Gyurkity Péter
A mobil a reklámok következő áldozata?
Amerikai jóslatok szerint a következő években a mobiltelefon kerül előtérbe a hirdetőknél, akik egyre jobban érdeklődnek a mobilozók és különösen azok adatai iránt. A szolgáltatók engedhetnek a nyomásnak.
Az általában irányadónak tartott tengerentúli régióban egyre többen tekintenek érdeklődéssel a mobiltelefonok szegmense irányában, arra számítva, hogy a hordozható készülékeken megjelenő hirdetések új korszakot nyitnak a globális marketing területén. Ezek elsősorban célzott hirdetések lennének, amelyek főleg a készülék tulajdonosának személyes adataira támaszkodva választanák meg a célközönséget.
Példaként említhető a Burst Media, amely a webkiadók számára dolgozta ki saját platformját, hogy megkönnyítse az egész hálózatokra kiterjedő hirdetési megoldások megjelenését és alkalmazását. Ők is arra a feltevése alapozzák tevékenységüket, hogy a mobiltelefon sok esetben jóval több fontos információt hordoz tulajdonosáról, mint bármely más hordozható készülék, vagy akár a személyi számítógép, ahol egyre nagyobb figyelmet szentelnek ezen adatok elrejtésére, illetve védelmére. Márpedig a piacban óriási lehetőségek rejlenek: az eMarketer előrejelzése szerint a mobil hirdetésekre költött összeg 900 millió dollárról 2011-re 4,8 milliárdra ugrik, míg az online hirdetések megduplázódnak, 42 milliárdot érve el ugyanabban az évben.
A problémát jelenleg az jelenti, hogy a szolgáltatók igen óvatosan viselkednek ebben a kérdéskörben és egyelőre nem igazán hajlanak a személyes adatok áruba bocsátására. Néhány kísérlettől és elszórt megállapodástól eltekintve a legtöbben az előfizetők haragjától tartanak és főleg attól, hogy nagy csoportokban azonnal valamelyik rivális céghez állnának át, amint hírt kapnának a célzott hirdetések felbukkanásáról. Éppen ezért a másik oldal is az óvatosságra, a fokozatosságra helyezi a hangsúlyt, azt remélve, hogy minden csak idő kérdése és előbb-utóbb a szolgáltatók nagy része is meghajol a nagy lehetőség előtt.
Több szervezet, így például a Mobile Marketing Association, részletes útmutatással állt elő, amelyben leírják, hogy milyen módon kaphatják meg a felhasználók beleegyezését a személyes adatok átvételére, valamint hogy milyen eszközökkel figyelmeztethetik őket újra meg újra az adatgyűjtés tényéről. Ez szintén a mobil reklámok elterjedését hivatott megkönnyíteni, ám a legfontosabb lépés természetesen a szolgáltatók megnyerése lesz. Ezt követően valóban beindulhat a nagyüzem.
Az általában irányadónak tartott tengerentúli régióban egyre többen tekintenek érdeklődéssel a mobiltelefonok szegmense irányában, arra számítva, hogy a hordozható készülékeken megjelenő hirdetések új korszakot nyitnak a globális marketing területén. Ezek elsősorban célzott hirdetések lennének, amelyek főleg a készülék tulajdonosának személyes adataira támaszkodva választanák meg a célközönséget.
Példaként említhető a Burst Media, amely a webkiadók számára dolgozta ki saját platformját, hogy megkönnyítse az egész hálózatokra kiterjedő hirdetési megoldások megjelenését és alkalmazását. Ők is arra a feltevése alapozzák tevékenységüket, hogy a mobiltelefon sok esetben jóval több fontos információt hordoz tulajdonosáról, mint bármely más hordozható készülék, vagy akár a személyi számítógép, ahol egyre nagyobb figyelmet szentelnek ezen adatok elrejtésére, illetve védelmére. Márpedig a piacban óriási lehetőségek rejlenek: az eMarketer előrejelzése szerint a mobil hirdetésekre költött összeg 900 millió dollárról 2011-re 4,8 milliárdra ugrik, míg az online hirdetések megduplázódnak, 42 milliárdot érve el ugyanabban az évben.
A problémát jelenleg az jelenti, hogy a szolgáltatók igen óvatosan viselkednek ebben a kérdéskörben és egyelőre nem igazán hajlanak a személyes adatok áruba bocsátására. Néhány kísérlettől és elszórt megállapodástól eltekintve a legtöbben az előfizetők haragjától tartanak és főleg attól, hogy nagy csoportokban azonnal valamelyik rivális céghez állnának át, amint hírt kapnának a célzott hirdetések felbukkanásáról. Éppen ezért a másik oldal is az óvatosságra, a fokozatosságra helyezi a hangsúlyt, azt remélve, hogy minden csak idő kérdése és előbb-utóbb a szolgáltatók nagy része is meghajol a nagy lehetőség előtt.
Több szervezet, így például a Mobile Marketing Association, részletes útmutatással állt elő, amelyben leírják, hogy milyen módon kaphatják meg a felhasználók beleegyezését a személyes adatok átvételére, valamint hogy milyen eszközökkel figyelmeztethetik őket újra meg újra az adatgyűjtés tényéről. Ez szintén a mobil reklámok elterjedését hivatott megkönnyíteni, ám a legfontosabb lépés természetesen a szolgáltatók megnyerése lesz. Ezt követően valóban beindulhat a nagyüzem.