Berta Sándor
Átláthatatlanok a kormányoldalak
Az egyes országok hivatalainak weboldalai gyakran annyira áttekinthetetlenek, hogy a rajtuk való kiigazodás nemcsak a látogató állampolgároknak, de az adott szervek munkatársainak is komoly gondot jelent.
Ez derült ki a brit Nemzeti Auditálási Iroda (NAO) most nyilvánosságra hozott jelentéséből. A NAO szerint a legnagyobb problémát az embereket érdeklő fontos információk megtalálása jelenti, de komoly gond a weboldalak külalakja, kialakítása, felépítése is. A megkérdezett hivatali munkatársak egynegyede nyilatkozott úgy, hogy neki is komoly problémái vannak egyes weboldalakkal. Mindez csak azért elgondolkoztató, mert Nagy-Britanniában a kormányzati portálokra és fejlesztésükre évente 307 millió eurót költenek.
Az átláthatatlan jelzőt nem véletlenül használták a NAO szakemberei. Egy európai uniós ország kormányzati portáljának átlagosan 17 000 aloldala van, ez pedig jelentősen megnehezíti az információk keresését és a különböző témakörök és kérdések közötti eligazodást. Ráadásul a brit honlapoknak alig az egyharmada teszi lehetővé a tájékozódást a vak vagy a gyengénlátó emberek számára.
"Már az 1990-es évek óta léteznek olyan nemzetközi szabványok, amelyek célja a weboldalak akadálymentessé tétele volt. Ausztriában a vonatkozó európai uniós irányelvre épülő elektronikus kormányzati törvény kimondja, hogy kötelező minden oldalt akadálymentessé alakítani, vagyis a vakok vagy a gyengénlátók számára is hozzáférhetővé tenni. Ezt rendszeresen ellenőrzik és az új honlapokat tesztelik is a szakemberek. 2008. január elsejétől egy új kiegészítő európai uniós irányelv lép hatályba, amit az Európai Unió testületei öt éven keresztül dolgoztak ki" - jelentette ki a NAO jelentésére reagálva Stephan Lauringer, az Osztrák Szövetségi Kancellári Hivatal internetkoordinációs részlegének munkatársa.
Az elektronikus ügyintézés terén messze az EU átlag alatt vagyunk
A problémák ellenére egyre több európai embert érdekelnek hazája kormányának honlapjai. A leggyakrabban az izlandiak keresik fel a kormányzati portálokat, a helyi lakosság 55 százaléka látogat el az izlandi kormány weboldalaira. A svédeknél ugyanez az arány 52, Nagy-Britanniában 24 százalék, Magyarországon pedig csupán 18%, de a szervezet szerint komplett elektronikus ügyintézés terén is van még mit behoznunk.
Ez derült ki a brit Nemzeti Auditálási Iroda (NAO) most nyilvánosságra hozott jelentéséből. A NAO szerint a legnagyobb problémát az embereket érdeklő fontos információk megtalálása jelenti, de komoly gond a weboldalak külalakja, kialakítása, felépítése is. A megkérdezett hivatali munkatársak egynegyede nyilatkozott úgy, hogy neki is komoly problémái vannak egyes weboldalakkal. Mindez csak azért elgondolkoztató, mert Nagy-Britanniában a kormányzati portálokra és fejlesztésükre évente 307 millió eurót költenek.
Az átláthatatlan jelzőt nem véletlenül használták a NAO szakemberei. Egy európai uniós ország kormányzati portáljának átlagosan 17 000 aloldala van, ez pedig jelentősen megnehezíti az információk keresését és a különböző témakörök és kérdések közötti eligazodást. Ráadásul a brit honlapoknak alig az egyharmada teszi lehetővé a tájékozódást a vak vagy a gyengénlátó emberek számára.
"Már az 1990-es évek óta léteznek olyan nemzetközi szabványok, amelyek célja a weboldalak akadálymentessé tétele volt. Ausztriában a vonatkozó európai uniós irányelvre épülő elektronikus kormányzati törvény kimondja, hogy kötelező minden oldalt akadálymentessé alakítani, vagyis a vakok vagy a gyengénlátók számára is hozzáférhetővé tenni. Ezt rendszeresen ellenőrzik és az új honlapokat tesztelik is a szakemberek. 2008. január elsejétől egy új kiegészítő európai uniós irányelv lép hatályba, amit az Európai Unió testületei öt éven keresztül dolgoztak ki" - jelentette ki a NAO jelentésére reagálva Stephan Lauringer, az Osztrák Szövetségi Kancellári Hivatal internetkoordinációs részlegének munkatársa.
Az elektronikus ügyintézés terén messze az EU átlag alatt vagyunk
A problémák ellenére egyre több európai embert érdekelnek hazája kormányának honlapjai. A leggyakrabban az izlandiak keresik fel a kormányzati portálokat, a helyi lakosság 55 százaléka látogat el az izlandi kormány weboldalaira. A svédeknél ugyanez az arány 52, Nagy-Britanniában 24 százalék, Magyarországon pedig csupán 18%, de a szervezet szerint komplett elektronikus ügyintézés terén is van még mit behoznunk.