Gyurkity Péter
Kereskedelmi virtuális világot épít Kína
Kína is virtuális világ építésébe fog, ám ennek célja nagyon is gyakorlati: az online szolgáltatás közvetlen kapcsolatot teremtene a kínai üzemek és a vásárlók között, akik így egyszerűen rendelhetnének bármilyen terméket.
Az érdekes program a 11. ötéves terv részeként születhet meg, amely fontos területként jelölte meg a "kulturális és digitális rekreációt" és fokozott figyelmet fordít a világhálóval és online szolgáltatásokkal kapcsolatos feladatokra. A terv a jövő évi olimpiai játékok részeként épülő rekreációs központ online változatának megépítése, amely egy régi, mára elhagyatott pekingi vasüzemben kapott helyet és a játékok alatt a pihenést és kikapcsolódást teszi majd lehetővé helyiek és turisták tízezrei számára.
Az egyelőre nem világos, hogy a rekreáció hogyan kapcsolódik össze a kereskedelem és forgalmazás átalakításával, mindenesetre a beszámolókban első helyen szerepel ez a terület. A Beijing Cyber Recreation District ugyanis lehetővé teszi majd, hogy a kínai vásárlók az interneten válogassanak az egyes termékek között és közvetlenül a gyártótól rendeljenek újabb példányokat, mindenféle közvetítő nélkül. A gyártók ily módon akár egyedi változatokat is elkészíthetnek és ezeket gyorsan eljuttathatják a vásárlóhoz. Bár néhány szakértő úgy véli, hogy pusztán a méretek és a potenciális résztvevők nagy száma miatt lehetetlen kivitelezni az elképzelést, mások kiemelik, hogy néhány éven belül gyártók tízezrei és vásárlók millió érhetik majd el egymást közvetlenül a világhálón.
A forgalmazás és terjesztés átalakítása, a közvetítők kiszűrése egyáltalán nem új ötlet. A Toyota már az ötvenes években kísérletezett hasonló megoldásokkal "just-in-time" (JIT) néven, ám az olcsóbb és egyszerűbben előállítható termékek esetében ez mind a mai napig túlságosan bonyolultnak és körülményesnek bizonyult. A nagy kérdés, hogy az online szolgáltatás révén megéri-e majd a gyártóknak az egyedi termékek előállítása és a közvetítők - forgalmazók, üzletláncok, terjesztők, brókerek, stb. - megkerülése és a közvetlen kapcsolat felvétele a vásárlókkal.
A virtuális világ a svéd MindArk Entropia Universe elnevezésű technológiájára épül majd, nekik már van tapasztalatuk céges szigetek kiépítésével és karbantartásával.
Az érdekes program a 11. ötéves terv részeként születhet meg, amely fontos területként jelölte meg a "kulturális és digitális rekreációt" és fokozott figyelmet fordít a világhálóval és online szolgáltatásokkal kapcsolatos feladatokra. A terv a jövő évi olimpiai játékok részeként épülő rekreációs központ online változatának megépítése, amely egy régi, mára elhagyatott pekingi vasüzemben kapott helyet és a játékok alatt a pihenést és kikapcsolódást teszi majd lehetővé helyiek és turisták tízezrei számára.
Az egyelőre nem világos, hogy a rekreáció hogyan kapcsolódik össze a kereskedelem és forgalmazás átalakításával, mindenesetre a beszámolókban első helyen szerepel ez a terület. A Beijing Cyber Recreation District ugyanis lehetővé teszi majd, hogy a kínai vásárlók az interneten válogassanak az egyes termékek között és közvetlenül a gyártótól rendeljenek újabb példányokat, mindenféle közvetítő nélkül. A gyártók ily módon akár egyedi változatokat is elkészíthetnek és ezeket gyorsan eljuttathatják a vásárlóhoz. Bár néhány szakértő úgy véli, hogy pusztán a méretek és a potenciális résztvevők nagy száma miatt lehetetlen kivitelezni az elképzelést, mások kiemelik, hogy néhány éven belül gyártók tízezrei és vásárlók millió érhetik majd el egymást közvetlenül a világhálón.
A forgalmazás és terjesztés átalakítása, a közvetítők kiszűrése egyáltalán nem új ötlet. A Toyota már az ötvenes években kísérletezett hasonló megoldásokkal "just-in-time" (JIT) néven, ám az olcsóbb és egyszerűbben előállítható termékek esetében ez mind a mai napig túlságosan bonyolultnak és körülményesnek bizonyult. A nagy kérdés, hogy az online szolgáltatás révén megéri-e majd a gyártóknak az egyedi termékek előállítása és a közvetítők - forgalmazók, üzletláncok, terjesztők, brókerek, stb. - megkerülése és a közvetlen kapcsolat felvétele a vásárlókkal.
A virtuális világ a svéd MindArk Entropia Universe elnevezésű technológiájára épül majd, nekik már van tapasztalatuk céges szigetek kiépítésével és karbantartásával.