Berta Sándor
Légiutas-adatok átadása 30 perccel a start előtt?
Az amerikai belbiztonsági minisztérium új szabályokat vezetne be a légiutasadatok átadásával kapcsolatban. Eközben európai uniós képviselők máris támadták a nemrég elfogadott Protect America Act nevű törvényt.
A minisztérium tervei szerint minden, az Egyesült Államokba járatokat indító légitársaság a jövőben köteles lenne a szükséges információkat fél órával a repülőgép felszállása előtt továbbítani az amerikai hatóságoknak. A légitársaságoknak kellene arról is gondoskodniuk, hogy minden utasról minden kért adat rendelkezésre álljon. Az új szabályokat két dokumentumban, az Advance Passenger Information System (APIS) Predeparture Final Ruleban és a Secure Flight Notice of Proposed Rule Makingben (NPRM) írták le.
A mostani rendelkezések összhangban vannak az úgynevezett 9/11 Bizottság követeléseivel. Mint ismeretes, az amerikai belbiztonsági minisztérium - az Európai Unió és az Egyesült Államok által nemrég kötött megállapodásnak köszönhetően - adatokat gyűjthet mind az országba beutazó, mind az azt elhagyó utasokról. Az egyezményt az Európai Parlament leszavazta, az Európai Tanács viszont elfogadta.
Elemzők szerint a változások növelhetik a bejelentkezési procedúrákat, ráadásul elég nehezen kivitelezhető, hogy egy légitársaság, amely nem hatóság, meggyőződjön nemcsak arról, hogy az illető rajta van-e az adott repülőgépen, hanem, hogy valóban az a személy-e, akinek kiadja magát, illetve aki lefoglalta a repülőjegyet.
Sophie In't Veld és Graham Watson liberális európai parlamenti képviselők eközben írásos beadványt juttattak el az Európai Bizottsághoz, amelyben arra voltak kíváncsiak, hogy az augusztus 4-én az amerikai Kongresszus által elfogadott Protect America Act mennyiben érinti a légiutasadatok átadását, mit tesz az Európai Unió az állampolgárai jogainak védelmére, hogyan akadályozza meg a telefonbeszélgetéseik lehallgatását, valamint, hogy az érintett állampolgárok betekinthetnek-e az amerikai aktáikba? Emellett kérdéses az is, hogy az új törvény miatt fenntartható-e a nemrég kötött légiutas-megállapodás.
A törvény lehetővé teszi az amerikai nemzetbiztonsági hivatal (NSA) számára, hogy bírói engedély nélkül is lehallgasson és rögzítsen telefonbeszélgetéseket akár bel-, akár külföldön, valamint, hogy betekinthessen bármelyik e-mailbe.
A minisztérium tervei szerint minden, az Egyesült Államokba járatokat indító légitársaság a jövőben köteles lenne a szükséges információkat fél órával a repülőgép felszállása előtt továbbítani az amerikai hatóságoknak. A légitársaságoknak kellene arról is gondoskodniuk, hogy minden utasról minden kért adat rendelkezésre álljon. Az új szabályokat két dokumentumban, az Advance Passenger Information System (APIS) Predeparture Final Ruleban és a Secure Flight Notice of Proposed Rule Makingben (NPRM) írták le.
A mostani rendelkezések összhangban vannak az úgynevezett 9/11 Bizottság követeléseivel. Mint ismeretes, az amerikai belbiztonsági minisztérium - az Európai Unió és az Egyesült Államok által nemrég kötött megállapodásnak köszönhetően - adatokat gyűjthet mind az országba beutazó, mind az azt elhagyó utasokról. Az egyezményt az Európai Parlament leszavazta, az Európai Tanács viszont elfogadta.
Elemzők szerint a változások növelhetik a bejelentkezési procedúrákat, ráadásul elég nehezen kivitelezhető, hogy egy légitársaság, amely nem hatóság, meggyőződjön nemcsak arról, hogy az illető rajta van-e az adott repülőgépen, hanem, hogy valóban az a személy-e, akinek kiadja magát, illetve aki lefoglalta a repülőjegyet.
Sophie In't Veld és Graham Watson liberális európai parlamenti képviselők eközben írásos beadványt juttattak el az Európai Bizottsághoz, amelyben arra voltak kíváncsiak, hogy az augusztus 4-én az amerikai Kongresszus által elfogadott Protect America Act mennyiben érinti a légiutasadatok átadását, mit tesz az Európai Unió az állampolgárai jogainak védelmére, hogyan akadályozza meg a telefonbeszélgetéseik lehallgatását, valamint, hogy az érintett állampolgárok betekinthetnek-e az amerikai aktáikba? Emellett kérdéses az is, hogy az új törvény miatt fenntartható-e a nemrég kötött légiutas-megállapodás.
A törvény lehetővé teszi az amerikai nemzetbiztonsági hivatal (NSA) számára, hogy bírói engedély nélkül is lehallgasson és rögzítsen telefonbeszélgetéseket akár bel-, akár külföldön, valamint, hogy betekinthessen bármelyik e-mailbe.