. Mivel más szolgáltatók a kedvezményeket megadták nemcsak az új, hanem a régi ügyfeleknek, a fogyasztók pont az efféle információra alapozva gondolhatták, hogy a próbahónap után más szolgáltatóval kötnek a T-Online áraihoz és egyéb szolgáltatási feltételeihez mérten jobb feltételekkel szerződést. Ám ha ezt tették, akkor elveszthették a kedvezményes tarifára vonatkozó jogosultságukat.

A T-Online tv-reklámjaiban kifejezetten arra utalt, hogy kötöttség és költség nélkül lehetett a próbahónapot igénybe venni, illetve hogy nem kell a fogyasztónak elköteleznie magát. Ráadásul a próbahónap kifejezés a hétköznapi szóhasználatban arra utal, hogy kötöttségek, kötelezettségek nélkül lehet valamit tenni a próbaidőszak alatt. A GVH szerint azonban nem bizonyult igaznak a kötöttségtől való mentesség. A szóban forgó reklámokat és tájékoztatásokat így a versenyhatóság jogsértőnek találta. Az internetes és egyéb írott tájékoztató anyagokat a GVH azért ítélte jogsértőnek, mert ugyan hely- és egyéb effektív korlátok nem voltak, mégsem történt utalás arra, hogy a szolgáltatás próbahónap alatti felmondása esetleg milyen következménnyel járhat.

Mindezek miatt a GVH a fogyasztók megtévesztésért 7 millió forintra bírságolta a T-Online Zrt-t. A bírság összegének meghatározásakor a versenyhatóság súlyosító körülményként értékelte, hogy a megtévesztő reklámokat hosszú időn keresztül közölték és azok jelentős fogyasztói körhöz jutottak el. Ráadásul az ADSL piacon intenzív versengés folyik, a T-Online pedig számottevő piaci részesedéssel rendelkezik.

Enyhítő körülménynek bizonyult ugyanakkor, hogy nem súlyos jogsértésről van szó, a megtévesztő magatartás pedig a fogyasztók egy részének döntésére lehetett hatással.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • nickwearby #7
    Azon internetes szolgáltatóknál ugyanis, akik a Magyar Telekomtól vették a kiskereskedelmi ADSL szolgáltatás alapjául szolgáló nagykereskedelmi szolgáltatást szintén csak új ügyfelek kaphattak kedvezményes árat.


    És ez nem jogsértő, hogy csak azok kaphatnak alacsonyabb árat, akik 3 hónapig nem vettek igénybe internetszolgáltatást?
    Mintha arra akarnák rávenni az embert, hogy az olcsóbb tarifa reményében ne internetezzen....

    Pl. ha csak simán szolgáltatót váltok, akkor ugyanarra a csomagra többet fizetek mint egy új előfizető.
    Ez mióta jogszerű???
  • MrPrise #6
    Az is lehet, hogy a büntetést előre bekalkulálták az egész kampányba. Mint reklámköltség...
  • htmm #5
    Én is átverek valakit, engem is megbüntethetnek... mondjuk 70 Ft-ra!
  • came #4
    Mire fordítják a 7 milliós bírságot? Akik emiatt kénytelenek voltak magasabb áron előfizetni, vagy esetleg a T-nél maradni mert nem volt más lehetőségük, azok kapnak kártérítést, kompenzációt? Vagy ezt is lenyúlja az állam? Valaki utána járhatna a részleteknek és írhatna róla egy részletes cikket az sg.hu-n.
  • Riddick #3
    Lehet nem tünik soknak az 7 millio forint,de azért egypár ember éves fizetését kiteszi nálluk is! És ,nem hiszem ,hogy ezek a cégek szeretnek ennyi pénzt kidobni az ablakon ..
  • Spectrum #2
    7 millió.. Az már aztán valami! Röhögés közben kiesik a kezükből kb..
  • quentit #1
    hihetetlen, hogy MINDIG hazudniuk kell. ez náluk valami féle kényszer. értem én hogy verseny van, de összevissza hazudni, majd ennyire alacsony büntetést kiszabni...