Berta Sándor
iTunes: keveslik a pénzt a zenei kiadók
Új üzleti modellt vezetnének be a népszerű online zenei szolgáltatás esetében a nagy zenei kiadók. A multicégek már meg is kezdték a tárgyalásokat az Apple-lel.
Az új üzleti modellek kidolgozásában a lemezcégek együttműködnek az internet- és a mobil szolgáltatókkal, a mobiltelefonok és a zenelejátszó készülékek gyártóival. A kiadók úgy érvelnek, hogy ha csak az évente eladott körülbelül egymilliárd mobiltelefon töredékén lenne valamilyen integrált zenei szolgáltatás-előfizetési lehetőség, a zeneipar máris komoly bevételekhez jutna. Az Apple számára azonban nem csak emiatt érné meg a változtatás, hanem egyúttal növelni tudná az eladott iPhone-ok számát is.
Éppen ezért a javaslatok között szerepel, hogy a felhasználók a jövőben könnyebben férhessenek hozzá az Apple termékeihez, elsősorban az iPodhoz és az iPhonehoz és hogy korlátlan számban vásárolhassanak, illetve tölthessenek le zeneszámokat az iTunes kínálatából. A kiadók ezenkívül változtatnának a bevételek elosztásán is. Egy másik változat szerint a felhasználók havonta 7-8 dollárt fizetnének, de ezért cserébe annyi dalt hallgathatnának meg az iTunes rendszerében, amennyit szeretnének és évente 40-50 zeneszámot el is tárolhatnának.
A zenei menedzserek azt is szeretnék, hogy az Apple változtasson a jelenlegi eladási stratégiáin és a régebbi dalokat adja olcsóbban, a mostani slágereket pedig drágábban. Ez a kérés azonban eddig süket fülekre talált. Az új üzleti modellek hasonlítanának a Nokia által életre hívott Comes with Music programhoz, amelynek keretében az egyes vásárlók után a kiadók 80 dollárt kapnak. Ugyanez az összeg az iTunes esetében csupán 20 dollár. Felmerült az az ötlet, hogy a Nokia programjához hasonló szolgáltatást vezetne be a SonyEricsson is.
Mindkét javaslatcsomag esetében a cél a fizető vásárlók számának és ezáltal a folyamatosan csökkenő zenei bevételek növelése.
Az új üzleti modellek kidolgozásában a lemezcégek együttműködnek az internet- és a mobil szolgáltatókkal, a mobiltelefonok és a zenelejátszó készülékek gyártóival. A kiadók úgy érvelnek, hogy ha csak az évente eladott körülbelül egymilliárd mobiltelefon töredékén lenne valamilyen integrált zenei szolgáltatás-előfizetési lehetőség, a zeneipar máris komoly bevételekhez jutna. Az Apple számára azonban nem csak emiatt érné meg a változtatás, hanem egyúttal növelni tudná az eladott iPhone-ok számát is.
Éppen ezért a javaslatok között szerepel, hogy a felhasználók a jövőben könnyebben férhessenek hozzá az Apple termékeihez, elsősorban az iPodhoz és az iPhonehoz és hogy korlátlan számban vásárolhassanak, illetve tölthessenek le zeneszámokat az iTunes kínálatából. A kiadók ezenkívül változtatnának a bevételek elosztásán is. Egy másik változat szerint a felhasználók havonta 7-8 dollárt fizetnének, de ezért cserébe annyi dalt hallgathatnának meg az iTunes rendszerében, amennyit szeretnének és évente 40-50 zeneszámot el is tárolhatnának.
A zenei menedzserek azt is szeretnék, hogy az Apple változtasson a jelenlegi eladási stratégiáin és a régebbi dalokat adja olcsóbban, a mostani slágereket pedig drágábban. Ez a kérés azonban eddig süket fülekre talált. Az új üzleti modellek hasonlítanának a Nokia által életre hívott Comes with Music programhoz, amelynek keretében az egyes vásárlók után a kiadók 80 dollárt kapnak. Ugyanez az összeg az iTunes esetében csupán 20 dollár. Felmerült az az ötlet, hogy a Nokia programjához hasonló szolgáltatást vezetne be a SonyEricsson is.
Mindkét javaslatcsomag esetében a cél a fizető vásárlók számának és ezáltal a folyamatosan csökkenő zenei bevételek növelése.