Figyelőnet
Már mindenki perli a YouTube-ot
Megelégelték a zenei kiadók a Google által birtokolt YouTube szerzői jogsértéseit, most perrel fenyegetik a videomegosztó oldalt, ha nem tesz valamit az illegálisan elérhető zenei klipekkel.
A Google legnagyobb bevásárlása, a YouTube akár komoly perrel nézhet szemben, ha az amerikai zenei kiadók összefognak jogaik megvédése érdekében. Hétfőn egy zenei kiadókból álló csoport bejelentette, hogy mindent elkövetnek azért, hogy a YouTube oldalán ingyenesen elérhető klipekért a cég jogdíjat fizessen a művészeknek és a kiadóknak. A perben olyan cégek is megjelentek, mint a Music Television tulajdonosa, a Viacom, vagy a Nickelodeont birtokló Paramount Picture, mivel érdekeiket jelentősen zavarja a videomegosztó oldal működése.
A kiadók már nem elégednek meg azzal, hogy a YouTube leveszi azokat a klipeket, amelyet jogsértőnek tart a kiadója, mivel így a kiadóknak folyamatosan figyelniük kellene, hogy mi kerül fel a népszerű videomegosztó oldalra. A Google azzal védekezett, hogy az oldalakról - a kiadók bejelentése után - haladéktalanul leveszik a vitás klipeket, de a YouTube jelenlegi rendszerében nem tartják megoldhatónak az előzetes szűrés bevezetését.
Az amerikai zenei kiadók már korábban bebizonyították, hogy veszélyes ellenfelek, hiszen nem egy file-cserélő oldalt bezárattak az utóbbi években. A Google a sokmilliós felhasználói tábort viszont nem tudta eddig leszoktatni arról, hogy olyan zenei klipeket töltsenek fel, amely miatt a kiadók jogdíjra tartanak igényt.
A YouTube jelenleg semmiféle jogdíjat sem fizet az alkotóknak és a kiadóknak, sőt egyes alkotók pont az ingyenes oldal segítségével próbálnak ismertté válni. Egyes kiadók már felismerték, hogy a YouTube-rajongók remek célközönség egy korábban ismeretlen zenekar számára, s hogy a felkerülő videoklipek hasznos ingyenreklámot biztosítanak az előadóknak. Vannak azonban olyan kiadók is, amelyek láthatóan nem gondolják jó üzletnek az ingyenességet. Kérdés az, hogy rákényszerítheőek-e az oldal felhasználói a szerzői jogi szabályok betartására? Megéri-e a kiadóknak az ingyenreklámot felcserélni valamiféle fizetési konstrukcióra?
Egy ismertebb előadó többmilliós nézettségre is számíthat az oldalon, de az ismeretlenek is eljuthatnak több százezer felhasználóhoz. A nézettségi számok mindenesetre óriásiak, s ha minden klip után fizetnie kéne a YouTube-nak, akkor már holnap bezárhatnák a jól menő boltot. A vitát valószínűleg a bíróságon fogja eldönteni majd egy peres eljárás, ahol akár évekig is vitatkozhatnak a Google ügyvédei a jogvédőkkel, miközben a felhasználók továbbra is feltöltögetik majd kedvenceiket.
A Google legnagyobb bevásárlása, a YouTube akár komoly perrel nézhet szemben, ha az amerikai zenei kiadók összefognak jogaik megvédése érdekében. Hétfőn egy zenei kiadókból álló csoport bejelentette, hogy mindent elkövetnek azért, hogy a YouTube oldalán ingyenesen elérhető klipekért a cég jogdíjat fizessen a művészeknek és a kiadóknak. A perben olyan cégek is megjelentek, mint a Music Television tulajdonosa, a Viacom, vagy a Nickelodeont birtokló Paramount Picture, mivel érdekeiket jelentősen zavarja a videomegosztó oldal működése.
A kiadók már nem elégednek meg azzal, hogy a YouTube leveszi azokat a klipeket, amelyet jogsértőnek tart a kiadója, mivel így a kiadóknak folyamatosan figyelniük kellene, hogy mi kerül fel a népszerű videomegosztó oldalra. A Google azzal védekezett, hogy az oldalakról - a kiadók bejelentése után - haladéktalanul leveszik a vitás klipeket, de a YouTube jelenlegi rendszerében nem tartják megoldhatónak az előzetes szűrés bevezetését.
Az amerikai zenei kiadók már korábban bebizonyították, hogy veszélyes ellenfelek, hiszen nem egy file-cserélő oldalt bezárattak az utóbbi években. A Google a sokmilliós felhasználói tábort viszont nem tudta eddig leszoktatni arról, hogy olyan zenei klipeket töltsenek fel, amely miatt a kiadók jogdíjra tartanak igényt.
A YouTube jelenleg semmiféle jogdíjat sem fizet az alkotóknak és a kiadóknak, sőt egyes alkotók pont az ingyenes oldal segítségével próbálnak ismertté válni. Egyes kiadók már felismerték, hogy a YouTube-rajongók remek célközönség egy korábban ismeretlen zenekar számára, s hogy a felkerülő videoklipek hasznos ingyenreklámot biztosítanak az előadóknak. Vannak azonban olyan kiadók is, amelyek láthatóan nem gondolják jó üzletnek az ingyenességet. Kérdés az, hogy rákényszerítheőek-e az oldal felhasználói a szerzői jogi szabályok betartására? Megéri-e a kiadóknak az ingyenreklámot felcserélni valamiféle fizetési konstrukcióra?
Egy ismertebb előadó többmilliós nézettségre is számíthat az oldalon, de az ismeretlenek is eljuthatnak több százezer felhasználóhoz. A nézettségi számok mindenesetre óriásiak, s ha minden klip után fizetnie kéne a YouTube-nak, akkor már holnap bezárhatnák a jól menő boltot. A vitát valószínűleg a bíróságon fogja eldönteni majd egy peres eljárás, ahol akár évekig is vitatkozhatnak a Google ügyvédei a jogvédőkkel, miközben a felhasználók továbbra is feltöltögetik majd kedvenceiket.